Gå til innhold

skumle vekkerklokker


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

hva var vittsen med sånne gamle vekkerklokker som sekundviseren aldri stod stille på? når jeg overnattet hos mormor og morfar, så tikket klokken fra sekund til sekund med sånne knallraske "tikktikktikktikk" lyder sån at sekundviseren gikk jevnlig fra sekund til sekund istedefor å tikke fra sekund til sekund. og ikke sånne vanlige tikk-takk lyder, så jeg måtte gjemme den i i skuffen i nattbordet med pute oppå klokka. jeg var rettogslett redd lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

hva var vittsen med sånne gamle vekkerklokker som sekundviseren aldri stod stille på? når jeg overnattet hos mormor og morfar, så tikket klokken fra sekund til sekund med sånne knallraske "tikktikktikktikk" lyder sån at sekundviseren gikk jevnlig fra sekund til sekund istedefor å tikke fra sekund til sekund. og ikke sånne vanlige tikk-takk lyder, så jeg måtte gjemme den i i skuffen i nattbordet med pute oppå klokka. jeg var rettogslett redd lyden.

Jeg har aldri vært redd lyden, men det er jo ikke mulig å ha slike på soverommet når man skal sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg har aldri vært redd lyden, men det er jo ikke mulig å ha slike på soverommet når man skal sove!

mormor og morfar hadde en sån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

mormor og morfar hadde en sån.

Grusomt irriterende lyd den tikkingen,hadde aldri fått sovet til det. Lå hos ei venninne en gang med ei tikkende klokke, holdt på å bli gal. Og min bestemor som bodde i samme hus som oss hadde ei klokke som slo tolv når klokka var tolv om natten, veldig irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Grusomt irriterende lyd den tikkingen,hadde aldri fått sovet til det. Lå hos ei venninne en gang med ei tikkende klokke, holdt på å bli gal. Og min bestemor som bodde i samme hus som oss hadde ei klokke som slo tolv når klokka var tolv om natten, veldig irriterende. 

sekundviseren går så fort som dette omtrendt:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
26 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

sekundviseren går så fort som dette omtrendt:

 

Grusomt 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar en dag av gangen og har nok med det. Skotter på kjøkkenuret kanskje to eller tre ganger i løpet av dagen. Den egentlig fra en båt har en veldig hyggelig lyd. Et armbåndsur er jo ellers fremdeles god å ha da synes jeg.

Anonymkode: cde6a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

@Blomsterfluen

 

Dette var sikkert  gamle vekkerklokker, som var laget av ett mekanisk urverk. De måtte trekkes opp og det var en stor mekanisme med mange tannhjul, springer og skruer.

 

De nyere vekkerklokkene er laget med en annen type rimeligere urverk. der er det ett mini verk som drives av ett batteri som sender en strømkrets gjennom en tråd av quartz krystall. Mye billigere og enklere å lage, og denne mekanismen bråker veldig lite. 

Det blir litt som å sammenligne ett moderne veggur i plast, med en gammel bestefarsklokke om du skjønner.

 

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere bruker ikke klokker tror jeg. De enser verken tid eller sted men bare haster som vanlig til jobben. Hver dag hele uken og så har de et skjema for sin tid og bedriftens tid på jobben. Et skjema som brukes til beregning av lønn blant annet.Slik er det fler og fler steder i dag tror jeg.

Anonymkode: cde6a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere bruker ikke klokker tror jeg. De enser verken tid eller sted men bare haster som vanlig til jobben. Hver dag hele uken og så har de et skjema for sin tid og bedriftens tid på jobben. Et skjema som brukes til beregning av lønn blant annet.Slik er det fler og fler steder i dag tror jeg.

Anonymkode: cde6a...4a3

De mange (unge) som ikke bruker armbåndsur, bruker mobilklokka. Hele tiden. 

Tidsregistrering inn / ut på jobb gjøres ofte på PC eller på en mobilapp. Det brukes til beregning av fleksitid og evt. overtid. Siden det har blitt fleksitid så mange steder, må man jo ha et verktøy for å holde orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere bruker ikke klokker tror jeg. De enser verken tid eller sted men bare haster som vanlig til jobben. Hver dag hele uken og så har de et skjema for sin tid og bedriftens tid på jobben. Et skjema som brukes til beregning av lønn blant annet.Slik er det fler og fler steder i dag tror jeg.

Anonymkode: cde6a...4a3

Mine ungdommer har fine armbåndsur, men bruker dem ikke. De ser ikke behovet, når de har mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere bruker ikke klokker tror jeg. De enser verken tid eller sted men bare haster som vanlig til jobben. Hver dag hele uken og så har de et skjema for sin tid og bedriftens tid på jobben. Et skjema som brukes til beregning av lønn blant annet.Slik er det fler og fler steder i dag tror jeg.

Anonymkode: cde6a...4a3

Nå sauser du mange ting sammen i en lapskaus...

Mange bruker ikke armbåndsur, inkludert meg selv. Jeg har alltid mobilen med meg, og bruker den. Før jeg fikk mobil, klarte jeg meg også uten klokke, det var som regel alltid en klokke i nærheten, som jeg kunne gå ut fra. Liker ikke å ha noe på armen. Brukte det riktignok som barn og ungdom, men ikke som voksen.

Arbeidstida beregnes ut fra stempling inn og ut enten via en app på mobilen, på pc-en, eller en egen stemplingsautomat - eller på timelister skrevet på papir. Disse timene (enten elektronisk registrert eller på papir) leveres til lønnsavdelingen, og månedens lønn beregnes ut fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere bruker ikke klokker tror jeg. De enser verken tid eller sted men bare haster som vanlig til jobben. Hver dag hele uken og så har de et skjema for sin tid og bedriftens tid på jobben. Et skjema som brukes til beregning av lønn blant annet.Slik er det fler og fler steder i dag tror jeg.

Anonymkode: cde6a...4a3

ok. jeg snakker om sånne nattbordklokker fra 70-80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...