Gå til innhold

Noen som husker Tolga-saken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

VGs versjon stemte ikke helt.

https://www.nettavisen.no/nyheter/en-helt-annen-tolga-historie/3423770600.html

Nettavisen kan i dag, i samarbeid med flere andre Amedia-aviser, fortelle en helt annen Tolga-historie enn den som ble fortalt til hele Norge i fjor høst.

Hva var egentlig bakgrunnen for forsøket på å umyndiggjøre de tre brødrene? Var det riktig at brødrene nå ble fratatt friheten og råderetten over egen økonomi? Og var det riktig at Tolga kommune hadde gjort det i vinnings hensikt for å skaffe penger fra staten til en slunken kommunekasse?

Vår konklusjon kan sammenfattes i to setninger:

VG har gjort en god innsats for å samle inn data om diagnostiseringen av psykisk utviklingshemmede i Norge.

Men i hovedhistorien om de tre brødrene fra Tolga er det utelatt så mye at den rett og slett ikke er riktig.

Anonymkode: cb57a...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror veldig mange ansatte i kommune Norge slipper utrolig billig. Dette har kun vært kommunens forsøk på å utnytte situasjonen de selv har satt seg i tror jeg. Men det er sterke personlige og familiære interesser her. Mange relgiøse og ressursterke miljøer driver også hjelpearbid lokalt  gjerne med forgreininger til nav og alle ønsker å beholde tingene som de er selv om pasientene egentlig har andre interesser. Dette er ikke mennesker som flytter for å få en annen jobb selv om de er yngre. Det er jo enkelte prøveprosjekt om at mer finansiering skal gå over stat og mindre over kommune. Dette ønsker sterke krefter ikke.Ser ikke bort fra en del fake news .

Anonymkode: 67c11...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Oi... dette var sterk kost...

Det er vel ofte slik, at når en sak som gjelder helse/omsorg/familierelasjoner, så er det sider som ikke kommer frem i første omgang. Jeg må innrømme at jeg ikke leste alt da VG skrev om det, men jeg husker ingenting om mor i saken da. At hun nå er siktet for vold og omsorgssvikt, og mistenkt mot det samme mot søstera, er jo ille. Godt at det blir etterforsket.

Når det er sagt, så ser jeg at denne mora sikkert har hatt det fryktelig tungt med disse 3 guttene, evt jenta også, med spesielle behov, og at det ikke kan ha vært lett for henne å ha dem hjemme såpass lenge. Slik jeg forstod det, så var det kun han ene som bodde hjemme nå,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
7 minutter siden, laban skrev:

Her er VGs svar (jeg tar ikke stilling, vil bare skape litt balanse):
https://www.kampanje.com/medier/2019/06/steiro-om-tolga-saken-vg-har-ikke-lagt-skjul-pa-noe/

Takk. Godt skrevet.

Jeg ser her at VG viser til at mye av det Nettavisen nå beskriver, var forhold VG visste om, men lot være å publisere i hht Vær Varsom plakaten.

Jeg anser det som udiskutabelt at VG gjorde en god jobb med å granske bakgrunnen for vergemålene, og at det på nasjonalt plan forhåpentligvis gjøres en grundigere vurdering når dette er nødvendig. Samtidig så er nok denne saken veldig kompleks, noe som nå er veldig tydelig når mor er siktet for vold og omsorgssvikt.

Er det noen som har skrevet noe kritisk om vergeordningen i seg selv, på et overodrnet plan? Jeg har sett noen ganger at enkeltpersoner er verge for et høyt antall mennesker, og i mine øyne er det helt uforståelig... Når en skal hjelpe et menneske som at ulike årsaker er sårbar og ikke i stand til å klare seg selv økonomisk og i hverdagen, så synes jeg at en må ha tilstrekkelig med tid til å bli kjent med mennesket, for å klare å ivareta hans/hennes behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er innfløkt ja. Korrekt lovanvendelse til korrekt tidspunkt. Kommunen og fylkeskommunen er ikke bedt i klassen på det tror jeg. De ser ikke klienten ofte men kun sin eller kommunens mulighet til å akkumuleres verdier eller penger i systemet.

Vg hjalp de gutta mye til mer frihet i sitt personlige liv og det var kvalmende bare å høre representanten var det fra fylkeskommunen som kom med sine humørfylte kommentarer liksom for å statuere eierforhold og makt. Andre familiemedlemmer kan jo ikke gutta svare for. De har nok med sitt. Kanskje trenger hun selv hjelp.

Anonymkode: 67c11...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...