Gå til innhold

Akutt deprimert


Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Jeg har blitt akutt deprimert. Begynte over natta for under ei uke sida etter at jeg kom hjem fra USA. Jeg besøkte ei kvinne der og jeg måtte fortelle henne at jeg ikke var like interessert i henne som hun var i meg. Det var sårt. Jeg tenker stadig på dette, på hvordan hun har det, om jeg kunne gjort ting annerledes, unngått det hele.

Jeg har stadige selvmordstanker, tanker om at jeg er ond, orker ikke gjøre noe, orker ikke snakke med folk, sover mye, er veldig matt.

Jeg lurer på:

Kan dette være en normal reaksjon gitt situasjonen?

Kan det skyldes at jeg har en stemningslidelse? Kan det også ha blitt utløst av døgnrtymeendring USA/Norge?

Kan det bety at jeg har en personlighetsforstyrrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Kan dette være en normal reaksjon gitt situasjonen?

Kan det skyldes at jeg har en stemningslidelse? Kan det også ha blitt utløst av døgnrtymeendring USA/Norge?

Ja, og klart kombinasjonen av dette.

 

7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Kan det bety at jeg har en personlighetsforstyrrelse?

Vi har vel ingen opplysninger som gjør oss i stand til å bedømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ikke du hypoman da du dro over? Da kan det jo være derfor også at du er deprimert nå. 

Anonymkode: 26605...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ok, takk for svar. Jeg var ikke hypoman da jeg reiste, følte meg normal. Men var det muligens på det tidspunktet jeg bestilte billettene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er en vanlig svingning i bipolar lidelse fra hypoman til deprimert, uten at jeg tror det hadde så mye med turen til USA å gjøre. Skyldfølelsen du kjenner på er jo normal ved depresjon. 

Men med det sagt: Å reise til USA for å treffe en jente du aldri har møtt, kvalifiserer vel til noe i «øvre området» av hypomani? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Som sagt var jeg ikke hypoman da jeg reiste, følte meg normal. Min oppstemte  periode endte ikke lenge etter påske, etterfulgt av noen dager med ekstrem tretthet og mye søvn, etter det var humøret normalt.

Er det egentlig så unormalt å reise for å treffe noen man har truffet på en sjekkeapp? Det tror jeg ikke. Men ja, å kjøpe billettene så tidlig, det skyldtes impulsivitet og mangel på kritikk. Men at dette i seg selv skulle være i det øvre området av hympomani, nei det klarer jeg ikke se.

Grunnen til at jeg lurer på om dette er knyttet til personlighet er at jeg får denne voldsomme skyldfølelsen, selvkritikken og selvmordstanker. Kan kan på en måte se objektivt at jeg ikke har gjort noe galt og at jeg måtte være ærlig i tilbakemeldingene. Men hele situasjonen gjør meg bare veldig trist, mye fordi jeg liker denne kvinnen så godt på så mange måter. Og nå er relasjonen mellom oss en litt rar og uavklart ting mellom nært vennskap og noe mer. Det er bare det at den romantiske intensiteten vi begge nok hadde håpet på ikke var helt der fra min side. Og det gjør meg bare trist.

Det er derfor jeg lurer på om det er noe med min personlighet som forårsaker dette. Samtidig har jeg mange av de kroppslige tegnene på depresjon, som veldig slapphet, ekstremt søvnbehov, etc. Men vanligvis kommer mine depresjoner uten ytre årsak, mens i dette tilfellet virker den ytre årsaken så tydelig. Det er derfor jeg lurer på om dette kan tyde på om problemene mine mer skyldes personlighetstrekk enn noe mer biologisk, som bipolar. 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...