Gå til innhold

kupton - nyresvikt og medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinne, bipolar1 med alvorlig nyresvikt, skal begynne i dialyse i løpet av nærmeste fremtid. Bruker lamictal 200 mg, zyprexa 15 mg og seroquel depot 300 mg + seroquel 400 mg. Har stått lenge på samme doser. Bør det tas serumkonsentrasjonsmålinger når nyrefunksjonen er raskt nedadstigende? Er det grunn til å tro at det vil skje noen endring i behovet for medisiner som følge av nyresykdommen? 

Noe nedstemt og virker også redusert kognitivt. Trenger å gå noe ned i vekt av medisinske grunner. Kan det være grunn til å tro at noe økning av seroquel depot kunne gjøre zyprexa overflødig. Stått på zyprexa lenge, seroquel ble satt inn da litium måtte seponeres. Har ikke vært gjort noe forsøk på å redusere zyprexa. 

 

Anonymkode: 881fa...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle tre medisiner metaboliseres/nedbrytes hovedsakelig i lever, men utskilles i stor grad via nyrene. Jeg ville fulgt serumkonsentrasjon nå pga betydelig nedsatt nyrefunksjon. Men jeg ville også fulgt den et godt stykke inn i dialysen til situasjonen igjen kan oppfattes som stabil.

Grovt regnet og teoretisk sett, tilsvarer Seroquel 600 mg ca Zyprexa 15 mg. Det betyr at dere absolutt bør diskutere med legen om en reduksjon, evt etter hvert en seponering, av Zyprexa er mulig. Det er faktisk mulig at hun er overdosert på antipsykotika.

Så må en også huske på at mani hos en dialysepasient vil være svært vanskelig å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Alle tre medisiner metaboliseres/nedbrytes hovedsakelig i lever, men utskilles i stor grad via nyrene. Jeg ville fulgt serumkonsentrasjon nå pga betydelig nedsatt nyrefunksjon. Men jeg ville også fulgt den et godt stykke inn i dialysen til situasjonen igjen kan oppfattes som stabil.

Grovt regnet og teoretisk sett, tilsvarer Seroquel 600 mg ca Zyprexa 15 mg. Det betyr at dere absolutt bør diskutere med legen om en reduksjon, evt etter hvert en seponering, av Zyprexa er mulig. Det er faktisk mulig at hun er overdosert på antipsykotika.

Så må en også huske på at mani hos en dialysepasient vil være svært vanskelig å håndtere.

Tusen takk for hjelpen!

Anonymkode: 881fa...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...