Gå til innhold

Vanskelig bostiusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg befinner meg i en tøff livssituasjon og jeg skal forsøke å forklare dette best mulig;

Jeg er 28 år gammel, jeg er nylig diagnostisert med ADHD i april og sliter litt med angst og dårlig selvbilde og har alltid gjort dette siden ungdomstid pga lærevansker og mobbing i skolegang. Min bo situasjon er at jeg bor hos mine foreldre og har gjort dette i voksen alder (jeg har ikke fått flyttet hjemme fra da jeg ikke har hatt fast eller ingen inntekt fordi jeg har jobbet noe deltid, sesong og vikariater, underveis og før jeg begynte å studere. Jeg har også studert de siste fem årene, enkeltemner og årsstudie og har nå fullført en bachelorgrad i spesialpedagogikk (har utsatt siste eksamen til nå i august pga psykisk stress, grunnet ADHD-ens «ankomst» og bosituasjon og hovedsakelig min mors væremåte. Nå har jeg kommet til et punkt som gjør nå at jeg ikke orker å bo her lenger, jeg blir psykisk sliten og dette tærer på. Har nå lurt på om å forsøke å søke kommunal bolig eller tilsvarende i første omgang.

Mitt problem er knyttet til mine foreldre, og dette går på deres psykisk helse hvor de har en livsstil jeg vil påstå bærer preg av apati hos begge. Jeg lurer hovedsakelig på om min mor kan ha en ekstrem selvneglisjering.  Her i hjemmet er det urenslige forhold, det er kattetiss, avføring, støv og rot i huset (skulle tro det handler om en samlemani). I noen grad har dette alltid vært rotete siden barndom av, men foreldre ser ikke til å ha vært opptatte av å ha det veldig ryddig eller rent rundt seg da heller, og i dag mye mindre nå enn før.

Min mor har åpenbart noen psykiske lidelser, angst (kronisk eller generell , og helseangst) , depresjon , kronisk sykdom (migrene) og har så vidt jeg vet lider av et traume fra hennes ungdoms tid som ikke snakkes om eller at jeg og mine søsken vet noen ting eller kan sette fingeren på dette, vi ser at det er alvorlig og jeg lurer på om dette noen gang har blitt behandlet via psykolog hjelp eller psykiater, jeg vil ikke spørre om dette fordi det er vanskelig å snakke med hun om slike ting eller noe i det heletatt fordi hun ikke lytter eller følger med samtaler, hun får ikke med seg samtaler dvs. en oppmerksomhetssvikt /korthetshukommelse. Videre kan det også virke som at det kan være en påbegynnende demens eller altzimers i utvikling? Men uansett så er kognitiv funksjon og hukommelse knyttet til andre lidelser etter hva jeg vet (har studert noe psykologi) og kan likne mye annet. Hun er også etter hva jeg opplever veldig paranoid, oppmerksomhetssøkende, til tider aggressiv og selvopptatt. Her også være inne på tanken om det kan handle om emosjonelt ustabil (borderline). Jeg vet ikke.

 

Min far er stillfaren og lukket person, jeg vet ikke hva det er med han. Men er ganske sikker på at det muligens kan være noe psykisk her også. Han er en stille og tilbaketrukken fyr (søsken sier jeg og han er veldig like i personlighet). Jeg lurer på om han også kan ha ADHD (ADD som jeg er diagnostisert med nå).Jeg vet at han alltid har vært en stille person siden barndom han også etter hva jeg er blitt fortalt fra jeg husker fra omgangskrets i familie til mine besteforeldre fra min oppvekst. Antagelig kan det også hende at det kan være en personlighetsforstyrrelse? Engstelig/ tilbaketrukken type, det er vanskelig å få noe kontakt eller at han viser noe interesse for hva som skjer i livet (oss barn). På en annen side så opplever jeg at dette var bedre før da vi var barn og ungdom, men etter at hans far døde i 2004 så har han siden forandret personlighet, og særlig etter hans mor døde i 2012. Jeg tror at han har vært mye deprimert og ikke sagt noe om det, han er liksom ikke en person som snakker om hvordan han har det eller mye om hva han tenker. Han røyker mye og er ikke sosial av seg og har ikke venner han omgås med, men har noe kontakt med sin bror hvor familie treffes i perioder. For meg kan det virke som at tobakk er det som er hans «venn», så vidt jeg vet sliter han også økonomisk (inkl. begge foreldre har mye gjeld).

Mine foreldre er 59 og 63 år gamle, jeg synes dette er vanskelig og jeg kan ikke fortsette å bo sammen med dem fordi det ikke er sunt for meg og jeg makter ikke å påta meg en «hobby» psykolog rolle for min mor og det er ikke min rolle, selv går jeg til psykolog og psykiater nå pga oppfølg av ADHD nå. Jeg vurder sterkt å ta opp dette her med de på DPS nå til fredag og fastlege senere, da jeg og mor har samme.

Jeg synes dette er forferdelig vanskelig.

 

Kvinne 28

Anonymkode: f3254...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Fortsetter under...

Hei. Så innlegget ditt nylig, det er jo noen år siden du la det ut.

Jeg sliter med mye av det samme hos mine foreldre og aner ikke hvordan jeg skal få hjelp... har du fått noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...