Gå til innhold

Beste medisin for sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter hovedsaklig med de fysiske symptomene knyttet til angst og lurer på hvilke medisiner som har gjort det best i forhold til sosial angst. Har brukt effexor med hell, men jeg ble ekstremt apatisk av dem, brydde meg verken om de rundt meg eller meg selv, og mistet all sexlyst og evne. Er det slik at man bare må prøve seg frem? Hvor mange er det vanlig å prøve? 

Anonymkode: 0f926...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter hovedsaklig med de fysiske symptomene knyttet til angst og lurer på hvilke medisiner som har gjort det best i forhold til sosial angst. Har brukt effexor med hell, men jeg ble ekstremt apatisk av dem, brydde meg verken om de rundt meg eller meg selv, og mistet all sexlyst og evne. Er det slik at man bare må prøve seg frem? Hvor mange er det vanlig å prøve? 

Anonymkode: 0f926...249

Eksponering og holde ut ubehagelige følelser.

Anonymkode: bb91b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter hovedsaklig med de fysiske symptomene knyttet til angst og lurer på hvilke medisiner som har gjort det best i forhold til sosial angst. Har brukt effexor med hell, men jeg ble ekstremt apatisk av dem, brydde meg verken om de rundt meg eller meg selv, og mistet all sexlyst og evne. Er det slik at man bare må prøve seg frem? Hvor mange er det vanlig å prøve? 

Anonymkode: 0f926...249

Tror ikke medisiner er så effektivt for det.

Anonymkode: 256e8...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter hovedsaklig med de fysiske symptomene knyttet til angst og lurer på hvilke medisiner som har gjort det best i forhold til sosial angst. Har brukt effexor med hell, men jeg ble ekstremt apatisk av dem, brydde meg verken om de rundt meg eller meg selv, og mistet all sexlyst og evne. Er det slik at man bare må prøve seg frem? Hvor mange er det vanlig å prøve? 

Anonymkode: 0f926...249

Det kan tar lenge tid før du klarer deg bedre. Jeg har samtaleterapi og kognitiv terapi og etter behov tar jeg sobril. Sobril ta jeg bare når jeg kommer ikke til ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksponering driver jeg såklart med og har gjort de siste 20 årene. Nå var spørsmålet rettet til medisin. Jeg har forsøkt meg uten medisiner i flere år og grunnet stresset/angsten er immunforsvaret helt i bånn og jeg er konstant syk. Nå kjenner jeg at jeg trenger noe som kan hjelpe meg å dempe dette.

Anonymkode: 0f926...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksponering driver jeg såklart med og har gjort de siste 20 årene. Nå var spørsmålet rettet til medisin. Jeg har forsøkt meg uten medisiner i flere år og grunnet stresset/angsten er immunforsvaret helt i bånn og jeg er konstant syk. Nå kjenner jeg at jeg trenger noe som kan hjelpe meg å dempe dette.

Anonymkode: 0f926...249

Første du bør gjøre er å få kontakt med en psykiater via fastlegen din.

Hva gjør du i livet da, hvordan ser en vanlig dag ut for deg? Gjør du noengang noe for deg selv? F.eks. skjemmer deg selv bort litt. Det er kanskje farlig å anbefale det, men for meg var god mat og faktisk godteri redningen en god stund. Men alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Hodestups skrev:

Første du bør gjøre er å få kontakt med en psykiater via fastlegen din.

Hva gjør du i livet da, hvordan ser en vanlig dag ut for deg? Gjør du noengang noe for deg selv? F.eks. skjemmer deg selv bort litt. Det er kanskje farlig å anbefale det, men for meg var god mat og faktisk godteri redningen en god stund. Men alt med måte.

Jeg går til psykolog og psykiater. 

Dagene er veldig varierte. Jeg er flink til å gjøre noe for meg selv, men det er ofte vanskelig å nyte når jeg har så sterk angst. 

Anonymkode: 0f926...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kupton skrev:

SSRI er den beste medisinen. Nardil (som er på registreringsfritak) er et alternativ.

Bedre enn effexor? Hvilken er "best" av ssri? Har prøvd cipralex med dårlig virkning annet enn på panikkangst.

Anonymkode: 0f926...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Jeg går til psykolog og psykiater. 

Dagene er veldig varierte. Jeg er flink til å gjøre noe for meg selv, men det er ofte vanskelig å nyte når jeg har så sterk angst. 

Anonymkode: 0f926...249

Da må du jo spørre psykiateren om medisin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Hvilken er "best" av ssri?

Hørte på en prøveforelesning for doktorgrad i dag. En av opplysningene som kom frem der stemmer helt overens med min kliniske erfaring: Paroxetin/Seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, Hodestups skrev:

Da må du jo spørre psykiateren om medisin.

 

Vi har snakket mye om det, men det blir alltid opp til meg hva jeg ønsker å prøve derfor prøver jeg å gjøre mest mulig research først.

13 timer siden, kupton skrev:

Hørte på en prøveforelesning for doktorgrad i dag. En av opplysningene som kom frem der stemmer helt overens med min kliniske erfaring: Paroxetin/Seroxat.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare. :)

Anonymkode: 0f926...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har snakket mye om det, men det blir alltid opp til meg hva jeg ønsker å prøve derfor prøver jeg å gjøre mest mulig research først.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare. :)

Anonymkode: 0f926...249

Merkelig at han stiller DEG spørsmål om hva du ønsker å prøve. Regner med at han da også presenterer alternativene for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Hodestups skrev:

Merkelig at han stiller DEG spørsmål om hva du ønsker å prøve. Regner med at han da også presenterer alternativene for deg?

Ja, det er kanskje litt rart. Har aldri opplevd at verken lege eller psykiater har presentert alternativer for meg nei. De to første gangene ble jeg bare satt på noe de mente jeg burde prøve, ellers har jeg hovedsaklig fått spørsmål om det er et bestemt preparat jeg ønsker.

Anonymkode: 0f926...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kanskje litt rart. Har aldri opplevd at verken lege eller psykiater har presentert alternativer for meg nei. De to første gangene ble jeg bare satt på noe de mente jeg burde prøve, ellers har jeg hovedsaklig fått spørsmål om det er et bestemt preparat jeg ønsker.

Anonymkode: 0f926...249

Samme her. De siste årene er det jeg selv som har bestemt hvilke medisin jeg skal ta, de kommer ikke med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kanskje litt rart. Har aldri opplevd at verken lege eller psykiater har presentert alternativer for meg nei. De to første gangene ble jeg bare satt på noe de mente jeg burde prøve, ellers har jeg hovedsaklig fått spørsmål om det er et bestemt preparat jeg ønsker.

Anonymkode: 0f926...249

Jaha.. hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kupton skrev:

Hørte på en prøveforelesning for doktorgrad i dag. En av opplysningene som kom frem der stemmer helt overens med min kliniske erfaring: Paroxetin/Seroxat.

Kanskje et alternativ for meg da? 

Bruker 50 mg Fontex og 1 mg Fluanxol dgl. Samt 25 mg Quetiapin før leggetid. Sobril ved behov.

Har god hjelp på depresjon og søvn, men sliter mye med daglig uro/anspent/angst. Sitter i hele dagen...

Ser ut som at  Seroxat ville vært en god medisin for meg. Har aldri hørt eller lest om den før nå. Takk @kupton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kanskje litt rart. Har aldri opplevd at verken lege eller psykiater har presentert alternativer for meg nei. De to første gangene ble jeg bare satt på noe de mente jeg burde prøve, ellers har jeg hovedsaklig fått spørsmål om det er et bestemt preparat jeg ønsker.

Anonymkode: 0f926...249

Den psykiateren vil jeg også ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...