Gå til innhold

Null CO2-utslipp innen 2050


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Dette var ganske oppsiktsvekkende:

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-skal-forandres-totalt/71251835

Jeg vill ikke si det er umulig, men håper at man vet hva man skal gjøre i grove trekk så det ikke bare er et luftslott. Jeg antar de vil elektrifisere all olje og gassproduksjon blant annet. Den jobben er for så vidt i gang, men det blir enorme investeringer. Skal alle skip bli elektriske? Alle fly?

Kun fornybar elektrisitet og elbiler er nesten det enkleste punktet. Norge er nesten selvforsynt med vannkraft, og selv om alle biler blir elektriske utgjør det en liten del av strømmen vi bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da blir det bare noe nytt som er feil og nye personer som ikke er bra nok. Man begynner å kjenne igjen disse lusa.

Anonymkode: 7abac...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper ikke så mye at lille Norge innfører dette. Blir nesten litt lattermild over at Norge tror de kan redde verden. 

Anonymkode: 6a38b...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke så mye at lille Norge innfører dette. Blir nesten litt lattermild over at Norge tror de kan redde verden. 

Anonymkode: 6a38b...db5

Hele verden består av enkeltpersoner som ikke utgjør så mye hver for seg. Ingen grunn til at nordmenn skal bidra mindre enn andre. 

Det er litt rart at Kina, som allerede forurenser mer per hode enn EU, skal slippe å kutte CO2 utslipp helt frem til 2030, mens EU skal kutte 50%. (Paris-avtalen). Da kan man miste motivasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok ikke så lett alt sammen. Spesielt for de som har store ansvar. Arbeidsplasser ikke minst.

Anonymkode: 7abac...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, Gargamel skrev:

Hele verden består av enkeltpersoner som ikke utgjør så mye hver for seg.

Ingenting som tyder på at et signifikant antall individer vil gjøre det som trengs å gjøres for å redde kloden. Selv ikke du gjør det. Så hvordan du ser for deg at noen sultne fattige folk et eller annet sted skal slutte å brenne kull eller gudene vet hva for å redde klodens temperatur fra å øke, tar du dessverre feil. Vi har 2 muligheter 

1. Forsk på mer kostnadseffektive metoder for å suge ut co2 fra luften og lagre det langt ned i jorden, eller

2. Lær å leve på en klode som er 2-3 grader varmere (ja noen vil måtte flytte, ja det vil koste mer å bygge hus som tåler mer vind og ekstremvær, ja noen dyrearter vil dø, og på sikt vil nye arter oppstå tilpasset det nye miljøet=

Trolig blir det en kombinasjon av de 2, og i fremtiden vil folk tenke at folk som kjørte tesla og fylte dem med strøm fra kullkraftverk, og trodde de redde kloden, var ganske så store idioter. Og det er faktisk ikke bare folk i fremtidne som tror det, finnes faktisk et par kloke folk i nåtiden også, og når de ser Teslaene på norske veier rister de på hodet

 

Lykke til

Anonymkode: 3358b...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting som tyder på at et signifikant antall individer vil gjøre det som trengs å gjøres for å redde kloden. Selv ikke du gjør det. Så hvordan du ser for deg at noen sultne fattige folk et eller annet sted skal slutte å brenne kull eller gudene vet hva for å redde klodens temperatur fra å øke, tar du dessverre feil. Vi har 2 muligheter 

1. Forsk på mer kostnadseffektive metoder for å suge ut co2 fra luften og lagre det langt ned i jorden, eller

2. Lær å leve på en klode som er 2-3 grader varmere (ja noen vil måtte flytte, ja det vil koste mer å bygge hus som tåler mer vind og ekstremvær, ja noen dyrearter vil dø, og på sikt vil nye arter oppstå tilpasset det nye miljøet=

Trolig blir det en kombinasjon av de 2, og i fremtiden vil folk tenke at folk som kjørte tesla og fylte dem med strøm fra kullkraftverk, og trodde de redde kloden, var ganske så store idioter. Og det er faktisk ikke bare folk i fremtidne som tror det, finnes faktisk et par kloke folk i nåtiden også, og når de ser Teslaene på norske veier rister de på hodet

 

Lykke til

Anonymkode: 3358b...907

JEG redder ikke kloden nei ,og jeg er absolutt ikke sikker på om man vil klare å redusere utslippene globalt. Det er teknisk mulig, men Asia går bananas i energiforbruk og da hjelper det ikke å spare her.

1. CO2 rensing fra luften er jeg skeptisk til. Det er bare 0.4 promille av luften som er CO2 og man må behandle voldsomme mengder luft. Man kan rense ved utslippskilden.

2. Jeg tror på å lære å leve med varmere klode. Det må vi jo.

3. Jeg tror ikke folk vil le av elbiler. Jeg tror derimot biler med forbrenningsmotor er noen underlige klenodier om 50 år. En elmotor har én bevegelig del, 95% virkningsgrad og trenger ikke gir. Den er bedre, rett og slett. Utslippene over livsløpet er mye mindre, uansett fra folk insisterer på å tro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...