AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Du har tidligere sagt at man ved hypomani ikke er seg selv, og at man derfor ikke er helt tilregnelig. Hva med depressive symptomer? Er man helt tilregnelig, da? Dette gjelder bipolar sykdom. Anonymkode: 2528e...eae 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Depresjoner inndeles vanligvis i fire alvorlighetsgrader: Mild, moderat, alvorlig uten og alvorlig med psykotiske symptomer. I den siste trenger en ikke være tilregnelig. I hypomani ser en lysere på livet/mer optimistsik enn det det er grunnlag for, en har flere ideer, en overvurderer seg selv, og en har mindre hemninger. Det vil lett gjøre at en tar en del ukloke valg: Handler for mye, er utro, blamerer seg osv. Men en er ikke så utilregnelig at en pga hypomanien gjør alvorlige forbrytelser. I strafferettslig forstand er en ansvarlig for det en gjør. Deprimerte er motsatt. De ser hindringer, de har liten tro på seg selv og er overdrevent selvkritiske. Derfor gjør de ikke slike dumme ting som de hypomane. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Depresjoner er ofte farlige. Mange får så problemer at de tar sitt eget liv har jeg hørt. Tenk hva det koster samfunnet i lidelse og smerte og savn for de pårørende og ingen som kan fylle eller erstatte denne personens kanskje uvurderlige verdifull inspirasjon og støtte til sine kjære. Stort tap også i ren økonomi for samfunnet uansett med hensyn på skatteinntekter og konsum. Anonymkode: fdd4f...bf9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 Del Skrevet 29. juni 2019 Ting er ofte ikke så enkle føler jeg. Spesielt det med psyken. Anonymkode: fdd4f...bf9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 17 timer siden, kupton skrev: Deprimerte er motsatt. De ser hindringer, de har liten tro på seg selv og er overdrevent selvkritiske. Derfor gjør de ikke slike dumme ting som de hypomane. Ordet "tilregnelig" var nok et feil ord fra min side, for jeg tenkte ikke på noe ulovlig eller kriminelt, men dumme ting en kan gjøre når en er depressiv. F.eks. isolere seg, kutte kontakten med venner, skade seg selv, drikke seg dritings, og sånne ting. Er slike ting "formildende" fordi en gjør handlingene i en depressiv/psyk tilstand? En er jo ikke helt seg selv, og ville ikke ha gjort dette i en frisk tilstand. Anonymkode: 2528e...eae 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 . Anonymkode: 2528e...eae 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ordet "tilregnelig" var nok et feil ord fra min side, for jeg tenkte ikke på noe ulovlig eller kriminelt, men dumme ting en kan gjøre når en er depressiv. F.eks. isolere seg, kutte kontakten med venner, skade seg selv, drikke seg dritings, og sånne ting. Er slike ting "formildende" fordi en gjør handlingene i en depressiv/psyk tilstand? En er jo ikke helt seg selv, og ville ikke ha gjort dette i en frisk tilstand. Anonymkode: 2528e...eae Ja, det er formildende, når du ikke ville gjort det i frisk tilstand Anonymkode: 6c6c9...483 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ordet "tilregnelig" var nok et feil ord fra min side, for jeg tenkte ikke på noe ulovlig eller kriminelt, men dumme ting en kan gjøre når en er depressiv. F.eks. isolere seg, kutte kontakten med venner, skade seg selv, drikke seg dritings, og sånne ting. Er slike ting "formildende" fordi en gjør handlingene i en depressiv/psyk tilstand? En er jo ikke helt seg selv, og ville ikke ha gjort dette i en frisk tilstand. Anonymkode: 2528e...eae Formildende i forhold til hva? Depresjon gir ingen fri adgang til å opptre som et r***høl. Å drikke seg fra sans og samling er for eksempel fortsatt bevisste valg man tar. Om man utagerer fra sans og samling og legger skylden på den hypomane depresjonen sier det ganske mye om ansvarsfraskrivelse. (med mindre depresjonen er over i _svært_ alvorlig grad). Anonymkode: 4b77f...28c 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.