Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du har tidligere sagt at man ved hypomani ikke er seg selv, og at man derfor ikke er helt tilregnelig. Hva med depressive symptomer? Er man helt tilregnelig, da? 

Dette gjelder bipolar sykdom. 

Anonymkode: 2528e...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Depresjoner inndeles vanligvis i fire alvorlighetsgrader: Mild, moderat, alvorlig uten og alvorlig med psykotiske symptomer. I den siste trenger en ikke være tilregnelig.

I hypomani ser en lysere på livet/mer optimistsik enn det det er grunnlag for, en har flere ideer, en overvurderer seg selv, og en har mindre hemninger. Det vil lett gjøre at en tar en del ukloke valg: Handler for mye, er utro, blamerer seg osv. Men en er ikke så utilregnelig at en pga hypomanien gjør alvorlige forbrytelser. I strafferettslig forstand er en ansvarlig for det en gjør.

Deprimerte er motsatt. De ser hindringer, de har liten tro på seg selv og er overdrevent selvkritiske. Derfor gjør de ikke slike dumme ting som de hypomane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Depresjoner er ofte farlige. Mange får så problemer at de tar sitt eget liv har jeg hørt. Tenk hva det koster samfunnet i lidelse og smerte og savn for de pårørende og ingen som kan fylle eller erstatte denne personens kanskje uvurderlige verdifull inspirasjon og støtte til sine kjære. Stort tap også i ren økonomi for samfunnet uansett med hensyn på skatteinntekter og konsum.

Anonymkode: fdd4f...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, kupton skrev:

Deprimerte er motsatt. De ser hindringer, de har liten tro på seg selv og er overdrevent selvkritiske. Derfor gjør de ikke slike dumme ting som de hypomane.

Ordet "tilregnelig" var nok et feil ord fra min side, for jeg tenkte ikke på noe ulovlig eller kriminelt, men dumme ting en kan gjøre når en er depressiv. F.eks. isolere seg, kutte kontakten med venner, skade seg selv, drikke seg dritings, og sånne ting. Er slike ting "formildende" fordi en gjør handlingene i en depressiv/psyk  tilstand? En er jo ikke helt seg selv, og ville ikke ha gjort dette i en frisk tilstand. 

Anonymkode: 2528e...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet "tilregnelig" var nok et feil ord fra min side, for jeg tenkte ikke på noe ulovlig eller kriminelt, men dumme ting en kan gjøre når en er depressiv. F.eks. isolere seg, kutte kontakten med venner, skade seg selv, drikke seg dritings, og sånne ting. Er slike ting "formildende" fordi en gjør handlingene i en depressiv/psyk  tilstand? En er jo ikke helt seg selv, og ville ikke ha gjort dette i en frisk tilstand. 

Anonymkode: 2528e...eae

Ja, det er formildende, når du ikke ville gjort det i frisk tilstand 

Anonymkode: 6c6c9...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet "tilregnelig" var nok et feil ord fra min side, for jeg tenkte ikke på noe ulovlig eller kriminelt, men dumme ting en kan gjøre når en er depressiv. F.eks. isolere seg, kutte kontakten med venner, skade seg selv, drikke seg dritings, og sånne ting. Er slike ting "formildende" fordi en gjør handlingene i en depressiv/psyk  tilstand? En er jo ikke helt seg selv, og ville ikke ha gjort dette i en frisk tilstand. 

Anonymkode: 2528e...eae

Formildende i forhold til hva? Depresjon gir ingen fri adgang til å opptre som et r***høl. Å drikke seg fra sans og samling er for eksempel fortsatt bevisste valg man tar. Om man utagerer fra sans og samling og legger skylden på den hypomane depresjonen sier det ganske mye om ansvarsfraskrivelse. (med mindre depresjonen er over i _svært_ alvorlig grad).

Anonymkode: 4b77f...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...