Gå til innhold

Er man psykisk ustabil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir en person som sliter med psyken på en eller annen måte, uansett om hen er i behandling eller ikke, sett på som psykisk ustabil? 

Jeg er så redd for at andre ikke skal stole på meg lenger og bli sett på som ustabil dersom jeg viser noen at jeg sliter.. så jeg viser ikke noe til noen andre enn behandler. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ustabil er man vel egentlig uansett, ellers hadde man vel heller ikke vært syk og trengt behandling. virker som om du har fordommer mot det å være psykisk syk (du tror andre vil reagere sånn og sånn)? å oppleve sykdom i løpet av livet er ganske normalt og noe de aller fleste på et eller annet vis opplever.

Anonymkode: 1c7e5...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ustabil er man vel egentlig uansett, ellers hadde man vel heller ikke vært syk og trengt behandling. virker som om du har fordommer mot det å være psykisk syk (du tror andre vil reagere sånn og sånn)? å oppleve sykdom i løpet av livet er ganske normalt og noe de aller fleste på et eller annet vis opplever.

Anonymkode: 1c7e5...042

Jeg har ingen forsommer. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen forsommer. 

Anonymkode: 02f99...bd5

neivel men du skriver det jo rett ut her: 

"Jeg er så redd for at andre ikke skal stole på meg lenger og bli sett på som ustabil dersom jeg viser noen at jeg sliter.. så jeg viser ikke noe til noen andre enn behandler. "

Anonymkode: 1c7e5...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

neivel men du skriver det jo rett ut her: 

"Jeg er så redd for at andre ikke skal stole på meg lenger og bli sett på som ustabil dersom jeg viser noen at jeg sliter.. så jeg viser ikke noe til noen andre enn behandler. "

Anonymkode: 1c7e5...042

Så fordi jeg er redd for å bli sett på som ustabil så har jeg altså fordommer. Ok, da skulle jeg holdt det for meg selv, for dette trengte jeg ikke på toppen. Takk for svar!

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, Fionys skrev:

Jeg har ptsd, bipolar lidelse, moderat depresjon og blir beregnet som stabil.

Takk for at du delte. Det er ingen som har villet svare meg på dette, derfor stilte jeg dette generelle  spørsmålet. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir en person som sliter med psyken på en eller annen måte, uansett om hen er i behandling eller ikke, sett på som psykisk ustabil?

Det kommer an på hvem du spør. Som nevnt tidligere kan andre kun forholde seg til det du sier, skriver og gjør. Alle jeg har truffet oppfører seg ulikt til ulike personer. Det betyr at en kan vise ustabile sider ved seg selv til noen, og samtidig opptre svært stabilt overfor andre. Som følge av dette vil selvsagt ulike personer oppleve deg og andre ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kupton skrev:

Det kommer an på hvem du spør. Som nevnt tidligere kan andre kun forholde seg til det du sier, skriver og gjør. Alle jeg har truffet oppfører seg ulikt til ulike personer. Det betyr at en kan vise ustabile sider ved seg selv til noen, og samtidig opptre svært stabilt overfor andre. Som følge av dette vil selvsagt ulike personer oppleve deg og andre ulikt.

Ok. Så den jeg betror meg til ser på meg som ustabil. Takk for svar. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak husker jeg bedre enn de andre fra DOL:
En person skrev inn på en meget typisk måte og var forbannet for at noen hadde antydet at hun hadde borderline/eupf.

Da svarte nhd noe slikt: Hvis du ikke vil ha slike påpekninger fra andre, må du slutte med en oppførsel som stadig bekrefter diagnosen.

Ca fem år senere skrev samme person at svaret hadde vært en øyeåpner og at hun aktivt hadde jobbet med seg selv, fått hjelp og var nå kvitt diagnosen og hadde et langt bedre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, kupton skrev:

En sak husker jeg bedre enn de andre fra DOL:
En person skrev inn på en meget typisk måte og var forbannet for at noen hadde antydet at hun hadde borderline/eupf.

Da svarte nhd noe slikt: Hvis du ikke vil ha slike påpekninger fra andre, må du slutte med en oppførsel som stadig bekrefter diagnosen.

Ca fem år senere skrev samme person at svaret hadde vært en øyeåpner og at hun aktivt hadde jobbet med seg selv, fått hjelp og var nå kvitt diagnosen og hadde et langt bedre liv.

Jeg har også jobbet mye med meg selv. Mer enn du aner. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet mye med meg selv. Mer enn du aner. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Men det er nok ingen som ser dette. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

neivel men du skriver det jo rett ut her: 

"Jeg er så redd for at andre ikke skal stole på meg lenger og bli sett på som ustabil dersom jeg viser noen at jeg sliter.. så jeg viser ikke noe til noen andre enn behandler. "

Anonymkode: 1c7e5...042

TS skriver jo ingenting om egne fordommer. Hn er bare redd for at andre skal ha fordommer, og let's face it, folk har fordommer, man vet aldri hvordan andre vil reagere dersom man nevner diagnoser man har. Jeg bruker masse energi på å fremstå som normal fordi jeg er redd folk skal se på meg som veldig rar og dum. Litt rar er greit, så lenge det er det rare som folk finner underholdende, og det er folk jeg kjenner litt. Men jeg prøver jo å ikke vise folk at jeg ikke henger med på hva de sier, eller at jeg ikke takler ting som de ikke ser på som noe som helst problem, fordi jeg nok ganger har hørt "skjerp deg", "ta deg sammen", "du er så vrang", "nå er du bare sta og vanskelig" osv. Og prøver man forklare, får man tilbake at en diagnose (i mitt tilfelle funksjonsnedsettelser i hodet som man ikke kan behandle bort) ikke er en unnskyldning. Neida, men det er da faen meg fortsatt en forklaring. Så at TS er redd for andres reaksjoner, er ikke så rart. Derimot kan nok TS, i likhet med meg, ha godt av å øve på å gi faen i hvordan andre ser på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så den jeg betror meg til ser på meg som ustabil. Takk for svar. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Hvis du er ustabil er det jo riktig at behandleren ser deg som ustabil. Om du ikke er ustabil, ser ikke behandleren deg som ustabil heller. Uansett hva du er, skal du få god hjelp er behandleren nødt til å se deg og ikke en eller annen du later som at du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Trine skrev:

TS skriver jo ingenting om egne fordommer. Hn er bare redd for at andre skal ha fordommer, og let's face it, folk har fordommer, man vet aldri hvordan andre vil reagere dersom man nevner diagnoser man har. Jeg bruker masse energi på å fremstå som normal fordi jeg er redd folk skal se på meg som veldig rar og dum. Litt rar er greit, så lenge det er det rare som folk finner underholdende, og det er folk jeg kjenner litt. Men jeg prøver jo å ikke vise folk at jeg ikke henger med på hva de sier, eller at jeg ikke takler ting som de ikke ser på som noe som helst problem, fordi jeg nok ganger har hørt "skjerp deg", "ta deg sammen", "du er så vrang", "nå er du bare sta og vanskelig" osv. Og prøver man forklare, får man tilbake at en diagnose (i mitt tilfelle funksjonsnedsettelser i hodet som man ikke kan behandle bort) ikke er en unnskyldning. Neida, men det er da faen meg fortsatt en forklaring. Så at TS er redd for andres reaksjoner, er ikke så rart. Derimot kan nok TS, i likhet med meg, ha godt av å øve på å gi faen i hvordan andre ser på oss.

Takk. Du forstår. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir en person som sliter med psyken på en eller annen måte, uansett om hen er i behandling eller ikke, sett på som psykisk ustabil? 

Jeg er så redd for at andre ikke skal stole på meg lenger og bli sett på som ustabil dersom jeg viser noen at jeg sliter.. så jeg viser ikke noe til noen andre enn behandler. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Hvis man sliter veldig så synes det uansett. Det er ikke noe du kan velge bort. 

Men så lenge du klarer å holde deg nogenlunde oppegående og fungerende så klarer du nok å skjule det, men den dagen du blir riktig riktig psyk da skal jeg love deg at da merker folk det på deg uansett om du prøver å skjule det eller ikke.

Anonymkode: 47dba...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man sliter veldig så synes det uansett. Det er ikke noe du kan velge bort. 

Men så lenge du klarer å holde deg nogenlunde oppegående og fungerende så klarer du nok å skjule det, men den dagen du blir riktig riktig psyk da skal jeg love deg at da merker folk det på deg uansett om du prøver å skjule det eller ikke.

Anonymkode: 47dba...9b2

Jeg har vært kjempelangt nede mange ganger og skjult smerten for andre. Jeg har også vært alvorlig deprimert med nærmest full score, da vistes det heller ikke på meg siden jeg ikke fikk hjelp. Jeg har også overlevd så mye vondt i oppveksten at du aner ikke, også det har jeg skjult godt.  

Anonymkode: 02f99...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så den jeg betror meg til ser på meg som ustabil. Takk for svar. 

Jeg har en bipolar lidelse, men er velmedisinert, og de som kjenner meg kun fra jobbsammenheng, betrakter meg ikke som annet enn stabil. 

Jeg har imidlertid fremdeles minst en moderat depresjon og en blandet episode i året. Men med god medisineringsplan er disse periodene langt kortere enn de tidligere har vært - og i jobbsammenheng betraktes jeg også i disse periodene som stabil. Fordi jeg har mange års erfaring med å "fake it until you make it", og alle mennesker, uavhengig av diagnose eller mangel på sådan, har mer og mindre effektive perioder på jobb, de sover dårligere i perioder, de opplever sykdom og samlivsbrudd, og i den grad det skinner gjennom at jeg ikke er helt på topp, tolker min arbeidsgiver det aldri som noe mer enn "livet".

Mine nærmeste kjenner godt til diagnosen og har sett meg i udiskutable ustabile perioder. Jeg har jobbet mye med å klare kommunisere tydelig at akkurat nå er ikke ting helt på topp, men at jeg kommer sterkere tilbake. Før jeg oppsøkte helsevesenet, brukte jeg i altfor stor grad mine nærmeste som søppelbøtter, og da ble jeg som rimelig er, betraktet som både slitsom og ustabil. Når jeg likevel har beholdt dem, er det fordi jeg har lært meg at venner nettopp skal være venner, absolutt ikke terapeuter. Nå betrakter de meg ikke som ustabil; de vet om diagnosen min og vet jeg har mindre gode perioder, men "vi har alle vårt". Kan bare støtte det Kupton sier om at det er atferden vår som avgjør hvordan vi blir oppfattet. 

Når det er sagt, ønsker jeg ikke å fortelle arbeidsgiver om diagnosen min. Eller ferske venner. Noen fordommer mot bipolare finnes det der ute, jeg ønsker ikke å bli betraktet som en vandrende diagnose, og så lenge jeg gjør jobben min minst like godt som kolleger og faktisk har mindre sykefravær enn gjennomsnittet, ser jeg ikke relevansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er nok ingen som ser dette. 

Anonymkode: 02f99...bd5

Ser hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, frosken skrev:

Ser hva da?

Dette:

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet mye med meg selv. Mer enn du aner. 

Anonymkode: 02f99...bd5

(Svar på ovenstående:)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er nok ingen som ser dette. 

Anonymkode: 02f99...bd5

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...