Gå til innhold

Kupton, ut i fra det jeg skriver, hvilken diagnoser ville du ha gitt meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en stille type som tenker og grubler masse, spesielt rundt fortiden min. I tillegg er jeg ganske engstelig i sosiale sammenhenger. Jeg har ingen venner og trives alene. Selv om jeg er voksen, så har jeg aldri klart a jobbe. Eneste gangen jeg jobbet var praksis gjennom NAV.

Jeg har blitt utsatt for masse dårlige ting. Seksuelle overgrep, psykisk og fysisk vold, mobbing og rasisme. På grunn av dette er jeg per dags dato veldig bitter, og når jeg ser folk er glad og har det fint, så blir jeg trist.

Jeg har sinneproblemer. Jeg blir sint veldig fort, og av veldig dumme grunner. Sinneproblemene mine begrense seg ikke til bare sinne, men også psykisk og fysisk vold. Jeg har for eksempel slått søstera mi bare fordi hun stirret på meg.

Eg klarer ikke å regulere følelsene mine på en god måte. Jeg blir sur veldig lett og tar ting personlig. I tillegg er jeg veldig sta.

Jeg har levd isolert i flere år. Dette har ført til jeg er redd mennesker. I tillegg så klarer jeg ikke å holde en samtale gåande. Jeg vet ikke hvorfor det er slik.

Så Kupton, hvilken diagnose ville du ha gitt meg basert på informasjonen jeg ga deg?

 

Anonymkode: cebab...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra første del av det du skriver tenker jeg på kompleks PTSD. Men så kommer dette med aggressiviteten og volden. Spesielt dette med inadekvat sinne (svært sint for små hendelser). Da heller jeg mer over mot borderline/eupf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutes ago, kupton said:

Ut fra første del av det du skriver tenker jeg på kompleks PTSD. Men så kommer dette med aggressiviteten og volden. Spesielt dette med inadekvat sinne (svært sint for små hendelser). Da heller jeg mer over mot borderline/eupf.

Jeg er faktisk under utredning for PTSD. Men borderline ble ikke nevnt. Tror du jeg bør ta dette opp med behandler og nevne ditt svar?

Anonymkode: cebab...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk under utredning for PTSD. Men borderline ble ikke nevnt. Tror du jeg bør ta dette opp med behandler og nevne ditt svar?

Anonymkode: cebab...c81

Jeg ville nevnt det som en mulighet for behandler.

Anonymkode: e2de3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kupton skrev:

Ut fra første del av det du skriver tenker jeg på kompleks PTSD. Men så kommer dette med aggressiviteten og volden. Spesielt dette med inadekvat sinne (svært sint for små hendelser). Da heller jeg mer over mot borderline/eupf.

Inadekvat sinne/uproporsjonale reaksjoner er jo svært vanlig også ved AD/HD Kombinert type. 

Verdens kanskje fremste fagmann på AD/HD, Russell Barkley, mener jo at emosjonell dysregulering er et kjernesymptom (og det mest ødeleggende symptomet) på AD/HD. Han har argumentert for at dette skal bli et diagnosekriterium i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Janus30 skrev:

Inadekvat sinne/uproporsjonale reaksjoner er jo svært vanlig også ved AD/HD Kombinert type. 

Ja. Men det sto vel om flere symptomer enn dette? Diagnostikk handler om å se helheten i kombinasjonen av symptomer.

Ellers synes jeg å se en tendens her på dol at flere gjerne vil "selge inn" sin egen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Ja. Men det sto vel om flere symptomer enn dette? Diagnostikk handler om å se helheten i kombinasjonen av symptomer.

Ellers synes jeg å se en tendens her på dol at flere gjerne vil "selge inn" sin egen diagnose.

Ja, bevares. Men jeg tror at den manglende kunnskapen om den emosjonelle komponenten ved ADHD fører til både feildiagnostisering (f. eks eupf) og ingen diagnose. 

Jeg har forøvrig ikke ADHD diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 time siden, kupton skrev:

Ellers synes jeg å se en tendens her på dol at flere gjerne vil "selge inn" sin egen diagnose.

Hva mener du med det, da? Er litt trøtt nå, så greier ikke helt å tenke meg til svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Hva mener du med det, da? Er litt trøtt nå, så greier ikke helt å tenke meg til svaret.

Jeg skjønner heller ikke hva han mener

Anonymkode: e2de3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke hva han mener

Anonymkode: e2de3...9f9

Kanskje han siktet til meg fra en annen tråd hvor jeg forklarer hvorfor jeg har fått diagnosen engstelig/unnvikende pf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Kanskje han siktet til meg fra en annen tråd hvor jeg forklarer hvorfor jeg har fått diagnosen engstelig/unnvikende pf. 

Tviler. Kanskje at vi har en tendens til å lage vår egen diagnose som vi prøver å bringe videre via dol?. 

Anonymkode: e2de3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tviler. Kanskje at vi har en tendens til å lage vår egen diagnose som vi prøver å bringe videre via dol?. 

Anonymkode: e2de3...9f9

Det kan jo kanskje tenkes, ikke vet jeg. 

Men grunnen til at han ikke svarer oss på dette, er nok fordi vi kuppet tråden til ts ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Det kan jo kanskje tenkes, ikke vet jeg. 

Men grunnen til at han ikke svarer oss på dette, er nok fordi vi kuppet tråden til ts ;)

Tviler på det også ;) det kan være så enkelt som at han må tenke på det til i morgen. 

Anonymkode: e2de3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
4 minutter siden, kupton skrev:

Jeg sikter ikke til noen spesiell. Det var bare en tanke jeg har tenkt av og til.

Oki, men du forklarer likevel ikke hva du mener ;) Men det trenger du heller ikke å gjøre, altså. I alle fall ikke for min del. Nå er det natta her! Zzzzzz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Oki, men du forklarer likevel ikke hva du mener ;) Men det trenger du heller ikke å gjøre, altså. I alle fall ikke for min del. Nå er det natta her! Zzzzzz...

Sov godt 🌠🤗

Anonymkode: e2de3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Oki, men du forklarer likevel ikke hva du mener ;)

Det hender at brukere, slik som ts i denne tråden, ber om forslag til diagnose. Jeg har hatt det inntrykk at mange lettest ser likskap med sin egen diagnose og foreslår den. Verre var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...