Gå til innhold

Kveldsdose kontra dagsdose Kupton.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker Lamictal og psykiateren min er veldig tydelig på at jeg skal ts de på kvelden. Hvorfor er det så viktig?

Anonymkode: 7c15d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, elina777 skrev:

Jeg tok den på morgenen

Jeg ser at det er mange som gjør det og derfor synes jeg at det er litt rart at det er så viktig at jeg tar den til kvelden?

Anonymkode: 7c15d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme medisin kan ha litt ulik effekt på ulike mennesker. Eks SSRI: Noen blir litt trøtte - de må ta den om kvelden. Noen blir litt aktiverte - de må ta den om morgenen. Noen merker ingenting av dette, og da er det EF.

Har du ingen effekt på aktivering/trøtthet av Lamictal, kan du ta den når du vil. Før en skal ta serumkons, er det en fordel med kveldsdosering den siste uka før prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Samme medisin kan ha litt ulik effekt på ulike mennesker. Eks SSRI: Noen blir litt trøtte - de må ta den om kvelden. Noen blir litt aktiverte - de må ta den om morgenen. Noen merker ingenting av dette, og da er det EF.

Har du ingen effekt på aktivering/trøtthet av Lamictal, kan du ta den når du vil. Før en skal ta serumkons, er det en fordel med kveldsdosering den siste uka før prøven.

Jeg vet ikke hvordan eller om jeg reagerer på de siden jeg legger meg etter at jeg har tatt de, men han tenker kanskje at det er praktisk i fohold til måling av serumkonsentrasjon. Jeg har brukt 200 mg en stund, men han har ikke sagt noe om å måle det. Burde jeg be ham om å måle det?

Anonymkode: 7c15d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg be ham om å måle det?

I utgangspunktet er dette medisin en skal bruke resten av livet. Hvis jeg skulle ta en medisin hver dag resten av livet, ville jeg gjerne likt å vite at jeg faktisk tok en korrekt dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, kupton skrev:

I utgangspunktet er dette medisin en skal bruke resten av livet. Hvis jeg skulle ta en medisin hver dag resten av livet, ville jeg gjerne likt å vite at jeg faktisk tok en korrekt dose.

Behandleren min har også sagt at jeg mest sannsynlig må ta den resten av livet og jeg forstår poenget ditt. Jeg skal be ham om å få målt det.

Anonymkode: 7c15d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

I utgangspunktet er dette medisin en skal bruke resten av livet. Hvis jeg skulle ta en medisin hver dag resten av livet, ville jeg gjerne likt å vite at jeg faktisk tok en korrekt dose.

Jeg synes det er interessant at denne regelen nærmest kun gjelder for psykofarmaka. Jeg undrer hvor mange tilfeller av «behandlingsresistent» høyt kolesterol, høyt blodtrykk eller andre tilstander som skyldes at man doserer kun etter Felleskatalogen.

For egen del kan jeg ta 200 mg Metoprolol og fortsatt få pulsen opp i 185-190. Men jeg vet at jeg har rask CYP2D6 metabolisme. Legen bryr seg imidlertid ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Legen bryr seg imidlertid ikke

Klem til deg ❤️

Anonymkode: c890c...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...