Gå til innhold

Facebook er en tidstyv jeg ikke ønsker, men...


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg orker ikke å forholde meg til Facebook. Jeg har ikke vært aktiv og lest varslene mine der på tre uker eller mer. Jeg ser jeg har over 120 varsler og jeg orker rett og slett ikke å ta fatt på dem. Det er primært aktiviteter i grupper jeg er medlem av og jeg er egentlig interessert i emnene som diskuteres der. Det er rett og slett for mange varsler til at jeg orker å forholde meg til dem.

Jeg skriver og har aldri skrevet egne statusoppdateringer på Facebook. Det å lese venners statusoppdateringer har heller aldri interessert meg. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om vennene mine, men fordi jeg ikke ser på det som interessant nok å få vite om hverdagen deres. Middager, ut på byen, at man er forbannet på naboen og andre uinteressante ting... Nei... Da interesserer det meg mer å lese interessante diskusjoner i grupper og jeg bruker Facebook litt som et diskusjonsforum ved å være medlem i grupper innenfor ulike temaer som interesserer meg. Problemet mitt er at Facebook stjeler utrolig mye tid. Tid jeg ikke vet om jeg er villig til å bruke.

Jeg merker at venner ikke tar kontakt på Messenger når de ser at jeg ikke er aktiv på Facebook og det er jo en bieffekt jeg ikke ønsker meg. Jeg ønsker jo ikke å støte venner fra meg selv om jeg ikke orker å holde meg oppdatert på sosiale medier.

Hva ville du ha gjort for å bevare kontakten med venner og lese om emner som interesserte deg uten at det skulle ta for mye tid av livet ditt?

Takknemlig for synspunkter her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En metode er å sette det inn i timeplanen din som tidsblokker (f.eks. 15min mandager og onsdager kl. 17:00, eller 30min hver søndag kl. 12:00) til å sjekke sosiale medier i uken. Uten om det, skru av varsler og bruk tiden på andre ting du måtte ønske :) Hvis du sjekker spontant er det lett å bli påvirket til å trykke seg videre på alt mulig, og plutselig har det gått mange timer. Denne metoden krever litt disiplin, men; «disiplin=frihet» (Jocko Willink)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg orker ikke å forholde meg til Facebook. Jeg har ikke vært aktiv og lest varslene mine der på tre uker eller mer. Jeg ser jeg har over 120 varsler og jeg orker rett og slett ikke å ta fatt på dem. Det er primært aktiviteter i grupper jeg er medlem av og jeg er egentlig interessert i emnene som diskuteres der. Det er rett og slett for mange varsler til at jeg orker å forholde meg til dem.

Jeg skriver og har aldri skrevet egne statusoppdateringer på Facebook. Det å lese venners statusoppdateringer har heller aldri interessert meg. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om vennene mine, men fordi jeg ikke ser på det som interessant nok å få vite om hverdagen deres. Middager, ut på byen, at man er forbannet på naboen og andre uinteressante ting... Nei... Da interesserer det meg mer å lese interessante diskusjoner i grupper og jeg bruker Facebook litt som et diskusjonsforum ved å være medlem i grupper innenfor ulike temaer som interesserer meg. Problemet mitt er at Facebook stjeler utrolig mye tid. Tid jeg ikke vet om jeg er villig til å bruke.

Jeg merker at venner ikke tar kontakt på Messenger når de ser at jeg ikke er aktiv på Facebook og det er jo en bieffekt jeg ikke ønsker meg. Jeg ønsker jo ikke å støte venner fra meg selv om jeg ikke orker å holde meg oppdatert på sosiale medier.

Hva ville du ha gjort for å bevare kontakten med venner og lese om emner som interesserte deg uten at det skulle ta for mye tid av livet ditt?

Takknemlig for synspunkter her :)

Du kan slå av varslinger fra grupper og diverse andre varsler. Du kan også slå av mulighet til å skrive på veggen din eller tagge deg. Kjenner til flere som har gammel Facebook-profil, men kun bruker Messenger, det er det jo også full mulighet til. Men når det gjelder "lese om emner som interesserte deg uten at det skulle ta for mye tid av livet ditt" er det jo du selv som må sette grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...