Gå til innhold

HATER kjøp&salg av bil- noen her med peiling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Andre som HATER kjøp og salgsprosessen av bil?:-/

 

For meg er bil nærmest et nødvendig onde. Det er ingenting som heter ‘investering’ i bil. Det er og blir en pengegruve der budsjett posten for ‘uforutsette utgifter lett blir tømt.

 

Når dette er dag har har jeg heller ikke peiling på bil. Feks hva som er mest økonomisk lønnsomt å gjøre ift kjøp og salg. Og håper noen andre her har litt peiling og har noen gode råd. Spørsmålene mine er:

Om jeg nå skal selge den 6 år gamle bilen min som bare har kjørt ca 30 tusen km. Og egentlig ikke har tid til å gå igjennom prosessen med å legge den ut for salg privat via Finn o.l. Hvor mange tusen taper jeg sånn ca på å selge den/bytte den inn hos en bilforhandler?

Hva lønner seg mest ved kjøp av bil om en i utgangspunktet har litt dårlig råd. Nyere vs eldre billigere bil som har kjørt mer? Altså som nevnt innledningsvis blir det uansett et ‘tapsprosjekt’. Og med bil er det alltid litt sjansespill. Men er helt i villrede ift hva som har minst risiko ift bli den største økonomiske fallgruven over tid.

Grunnen til jeg må bytte ut den lille ‘konebilen’ min nå er familieforøkelse. Så ser for meg en enkel og grei halvstor stasjonsvogn av et slag. Noen her som har noe å anbefale?

Svar gjerne på det spørsmålet dere kan om dere ikke kan svare på alle 3. Og kom gjerne med gode råd og tips ift kjøp og salg av bil generelt.

 

Hilsen snart bankrott husmor🙈

 

Sendt fra min iPad

Anonymkode: 36d78...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg tror den største fallgruben er om det blir masse utgifter til reparasjoner. Det har jeg bitter erfaring med selv. 

Fordelen med å kjøpe gjennom forhandler er:

1. Du kan kvitt den gamle bilen uten å måtte forholdd deg til en kjøper som kanskje klager.

2. Dessuten får du en kort garanti som er fin hvis du oppdager feil.

Den tryggheten og komforten er ganske dyr. Du får veldig lite igjen for den gamle bilen din og du betaler mer for den nye bilen. Bilforhandlere skal jo tjene penger. 

Det lønner seg å kjøpe og selge privat, men da bør du velge et pålitelig merke. Det finnes flere kvalitetsoversikter med veldig sprikende resultat, så jeg vet ikke helt selv hva jeg skal tro. Noen har tyske luksusbiler på topp, mens andre har asiatiske merker på topp. Problemet er at kanskje at noen bare teller feil, og sidestiller totalt motorhavari med en liten feil i ryggesensoren.

Jeg har i alle fall hatt tre Toyotaer selv over 15 år, og NULL utgifter til reparasjon. Andre i familien med nye og gamle toyotaer forteller også om få eller ingen problemer. 

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en brukt Toyota privat. Kanskje du kan gjøre et bedre kupp med Hyundai, Kia eller Mazda siden mange ser etter Toyota. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kun kjøpte bil etter fornuften, ville det kun vært Toyota på veiene. Klart billigst i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg har også god erfaring med Toyota. Lite reparasjoner og lite tull med japanske biler. Ironisk nok, siden japanere bytter bil kjempeofte, og man nesten aldri ser gamle biler i Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er klart billigst å kjøpe/selge privat. Du kan spare mange tusenlapper. Men det er langt tryggere å kjøpe/selge via forhandler. 

Bilens kjørelengde og servicehistorikk er viktig. Også bruktbilgaranti om du kjøper hos forhandler. 

Kjøper du privat på Finn, vil jeg på det sterkeste anbefale å kjøpe bruktbilgarantien som IF tilbyr. Jeg kjøpte den for 1300,- i fjor, og sparte 14.000 kr på det. 

Idag ville jeg investert i en naf-test. 

Er for øvrig kjempefornøyd med min 2011-modell Passat. 

Anonymkode: 07943...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror den største fallgruben er om det blir masse utgifter til reparasjoner. Det har jeg bitter erfaring med selv. 

Fordelen med å kjøpe gjennom forhandler er:

1. Du kan kvitt den gamle bilen uten å måtte forholdd deg til en kjøper som kanskje klager.

2. Dessuten får du en kort garanti som er fin hvis du oppdager feil.

Den tryggheten og komforten er ganske dyr. Du får veldig lite igjen for den gamle bilen din og du betaler mer for den nye bilen. Bilforhandlere skal jo tjene penger. 

Det lønner seg å kjøpe og selge privat, men da bør du velge et pålitelig merke. Det finnes flere kvalitetsoversikter med veldig sprikende resultat, så jeg vet ikke helt selv hva jeg skal tro. Noen har tyske luksusbiler på topp, mens andre har asiatiske merker på topp. Problemet er at kanskje at noen bare teller feil, og sidestiller totalt motorhavari med en liten feil i ryggesensoren.

Jeg har i alle fall hatt tre Toyotaer selv over 15 år, og NULL utgifter til reparasjon. Andre i familien med nye og gamle toyotaer forteller også om få eller ingen problemer. 

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en brukt Toyota privat. Kanskje du kan gjøre et bedre kupp med Hyundai, Kia eller Mazda siden mange ser etter Toyota. 

 

Takk for dine råd. Det er Toyota det går i her i gården også;) Så håper salget mitt går greit da siden det er en forholdsvis populær bil/model jeg skal selge. Tenker neste bil blir en Toyota Avensis eller noe i den duren. Må bare lese meg opp litt mer. Aldri hatt stasjonsvogn før..

Anonymkode: 36d78...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Xtra skrev:

Elsker kjøp av bil :)

Hater salg av bil :( 

Du er ikke redd er for å gjøre et dårlig kjøp? Kjøpe den for mer enn den er verdt eller et mandagsprodukt som må inn og ut på verksted de neste årene?;)

Anonymkode: 36d78...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, kupton skrev:

Hvis alle kun kjøpte bil etter fornuften, ville det kun vært Toyota på veiene. Klart billigst i det lange løp.

Toyota som skal selges og mest sannsynlig blir den neste det også. Får derimot inntrykk av at de nyere variantene og hybrid/elbil versjonene ikke er like robuste. Har hatt noen turer på verksted med min ‘nesten nye’ hybrid ihvertfall. Både bremser og batteri har måttet skiftes.

Anonymkode: 36d78...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke redd er for å gjøre et dårlig kjøp? Kjøpe den for mer enn den er verdt eller et mandagsprodukt som må inn og ut på verksted de neste årene?;)

Anonymkode: 36d78...ab1

Jo, det er det selvfølgelig bestandig en sjanse for, men det er en sjanse man tar etter overveielser, og for min del; med kyndig hjelp, særlig dersom det er snakk om kjøp fra privat. Tror selv jeg har vært heldig med bilene jeg har kjøpt, har i hvertfall aldri vært noe alvorlig galt med dem, totalt fem biler, tror jeg. Mener også jeg har forhandlet meg frem til relativt gode priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har også god erfaring med Toyota. Lite reparasjoner og lite tull med japanske biler. Ironisk nok, siden japanere bytter bil kjempeofte, og man nesten aldri ser gamle biler i Japan.

Jeg har min 4de Toyota nå. De 3 første hadde jeg ikke noe tull med (Kjøpte de brukt), men da jeg kjøpte en ny Toyota fikk jeg faktisk noen problemer med den. Men servicen på Toyota har vært særdeles god og de har gjort sitt ytterste for at bilen skulle bli i orden.  Synes faktisk det teller ganske mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...