Gå til innhold

Hva synes du er farlig her i livet?


Gjest Surrehuggu

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehuggu

Og hvorfor? 

Hvordan vil du rangere hva som er mest farlig?

(Lagde denne tråden etter oppfordring fra kupton i en annen tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har plutselig blitt redd i trafikken. Primært når andre kjører og for andre trafikanter. Jeg som har kjørt mye i Europa og som elsket å kjøre bil, kan nå kjenne på angst av aggressiv filveksling og kort avstand. Jeg stoler ikke på noen andre i trafikken rett og slett. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en risikoanalyse er det vanlig å rangere konsekvens og sannsynlighet. Hvis vi tar eksemplet flystyrt, så er konsekvensen maksimal (død), men sannsynligheten er ekstremt liten. Produktet (farlighet) blir da svært liten. En annen sak som det av og til spørres om er SJS (Steven-Johnson syndrom). Her blir svaret omtrent som ved flystyrt.

For at noe skal oppfattes som farlig, må det gi død eller alvorlig helseskade? Er det farlig å få angst? Er det farlig å sove dårlig i en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig lite er farlig. Men jeg syntes det meste er ubehagelig og slitsomt.

Anonymkode: 865b8...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det farligste som folk utsetter seg for er røyking. Risikoen ved å røyke er omtrent som risikoen ved å være profesjonell soldat på skarpe oppdrag. 

For øvrig tror jeg de fleste mennesker ti ganger om dagen eller mer gjør noe som er farligere enn å fly. F.eks gå i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hobbyen min (sportsskyting) kan kanskje defineres som farlig? 

Derimot kan det defineres som ufarlig hvis jeg (og de andre skytterne) forholder seg til sikkerhetsreglene? 

Anonymkode: 22b51...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg ser på noe som farlig. Men det er kanskje fordi jeg ser på døden som ikke farlig. Milliarder av mennesker og dyr har levd og dødd. Ingenting tyder på at det er noe farlig med døden.

Derimot har jeg en spiseforstyrrelse og jeg er livredd for enkelte matvarer. Kanskje det farligste jeg vet om i verden er matolje. 

Altså tenker jeg at man vurderer hva som er farlig ut i fra hva man er redd for. Hvis man er redd for døden, så er det visse ting som definitivt er farlig. Hvis man er redd for fett, så er det andre ting som er farlig. 

Anonymkode: c972f...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er forresten definisjonen på ordet «farlig»? 

Har ikke det også litt å si når vi skal bedømme hva som er farlig? 

Jeg googlet litt, og fant dette: 

farlig

dangerousperilous ('fɑːɾlɪ
adjektiv 

som innebærer fare, risikabel, (som kan være) skadelig brannfarlig et farlig stoff en farlig mann

Anonymkode: 22b51...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hobbyen min (sportsskyting) kan kanskje defineres som farlig? 

Derimot kan det defineres som ufarlig hvis jeg (og de andre skytterne) forholder seg til sikkerhetsreglene? 

Anonymkode: 22b51...486

Som med flyging har en her masse erfaring å bygge på. Erfaringen sier at det ikke er farlig å fly. Det er heller ikke farlig med sportsskyting fordi erfaring over tiår forteller oss at det ikke forekommer alvorlige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er redd for fett, så er det andre ting som er farlig

Det at noe gir svært sterkt ubehag, er det det samme som at det er farlig? Er det farlig å ha det ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu

Det kan være mange ting jeg synes er farlig, men å rangere dem etter farlighetsgrad er vanskelig. Derfor lister jeg opp noe her, uten rangering. 

Jeg tar utgangspunkt i at ordet farlig betyr høy risiko for alvorlig helseskade, eller død.

Det er farlig å:

- gå ifra brennende stearinlys

- kjøre for fort, og generelt opptre uansvarlig i trafikken

- glemme å skru av komfyren

- få stilt feil diagnose, både i somatikken og i psykiatrien

- være overvektig og samtidig ha mangelfullt og dårlig kosthold, være inaktiv, og avhengig av røyk og alkohol

-  klatre over innhegningene til en dyrepark for å hilse på de store "kattepusene"

 - Gå innover i en togtunnel og presse seg inntil fjellveggen når toget kommer, bare for å kjenne på lufttrykket og spenningen)

- spise sopp du finner i naturen uten å vite om soppen egentlig er spiselig

- osv. 

En kan komme på mange eksempler, men hvis en skal oppsummere dette til et par ting, så er det kanskje dårlig dømmekraft og dårlig impulskontroll som er det farligste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det at noe gir svært sterkt ubehag, er det det samme som at det er farlig? Er det farlig å ha det ubehagelig?

Jeg tenker at det som er farlig er det som potensielt kan føre til en konsekvens man er redd for. Fare for liv, fare for vektoppgang, fare for å bli forlatt. Man må definere hva slags konsekvens man er redd for, for å kunne si noe om hva som er farlig. 

Farlig er subjektivt. Med mindre vi bestemmer oss for at farlig er det samme som livsfarlig. Noen vil vel si at livsfarlig er så farlig det kan bli, men livsfare er ikke så farlig hvis man ikke er redd for å miste livet. Altså så tenker jeg det er subjektivt. 

Anonymkode: c972f...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er et skille mellom subjektiv konsekvens og objektiv konsekvens er grobunnen for det meste som er av psykiske lidelser.

Fare er ikke subjektivt. Ved angst er fare subjektivt.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg tenker på «farlig», så tenker jeg kun på alt som kan føre til død.

Jeg kan også være redd for mange ting, livredd også, men det betyr ikke at det er farlig for det. 

I teorien er det da farlig å kjøre bil. Men faren reduseres betraktelig om vi følger trafikkreglene osv. 

Angst, ubehag og redsel er for meg kkke farlig før det er snakk om noe som kan føre til død.

Anonymkode: 22b51...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Farlig er det mye som er. Ingen av oss overlever konsekvensen av å bli født. 

Jeg tenker nok spesielt på fare for liv og helse om uttrykket farlig kommer opp. Fare kan kanskje heller defineres mer ut i fra risiko for at noe blir ødelagt. Alt fra ens egen stolthet til den fine vasen man fikk i bryllupsgave. Så kan man spørre seg om hvor alvorlige konsekvensene av at mindre alvorlige ting blir ødelagt er. En vase er bare en ting - tross alt. Stoltheten kan det være verre med. I alle fall for meg. Hva er egentlig det å miste stoltheten? Er det å være flau over noe man har gjort som egentlig ikke er så ille i det store bildet? Sånt som å glippe den fordømrade vasen, eler tryne når man går av bussen? Er det å sitte der med gjeld til over hodet etter å ha gått i luksusfella? 

Eller er det konsekvensene av å gruble eller overanalysere?

Rent fysiske farer jeg umiddelbart tenker på:

- Fyll
- Røyk
- Ferdes i trafikken
- Naturkatastrofer
- Antibiotikaresistente bakterier
 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
15 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

- Naturkatastrofer


 

Ja, naturkatastrofer er vel en av de få tingene som er farlige som ikke har sin årsak i dårlig dømmekraft hos den enkelte person. 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
12 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Ja, naturkatastrofer er vel en av de få tingene som er farlige som ikke har sin årsak i dårlig dømmekraft hos den enkelte person. 

Og alvorlig sykdom som ikke kan skyldes en selv. 

Sikkert flere ting også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

At det er et skille mellom subjektiv konsekvens og objektiv konsekvens er grobunnen for det meste som er av psykiske lidelser.

Fare er ikke subjektivt. Ved angst er fare subjektivt.

Objektivt sett er ikke døden farlig. Universitetet bryr seg ikke. Altså sitter fare i hodet vårt, alt ettersom hva man tenker på som farlig. De fleste tenker på døden som farlig, men jeg gjør ikke det. 

Anonymkode: c972f...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hesteridning en farlig hobby? Det dør noen hvert år på verdensbasis, men en del blir jo også spist av hai. Men det dør sikkert flere av flystyrt. Men det er mange flere som flyr enn rir. 

Anonymkode: 799fd...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hesteridning en farlig hobby? Det dør noen hvert år på verdensbasis, men en del blir jo også spist av hai. Men det dør sikkert flere av flystyrt. Men det er mange flere som flyr enn rir. 

Anonymkode: 799fd...5e7

Verdens farligste dyr er slangen. Over 50000 dør årlig av bit bare av den asiatiske kobraen. Da kan vi snakke om farlig, men for oss her så er det ikke relevant.  Få slike her.

Det og ikke være redd for noe, kan jo også være farlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...