Gå til innhold

Jeg er «lost»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva jeg vil. Hverdag gjør jeg de samme tingene. Og ikke har jeg jobb eller venner heller. Går på AAP og er under utredning - mest sannsynlig vil bli uføretrygdet.

Jeg har slitt med en del ting. Traumer, mobbing, fysisk og psykisk vold for å nevne noe. Behandler tror jeg har kompleks PTSD, siden jeg grubler masse rundt fortiden og er trist pga. av det. Har hatt 2 «selvmordsforsøk» i det siste måned.

Nå er jeg innlagt på DPS. Jeg kommer mest sannsynlig til å bli en «svingdørpasient». Altså, en håpløs pasient som blir skrevet ut og blir kort tid etter innlagt igjen fordi jeg klarer meg ikke i den virkelige verden. Høres det ikke kjekt ut? Ikke vet jeg.

Jeg vil studere og oppnå mine mål. Men det klarer jeg ikke grunnet utmattelse og det faktum at jeg har ingen motivasjon. Vil helst ligge i sengen og dø. Ikke har jeg selvbilde og selvtillit heller. Med andre ord: jeg er helt ubrukelig.

Hva skal en som meg gjøre, Kupton? Er selvmord trulig det beste alternativet for meg? Eller finns det virkelig lys i enden av tunnelen men bilen meg har gått tom for bensin? Gjelder det hele om å fylle bilen med bensin og kjøre framover? 

Anonymkode: 5a1bc...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemstillingen minner mye om en tråd litt lenger nede - "Forvirret". Svaret blir derfor også likt.

Du må sette deg delmål. Det må en alltid når en har en lag vei å gå. Første mål må være å få mer overskudd og energi. Det får du ved å mosjonere. Du blir sliten rett etterpå, men etter noen dager vil du merke at du har mer krefter. Start derfor med å komme deg opp av sengen. Vær oppe hele dagen med unntak av maks en time på dagen. Legg deg til fast tid om kvelden og stå opp 45 minutter før de serverer frokost på morgenen. Gå en tur hver dag. Start forsiktig og øk etter hvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutes ago, kupton said:

Problemstillingen minner mye om en tråd litt lenger nede - "Forvirret". Svaret blir derfor også likt.

Du må sette deg delmål. Det må en alltid når en har en lag vei å gå. Første mål må være å få mer overskudd og energi. Det får du ved å mosjonere. Du blir sliten rett etterpå, men etter noen dager vil du merke at du har mer krefter. Start derfor med å komme deg opp av sengen. Vær oppe hele dagen med unntak av maks en time på dagen. Legg deg til fast tid om kvelden og stå opp 45 minutter før de serverer frokost på morgenen. Gå en tur hver dag. Start forsiktig og øk etter hvert.

 

Dette var ikke svaret jeg forventet, for jeg er altfor nede. Men det du skriver høres veldig logisk ut, og er veldig gode råd du ga meg. Men jeg tror jeg rett og slett må begynne med noe mindre enn det du skrev. Kanskje jeg skal først jobbe med å motivere meg selv, slik at jeg få litt mer energi og selvtillit. Deretter vil jeg bruke dine råd.

Tusen takk for gode råd Kupton, du prøver alltid å hjelpe oss, og selv om noen ganger vi ikke tar imot den hjelpen du gir oss, så setter vi pris på det.

Anonymkode: 5a1bc...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Samme her. Går på uføretrygd og har ingen venner eller noe verdig liv å leve. Ser ikke vitsen lenger når man ikke har noe eller noe å levefor. Ingen som ville brydd seg om jeg døde. Er misunnelig på de som har et normalt liv med venner og kjæreste. 

Anonymkode: 242db...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Dette var ikke svaret jeg forventet, for jeg er altfor nede. Men det du skriver høres veldig logisk ut, og er veldig gode råd du ga meg. Men jeg tror jeg rett og slett må begynne med noe mindre enn det du skrev. Kanskje jeg skal først jobbe med å motivere meg selv, slik at jeg få litt mer energi og selvtillit. Deretter vil jeg bruke dine råd.

Tusen takk for gode råd Kupton, du prøver alltid å hjelpe oss, og selv om noen ganger vi ikke tar imot den hjelpen du gir oss, så setter vi pris på det.

Anonymkode:

Hvordan vil du motivere deg selv for å få mer energi og selvtillit?  Synes det høres ut som et ganske diffust mål. Mål bør være konkrete har jeg lært.

Om du ikke orker alle tiltaka, hva med å starte med ett av dem? Greier du følge ett eller to av rådene Kupton kom med? Til å begynne med? Sette mål for når du begynner med neste tiltak?

Stå opp 45 min før frokost?

Maks en time i sengen på dagtid?

Gå en tur hver dag?

Samme leggetid hver kveld?

Vet det ikke er lett. Ikke vært i den aktiviteten jeg skulle jeg heller i det siste. Har bestemt meg for at fra mandag, skal jeg skjerpe meg. Følge min plan. Være litt sosial, det er jeg jo. Gått tur med kollega en dag og hengt (jobba bittelitt også)på jobb jobb tre av dagene. Og være i litt fysisk aktivitet hver dag. Det blir å gå tur, evt aktiviter med barna.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Går på uføretrygd og har ingen venner eller noe verdig liv å leve. Ser ikke vitsen lenger når man ikke har noe eller noe å levefor. Ingen som ville brydd seg om jeg døde. Er misunnelig på de som har et normalt liv med venner og kjæreste. 

Anonymkode: 242db...f5e

Har du hobbies?

Anonymkode: afa10...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hobbies?

Anonymkode: afa10...723

Nei ikke med mindre du kaller dol for en hobbies. 

Anonymkode: 242db...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke med mindre du kaller dol for en hobbies. 

Anonymkode: 242db...f5e

Det er en fullgod hobby.

Anonymkode: afa10...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fullgod hobby.

Anonymkode: afa10...723

Ja, men normale folk uten psykiske problemer har jo venner da.. 

Anonymkode: 242db...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men normale folk uten psykiske problemer har jo venner da.. 

Anonymkode: 242db...f5e

Det er sant.

Anonymkode: afa10...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men normale folk uten psykiske problemer har jo venner da.. 

Anonymkode: 242db...f5e

Hvis du er den samme personen som så ofte poengterer at du ikke har venner, så har jeg lyst til å utfordre deg litt. Siden det virker som om du ofte er her inne, hvorfor ikke presentere deg for oss med nick sånn at vi kan bli litt bedre kjent med deg? Hva heter du/hva er nicket ditt? :) Det er jo en start på evt vennskap å presentere seg for hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...