Gå til innhold

Selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor velger noen å faktisk begå selvmord? Jeg kan forstå selvmordstanker, nesten alle som sliter har de. Men det å faktisk begå selvmord, spesielt smertefulle metoder, forstår jeg ikke. Hvordan kan noen for eksempel skjære deres hals? For meg er det helt uforståelig.

Noen andre som har tanker rundt dette? Eller er det bare meg som tenker slik?

Anonymkode: b2df6...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger noen å faktisk begå selvmord? Jeg kan forstå selvmordstanker, nesten alle som sliter har de. Men det å faktisk begå selvmord, spesielt smertefulle metoder, forstår jeg ikke. Hvordan kan noen for eksempel skjære deres hals? For meg er det helt uforståelig.

Noen andre som har tanker rundt dette? Eller er det bare meg som tenker slik?

Anonymkode: b2df6...72e

Jeg tror at man er så langt nede at man ikke er i stand til å tenke på noe annet enn å dø. 

Anonymkode: d0bce...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at man er så langt nede at man ikke er i stand til å tenke på noe annet enn å dø. 

Anonymkode: d0bce...a6e

Dette gir faktisk mening. Håpløshet er en sterk følelse, så jeg på en måte forstår det, at de sliter.

Men det å fysisk begå selvmord - spesielt smertefulle metoder som halsskjæring - det forstår jeg ikke.

Anonymkode: b2df6...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig forundrer meg mer, er hvordan disse menneskene så godt som alltid velger metoder de ikke dør av. Jeg ville intuitivt tro at en person som faktisk setter seg inn i hvordan man skal ta livet sitt faktisk ville greie det.

Det får meg til å tenke at de fleste av disse menneskene egentlig ikke vil dø og at det er handlinger enten i frustrasjon, fortvilelse, affekt eller desperasjon hvor man ikke tenker klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gir faktisk mening. Håpløshet er en sterk følelse, så jeg på en måte forstår det, at de sliter.

Men det å fysisk begå selvmord - spesielt smertefulle metoder som halsskjæring - det forstår jeg ikke.

Anonymkode: b2df6...72e

Da jeg var veldig langt nede så var fysisk smerte bare deilig. Jeg hatet meg selv og kroppen min, all skade jeg kunne påføre den var bra. Jeg tenkte jeg fortjente det. 

 

Anonymkode: 78976...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det som egentlig forundrer meg mer, er hvordan disse menneskene så godt som alltid velger metoder de ikke dør av. Jeg ville intuitivt tro at en person som faktisk setter seg inn i hvordan man skal ta livet sitt faktisk ville greie det.

Det får meg til å tenke at de fleste av disse menneskene egentlig ikke vil dø og at det er handlinger enten i frustrasjon, fortvilelse, affekt eller desperasjon hvor man ikke tenker klart. 

Definitivt! De fleste som forsøker å ta livet sitt er veldig ambivalent. Uansett hvor jævlig man har det, så skal det mye til for å knuse overlevelsesinnstinktet. Jeg kjenner dessverre flere som har dødd av slike "ambivalente" selvmordsforsøk, så alvorlig er det nok uansett. Og vondt har de det. Huff. 

Anonymkode: 78976...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutes ago, issomethingwrong said:

Det som egentlig forundrer meg mer, er hvordan disse menneskene så godt som alltid velger metoder de ikke dør av. Jeg ville intuitivt tro at en person som faktisk setter seg inn i hvordan man skal ta livet sitt faktisk ville greie det.

Det får meg til å tenke at de fleste av disse menneskene egentlig ikke vil dø og at det er handlinger enten i frustrasjon, fortvilelse, affekt eller desperasjon hvor man ikke tenker klart. 

Du glemte oppmerksomhet. Det er overraskende hvor mange som «begår selvmord» bare for å få oppmerksomhet og bekreftelse. I tillegg vil de at folk skal føle synd på dem. Men tror dette er knyttet til det du skrev om, at de er desperate og fortvilet, derfor finner de på ting som vanlige folk vil synes er veldig rar og dumt.

Anonymkode: b2df6...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var veldig langt nede så var fysisk smerte bare deilig. Jeg hatet meg selv og kroppen min, all skade jeg kunne påføre den var bra. Jeg tenkte jeg fortjente det. 

 

Anonymkode: 78976...283

Da jeg var alvorlig deprimert ødela jeg kroppen min med vilje ved å spise meg feit. Jeg følte meg så stygg innvendig at jeg ville det skulle synes utenpå også. Jeg spiste for å bli feit og la på meg 40 kg på meget kort tid. 

Anonymkode: d0bce...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det kreves iallfall mye å skulle gjøre det. Jeg kjente en som gjorde det. Jeg har vært innom tanken flere ganger, men da det kom til å skulle gjøre dette, så strittet jo alle instinkter i mot. 

 

Det er årtusener med evolusjon som har gjort det vanskelig å gjennomføre. Mange blir kvestet for livet, men dør ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er overraskende hvor mange som «begår selvmord» bare for å få oppmerksomhet og bekreftelse. I tillegg vil de at folk skal føle synd på dem. 

Og dette har du vel bevis på, antar jeg. Eller er det som jeg tror, bare synsing fra din side? Dessuten er det ingen som har nytte og glede av at noen gir dem oppmerksomhet eller synes synd på dem etter at de har "begått selvmord". Men du mente sikkert selvmordsforsøk... Uansett er det vel en spesiell diagnosegruppe du tenker på. Det gjør i hvert fall jeg. Men det er jo farlig å nevne hvilken, for da opplever de seg krenket.  

Anonymkode: b1446...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan noen for eksempel skjære deres hals?

Dette er ekstremt sjelden. Oftest er de da særdeles syke.

Husk også at mange selvskader seg med metoder som er ekstremt smertefulle uten at de har til hensikt å dø. For disse er den fysiske smerten liten sammenlignet med den psykiske smerte de opplever. Det vil jeg tro er minst like relevant for de som faktisk tar livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har to veldig alvorlige forsøk bak meg det er flaks at jeg har overlevd, uten at jeg vil gå i detaljer om hva jeg har gjort. Kanskje var det et bittelite ønske om å overleve i det ubevisste. Ikke godt å si. En helt ubeskrivelig smertefull fortvilelse lå bak det, ikke et ønske om å bevise noe eller få oppmerksomhet. Jeg ønsket å dø, følte meg helt klar for det, hadde ikke angst. Livet var MYE skumlere. 

Om det indikerer at jeg har den eller den diagnosen er jeg ikke så opptatt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger noen å faktisk begå selvmord? Jeg kan forstå selvmordstanker, nesten alle som sliter har de. Men det å faktisk begå selvmord, spesielt smertefulle metoder, forstår jeg ikke. Hvordan kan noen for eksempel skjære deres hals? For meg er det helt uforståelig.

Noen andre som har tanker rundt dette? Eller er det bare meg som tenker slik?

Anonymkode: b2df6...72e

jeg har tenkt på at... hvorfor velger de som vil dø å henge seg? det er nok sikkert helt grusomt å kjenne når nakken blir dratt i og at døden ikke kommer med en gang. det er så fælt. det går jo mye fortere når de skyter seg i hodet. men uansett, er selvmord grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har tenkt på at... hvorfor velger de som vil dø å henge seg? det er nok sikkert helt grusomt å kjenne når nakken blir dratt i og at døden ikke kommer med en gang. det er så fælt. det går jo mye fortere når de skyter seg i hodet. men uansett, er selvmord grusomt.

Tror det er omvendt. Tror at om man stopper blodtilførselen til hjernen ved henging er man bevisstløs umiddelbart. Vet ikke sikkert om det stemmer. 

Anonymkode: c1bbb...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er omvendt. Tror at om man stopper blodtilførselen til hjernen ved henging er man bevisstløs umiddelbart. Vet ikke sikkert om det stemmer. 

Anonymkode: c1bbb...868

de blir ikke bevisstløse umiddelbart.

 

https://www.quora.com/How-much-time-does-it-take-to-die-by-hanging

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...