Gå til innhold

Kupton angst eller psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge slitt med aggressive tvangstanker og i tillegg den siste tiden fått masse angst for at det skal skje noe med de rundt meg. Begynte på cipralex for 4 dager siden men, har bare brukt 2,5mg for jeg ble så kvalm og veldig urolig i kroppen. I dag når jeg våknet fikk jeg plutselig en tanke om at (tenk om jeg har tatt livet av de rundt meg og at jeg sover fortsatt og bare drømmer at de er i live.) fikk en fryktelig angst og uvirkelighetsfølelse når den tanken kom, og nå klarer jeg ikke få den tanken vekk, eneste jeg tenker når jeg ser på de rundt meg er tenk om de egentlig er død, men jeg bare drømmer at de lever. Får veldig masse angst og uvirkelighetsfølelse. Hva er det som skjer med meg? Er dette fortsatt bare angst og tvangstanker eller holder jeg på å bli psykotisk? Og tror du det er pga cipralex? 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tvangstanker (som også er angst). Muligens er det en oppstartsbivirkning. Håper du raskest mulig kommer opp i skikkelig dose slik at tvangen avtar. Om ikke Cipralex er nok, er tillegg av Risperdal neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det er tvangstanker (som også er angst). Muligens er det en oppstartsbivirkning. Håper du raskest mulig kommer opp i skikkelig dose slik at tvangen avtar. Om ikke Cipralex er nok, er tillegg av Risperdal neste steg.

Ok. Er det mulig å bli psykotisk av tvangstanker? Føler meg helt gal og har så mye angst nå pga den uvirkelighetsfølelsen og de ekle tankene. 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange mennesker med psykose som også har tvangstanker og angst. Dette kan du helt sikkert lese deg fram til og bli skremt av. 

Men sykdommen OCD går ikke over til å bli en psykoselidelse. Det er ikke sånn at hvis du er redd for å drepe noen at du plutselig blir gal og dreper noen. 

Etter min mening (som kanskje bryter litt med det Kupton sier, eller kanskje ikke) hjelper Cipralex og Risperdal mot forskjellige ting når det gjelder OCD. Cipralex virker best mot selve angsten og tankene, mens Risperdal i større grad hjelper med innsikten i sykdommen. Altså at du skjønner at du ikke er gal eller psykotisk. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er mange mennesker med psykose som også har tvangstanker og angst. Dette kan du helt sikkert lese deg fram til og bli skremt av. 

Men sykdommen OCD går ikke over til å bli en psykoselidelse. Det er ikke sånn at hvis du er redd for å drepe noen at du plutselig blir gal og dreper noen. 

Etter min mening (som kanskje bryter litt med det Kupton sier, eller kanskje ikke) hjelper Cipralex og Risperdal mot forskjellige ting når det gjelder OCD. Cipralex virker best mot selve angsten og tankene, mens Risperdal i større grad hjelper med innsikten i sykdommen. Altså at du skjønner at du ikke er gal eller psykotisk. 

Ok, takk for svar. Syntes dette er skikkelig ubehagelig, har vært innom så å si de fleste tema når det kommer til tvangstanker, men aldri følt denne uvirkelighetsfølelsen før. Veldig skremmende å tenke at jeg bare drømmer og at det rundt meg ikke er virkelig. Redd for at jeg ikke skal komme meg ut av dette igjen. Føler meg helt merkelig. 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan kan man vite om man er psykotisk eller ikke? Jeg har veldig angst for å havne i psykose. Disse tvangstankene var virkelig ubehagelig og skremmende. 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent generelt: Om du stiller spørsmål rundt om du er psykotisk og i tillegg har angst for psykose, er du nærmest garantert ikke psykotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om jeg tørr å fortsette på medisinene, i dag har jeg så mye angst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Tankene blir bare verre og verre. Og har fått skikkelig angst for at jeg skal få hallusinasjoner av at jeg tar livet av noen. Eller at jeg plutselig skal se meg selv full av blod eller noe. Hva tenker dere? Kan det hende jeg ikke tåler medisinene og at de bare vil gjøre vondt verre? 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, kupton skrev:

Fortsett å følge legens råd. 

Legen min var i utgangspunktet veldig i tvil om jeg skulle starte på ssri, da han er blitt litt i tvil om slike medisiner gjør vondt verre, så tror nok at han kommer til å be meg slutte med de. Har heller ikke noe psykiater jeg kan snakke med. 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, kupton skrev:

Da er Risperdal et alternativ. 

Kun Risperdal uten ssri? Og i så fall hvilke dose må man bruke? Kan høre med legen om hva han tenker om det. 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
40 minutter siden, kupton skrev:

Legen bør være psykiater. Ocd er ikke for amatører. 

Ok, da får jeg be om å bli henvist. 

Anonymkode: 69297...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...