Gå til innhold

Dårlig erfaring med eksponeringsterapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har forsøkt lenge med eksponeringsterapi for sosial angst. Problemet er bare at når angsten med alle de fysiske symptomene kommer så føler jeg meg veldig ydmyket. Dette fører til at jeg etterpå bare blir enda mer redd for mennesker. I perioder hvor jeg har jobbet veldig med dette blir jeg til slutt veldig deprimert. Har dere noen tips? 

Anonymkode: 63787...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kognitiv adferdsterapi hjalp meg gjennom den sosiale angsten. Da jobbet jeg mye med de automatiske tankene som styrer angsten. Men de tok tid å bli bedre, så ikke gi opp. En viss grad av eksponering er nok eneste utvei. Ellers tror jeg også at enkelte typer antidepressiva kan hjelpe.

Anonymkode: 288c6...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Kan det hjelpe å ha en intensjon om at "Dette skal jeg klare",og visualisere for deg selv på forhånd at du klarer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet mye med kognitiv terapi også, til sammen har jeg holdt på i over 10 år. Noe må jeg jo gjøre feil?

Anonymkode: 63787...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet mye med kognitiv terapi også, til sammen har jeg holdt på i over 10 år. Noe må jeg jo gjøre feil?

Anonymkode: 63787...c46

10 år er lenge, og da må man vel vurdere om behandlingen er riktig for deg. Har du prøvd medisiner?

Anonymkode: 288c6...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 år er lenge, og da må man vel vurdere om behandlingen er riktig for deg. Har du prøvd medisiner?

Anonymkode: 288c6...38e

Jeg har lest at nyere forskning sier at man ikke får så god effekt av eksponering når man står på medisiner. Ellers har jeg prøvd et par ganger med medisiner og opplevde at den tok alle andre følelser og gjorde meg kronisk irritabel. Har også prøvd diverse sedative medisiner som gjør meg fryktelig irritabel. Eneste som har hjulpet er beroligende, men det kan jeg jo ikke bruke. 

Anonymkode: 63787...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at nyere forskning sier at man ikke får så god effekt av eksponering når man står på medisiner. Ellers har jeg prøvd et par ganger med medisiner og opplevde at den tok alle andre følelser og gjorde meg kronisk irritabel. Har også prøvd diverse sedative medisiner som gjør meg fryktelig irritabel. Eneste som har hjulpet er beroligende, men det kan jeg jo ikke bruke. 

Anonymkode: 63787...c46

Så synd! Nå er ikke jeg noen lege, men jeg tenkte på SSRI preparater, tok selv Seroxat en periode. Ellers tror jeg at enkelte ap i små doser, så som Zyprexa, kan ha effekt på angst. Men det er kanskje dette du har prøvd. Høres ut som om du er i en litt lei situasjon. 

Anonymkode: 288c6...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...