Gå til innhold

Nardil og muskelsvakhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lest litt om nardil og eneare bivirkningen jeg uroer meg litt for er muskelsvakhet? Hvor mye snakker vi og er det reversibelt?

Anonymkode: ef046...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det varierer fra person til person. Det er reversibelt.

 

Jeg opplevde at det å gå opp trapper var et ork, og at jeg ikke klarte å prestere godt på trening. Jeg kjente meg utmattet og kraftløs. Jeg var godt trent fra før, men fikk store vansker med å opprettholde et aktivt/normalt liv pga en kombinasjon av hyppige blodtrykksfall (ramlet noen ganger), fatigue og muskelsvakhet.

 

Bruker ikke Nardil lenger. Er ikke lenger godt trent som jeg var før jeg begynte med Nardil, men det er ikke lenger noe "i veien" med musklene mine.

Anonymkode: fde72...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer fra person til person. Det er reversibelt.

 

Jeg opplevde at det å gå opp trapper var et ork, og at jeg ikke klarte å prestere godt på trening. Jeg kjente meg utmattet og kraftløs. Jeg var godt trent fra før, men fikk store vansker med å opprettholde et aktivt/normalt liv pga en kombinasjon av hyppige blodtrykksfall (ramlet noen ganger), fatigue og muskelsvakhet.

 

Bruker ikke Nardil lenger. Er ikke lenger godt trent som jeg var før jeg begynte med Nardil, men det er ikke lenger noe "i veien" med musklene mine.

Anonymkode: fde72...08d

Tusen takk for svar! Er det en vanlig bivirkning? Hvordan var virkningen for deg ellers? Jeg har veldig lyst å prøve, men er litt redd da jeg har en muskelskade som jeg er redd for at skal bli mye verre.

Anonymkode: ef046...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.7.2019 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Er det en vanlig bivirkning? Hvordan var virkningen for deg ellers? Jeg har veldig lyst å prøve, men er litt redd da jeg har en muskelskade som jeg er redd for at skal bli mye verre.

Anonymkode: ef046...245

Det er ikke en vanlig medisin, så det er ikke så lett å si hva som er vanlige bivirkninger. Om en googler finner man en del om det, men de som eventuelt bruker Nardil uten bivirkninger har antakelig ikke så stor trang til å skrive om det på internett. Det er stort sett når problemer oppstår at det lages tråder på forum, etc.

 

Jeg fikk mange plager av Nardil. Men ingen av dem var irreversible. Nardil krever ekstra omtanke i kosten, og også ved bruk av andre legemidler, ved operasjoner etc. Så det er ikke et legemiddel jeg vil anbefale helt uten videre. Men det virket til en viss grad, det gjorde det. Det fikk med opp av depresjonen, men det fikk meg ikke videre. Jeg forble på en måte nøytral, noe som var en lettelse i starten, men en frustrasjon når jeg ikke opplevde ytterligere bedring. Kombinert med nedsatt fysisk yteevne pga muskelsvakhet og fatigue måtte jeg ta avgjørelsen om å slutte på Nardil. Det var vanskelig å ta vekk noe som fungerte sånn halvveis, men jeg er glad jeg gjorde det nå. Men likevel - om jeg igjen kommer til et punkt hvor depresjonen er så ille, og ingenting av andre medisiner fungerer, så tror jeg at jeg ville jeg brukt det igjen.

 

Jeg hadde alvorlig depresjon, og sammen med den en jevn uro (relatert til depresjonen, ingen egen angstdiagnose). Uroen forsvant etter et par uker på medisinen. Den ble ikke mindre, den ble ikke fjernere. Den ble bare borte. Som om den aldri hadde eksistert. Det var herlig. Den konstante uroen jeg kjente på, hvor jeg løp og syklet og trente og vasket hus, den bare forsvant. Depresjonen tok lenger tid å bli kvitt, men det ble også mye bedre.

 

Jeg regner med at du vurderer Nardil fordi du har prøvd det meste annet. Hvis det meste annet er prøvd, og ingenting har fungert, så er kanskje tiden inne for å forsøke Nardil. Men jeg ville nok forsøkt det aller meste før valget falt på akkurat Nardil.

Anonymkode: fde72...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg sier muskelsvakhet så var det aldri sånn at jeg opplevde at kroppsdeler sviktet, at jeg ikke klarte å utføre ting. Det var heller det at det kjentes som om jeg hadde trent hardt dagene før. Melkesyre i samtlige muskler, men på ingen måte lammelser eller andre akutte tilstander. Å gå opp trappene én etasje kjentes ut som om det var nr. 20. Å sykle var tungt, jeg måtte gire ned, sette ned farten. Jeg måtte ta pause underveis i hårvask/hårføning fordi det var tungt å holde armene over hodet.

Blodtrykksfallene ble bedre etter hvert. Fatiguen var verst i starten, men ga seg aldri, den la seg på et jevnt nivå. Muskelsvakhet/melkesyre varierte litt fra dag til dag, men var en jevn plage som ikke ga seg. Alle bivirkninger var doseavhengige.

Anonymkode: fde72...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for utdypende svar! Det er sant som du sier, er nok ikke lett å vite hva som er sannsynlig å få av bivirkninger. Jeg tenker jeg får diskutere litt med psykiater og kanskje gi noen av de nyere medisinene et siste forsøk før jeg prøver. 

Anonymkode: ef046...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...