Gå til innhold

Verdi og mening


umakenverdt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er sårt å se på alle de fine ordene andre får når man ikke får et eneste et selv. Er det rart jeg føler meg mindre verdt? 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

umakenverdt
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, selv om denne tråden ikke er «min». Jeg skal for min del tenke over svarene, og tenker at jeg må jobbe med å snu fokuset fordi jeg misforstår begrepet

Kommer tilbake til tråden litt senere igjen, TS. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar meg i å hele tiden se etter tegn på at andre er mer verdt enn meg.. absolutt hele tiden, t o m her på dol. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Jeg tenker ikke at du misforstår begrepet, men at du tolker det på en måte som ikke er hensiktsmessig. Begrepet verdi har ikke en helt klar betydning, men man kan prøve å velge å forstå det på en måte som ikke er så skadelig for en selv. Jeg tenker imidlertid at det er noe man må prøve å lære seg, ikke en feil man gjør :) Det er naturlig at man i utgangspunktet har den forståelsen man er lært opp i.

Jeg tenker at den tendensen du beskriver, det å hele tiden se etter tegn på at andre er mer verdifulle enn deg, er et rent tapsprosjekt. Det er ingen som har noe godt av det, verken du eller omgivelsene. Du vil heller aldri få noe svar på det du leter etter ved å lete etter tegn. Det er for eksempel ikke slik at antall gode ord og komplimenter jeg gir til folk rundt meg, kan gi en indikasjon på hvor mye verdt jeg opplever at de er. Jeg tenker man må finne følelsen av verdi i det man selv finner meningsfullt, ikke hvordan man tror andre vurderer en.

Dette er bare mine tanker om noe jeg også selv jobber med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sårt å se på alle de fine ordene andre får når man ikke får et eneste et selv. Er det rart jeg føler meg mindre verdt? 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Selvsagt er det forståelig at det er sårt dersom man ikke får fine ord, men opplever at mennesker rundt en får masse gode tilbakemeldinger. Og jeg håper ikke at svarene oppfattes som om jeg ikke forstår at det må være sårt og det er naturlig at man kan føle seg mindre verdt når ting er slikt. 

Likevel håper jeg det er mulig å endre litt på følelsen av å være mindre verdt ved å forstå ting litt annerledes. Min personlige erfaring er at det er mange som har en "tone" seg i mellom der det er veldig naturlig å komme med mange fine ord og komplimenter.  Jeg har det selv med noen mennesker. Andre mennesker har jeg en litt annen "tone" med, der det ikke er like naturlig med masse komplimenter og lignende. Det betyr ikke at jeg ikke opplever at den personen ikke fortjener komplimenter og gode ord, men bare at det ikke er naturlig å gi. Jeg håper det gir litt mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sårt å se på alle de fine ordene andre får når man ikke får et eneste et selv. Er det rart jeg føler meg mindre verdt? 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Tida strekker ofte ikke til tror jeg for så mange av oss.

Du burde hatt myr mer kred.Du må prøve å ikke " overtolke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, umakenverdt skrev:

Selvsagt er det forståelig at det er sårt dersom man ikke får fine ord, men opplever at mennesker rundt en får masse gode tilbakemeldinger. Og jeg håper ikke at svarene oppfattes som om jeg ikke forstår at det må være sårt og det er naturlig at man kan føle seg mindre verdt når ting er slikt. 

Likevel håper jeg det er mulig å endre litt på følelsen av å være mindre verdt ved å forstå ting litt annerledes. Min personlige erfaring er at det er mange som har en "tone" seg i mellom der det er veldig naturlig å komme med mange fine ord og komplimenter.  Jeg har det selv med noen mennesker. Andre mennesker har jeg en litt annen "tone" med, der det ikke er like naturlig med masse komplimenter og lignende. Det betyr ikke at jeg ikke opplever at den personen ikke fortjener komplimenter og gode ord, men bare at det ikke er naturlig å gi. Jeg håper det gir litt mening :) 

Det gir mening :)

Anonymkode: 52fd3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Tøffe@ skrev:

Tida strekker ofte ikke til tror jeg for så mange av oss.

Du burde hatt myr mer kred.Du må prøve å ikke " overtolke".

Dette er nok et dødfødt prosjekt for min del. Jeg har hatt det sånn hele livet og er redd jeg vil aldri klare å endre mitt syn på meg selv. Hele livet har jeg sett at andre «får» det jeg også ønsker meg.

Det er dessverre ingen som kan gi meg med å endre mitt syn på meg selv. Men jeg gir masse til andre. Jeg vil at andre skal føle at de er verdifulle, det betyr kjempemye for meg (og når de lever, ikke når de er døde).

Tusen takk for at dere tok dere tid :) 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen fikk meg til å tro at jeg var verdifull. Noen timer. Det stemte ikke. Kommer aldri til å tro på det mer. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer å gjøre. Jeg har mistet alt håp nå.

takk for meg. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Du mister alt håp og takker for deg ca en gang pr uke her på dol. Jeg betviler at det er konstruktivt å skrive disse innleggene. 

Du sier ofte at du får lite positive bekreftelser. En grunn til det _kan_ være at du higer så veldig etter positive bekreftelser at folk rundt deg blir litt oppgitte og mister lysten til å oppfylle dine ønsker om slike bekreftelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frosken skrev:

Du mister alt håp og takker for deg ca en gang pr uke her på dol. Jeg betviler at det er konstruktivt å skrive disse innleggene. 

Du sier ofte at du får lite positive bekreftelser. En grunn til det _kan_ være at du higer så veldig etter positive bekreftelser at folk rundt deg blir litt oppgitte og mister lysten til å oppfylle dine ønsker om slike bekreftelser. 

Du påstår heler tiden at jeg er ute etter bekreftelser. Jmfr det du skriver om gaver også. Det er en grunn til at det bare preller av meg om noen her inne sier «du er verdifull». Du vet heller ingenting om hvordan jeg oppfører meg i min omgangskrets. 

Dette var siste svar. Jeg orker ikke mer, ingen kan hjelpe meg med dette. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, frosken skrev:

Du mister alt håp og takker for deg ca en gang pr uke her på dol. Jeg betviler at det er konstruktivt å skrive disse innleggene. 

Du sier ofte at du får lite positive bekreftelser. En grunn til det _kan_ være at du higer så veldig etter positive bekreftelser at folk rundt deg blir litt oppgitte og mister lysten til å oppfylle dine ønsker om slike bekreftelser. 

Ps. Har aldri bedt noen i rl om positiv bekreftelse på meg, ikke en gang hintet. Jeg har «bare» lengtet etter å føle meg verdifull hele livet - inni meg. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Har aldri bedt noen i rl om positiv bekreftelse på meg, ikke en gang hintet. Jeg har «bare» lengtet etter å føle meg verdifull hele livet - inni meg. 

Anonymkode: 52fd3...8e8

Det syns jeg godt du kunne bedt om i rl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...