Gå til innhold

Lamictal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor kan jeg få tatt serumprøve av Lamictal når ikke fastlegen tar det?

Anonymkode: b5b28...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Rart at fl ikke kan gjøre det? Så lenge en lege skriver en rekvisisjon på blodprøver, kan man få det gjort uten timeavtale. Bare å henvende seg i luka, så ordner helsesekretærene resten. Har du evt. kontakt med lege på DPS, kan denne skrive rekvisisjon. Samme fremgangsmåte på fastlege-kontoret. Nekter de å gjøre det er de veldig sære, men da er muligheten å henvende seg direkte til lab på sykehus. Det kan man gjøre ved sykehuset jeg sogner til i alle fall, bare å trekke kølapp. Man kan ha revisjon fra en hvilken som helst lege 

Håper det ordner seg :) 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan jeg få tatt serumprøve av Lamictal når ikke fastlegen tar det?

Anonymkode: b5b28...27e

Du må få en rekvisisjon til blodprøven av enten fastlege eller lege på DPS. Når du har rekvisisjonen, kan du ta blodprøven enten på fastlegens kontor eller på et laboratorium . 

Har du fått avslag av fastlegen på å ta blodprøven? Hvordan begrunner i så fall fastlegen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Rart at fl ikke kan gjøre det? Så lenge en lege skriver en rekvisisjon på blodprøver, kan man få det gjort uten timeavtale. Bare å henvende seg i luka, så ordner helsesekretærene resten. Har du evt. kontakt med lege på DPS, kan denne skrive rekvisisjon. Samme fremgangsmåte på fastlege-kontoret. Nekter de å gjøre det er de veldig sære, men da er muligheten å henvende seg direkte til lab på sykehus. Det kan man gjøre ved sykehuset jeg sogner til i alle fall, bare å trekke kølapp. Man kan ha revisjon fra en hvilken som helst lege 

Håper det ordner seg :) 

Min fastlege har ikke skjema til å ta det, så der går det i hvertfall ikke an å få tatt det. Han syntes også at det var unødvendig å ta det, men psykiateren min mener at jeg burde få tatt det siden jeg mest sannsynlig kommer til å måtte bruke det resten av livet.Takker for ditt råd og jeg skal høre med psykiateren min etter ferien om henvisning.

Anonymkode: b5b28...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, frosken skrev:

Du må få en rekvisisjon til blodprøven av enten fastlege eller lege på DPS. Når du har rekvisisjonen, kan du ta blodprøven enten på fastlegens kontor eller på et laboratorium . 

Har du fått avslag av fastlegen på å ta blodprøven? Hvordan begrunner i så fall fastlegen dette?

Jeg skal høre med psykiateren etter ferien for fl syntes at det var unødvendig å ta det.Kanskje har han rett i det?

Anonymkode: b5b28...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal høre med psykiateren etter ferien for fl syntes at det var unødvendig å ta det.Kanskje har han rett i det?

Anonymkode: b5b28...27e

Det kommer an på om du har målt tidligere og hvor lenge siden du gjorde det, samt om  dosering er endret.

Dersom du relativt nylig har startet med lamictal, bør det også tas leverfunksjonsprøver. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, frosken skrev:

Det kommer an på om du har målt tidligere og hvor lenge siden du gjorde det, samt om  dosering er endret.

Dersom du relativt nylig har startet med lamictal, bør det også tas leverfunksjonsprøver. 

Jeg har brukt Lamictal en stund, men har endret dose for en stund siden. Jeg har aldri tatt verken leverfunksjonsprøver eller serumkonsentrasjon. Er det viktig tror du?

Anonymkode: b5b28...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt Lamictal en stund, men har endret dose for en stund siden. Jeg har aldri tatt verken leverfunksjonsprøver eller serumkonsentrasjon. Er det viktig tror du?

Anonymkode: b5b28...27e

Det synes jeg burde gjøres. Om du har endret dose og stått på denne en stund, bør det sjekkes sammen med leverfunksjonsprøver. Når man har kommet til en fast dosering, holder det å få målt det et par ganger i året. Får du bivirkninger eller endrer dose, bør det følges tettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Det synes jeg burde gjøres. Om du har endret dose og stått på denne en stund, bør det sjekkes sammen med leverfunksjonsprøver. Når man har kommet til en fast dosering, holder det å få målt det et par ganger i året. Får du bivirkninger eller endrer dose, bør det følges tettere. 

Hmm, det er litt rart at kun en av behandletne mine har nevnt det med serumkonsentrasjon og aldri har jeg blitt fortalt det med leververdier heller, men det er godt at noen her som vet. Takk du.

 

Anonymkode: b5b28...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...