Gå til innhold

Behandling av rusmisbrukere i psykiatrien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er veldig trist å se hvordan enkelte rusmisbrukere blir behandlet i psykiatrien. Jeg har faktisk en historie å fortelle angående dette:

Jeg var nylig innlagt på akuttposten. Der møtte jeg en kjekk, snill rusmisbruker. Han var innlagt på tvang, så det var forståelig hvorfor han var litt frustrert. Da jeg la merke til, er hvordan personale behandlet han; akkurat som et barn. De sa til han følgende: «hold kjeft», «ti stille», «ikke snakk». Og jeg reagerte veldig på dette. Jeg mener hvis man velger å jobbe på en akuttpost, så må man rett og slett klare å håndtere pasienter på en profesjonelt måte. Klarer de ikke dette, bør de heller jobbe anna plass. Jeg vet at jeg kan virke litt dramatisk, men jeg bare følte veldig dårlig for denne pasienten fordi han var så snill og grei mot meg. Han fortjente ikke å bli behandlet som en drittunge.

Hva synes dere? Overreagerer jeg? Er det vanlig at enkelte pasienter -spesielt rusmisbrukere - blir behandlet på den måten?

Anonymkode: 369a2...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du deres oppførsel handler om at han var rusmisbruker? 

Anonymkode: a2f72...ac2

Du har rett. Jeg bare gjetter. Men for meg er det i hvert fall åpenbart at han ble behandlet dårlig fordi han er rusmisbruker.

Anonymkode: 369a2...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Jeg bare gjetter. Men for meg er det i hvert fall åpenbart at han ble behandlet dårlig fordi han er rusmisbruker.

Anonymkode: 369a2...761

Det er åpenbart fordi det er det trekket du er kjent med og det som er det mest synlige. Det kan være helt andre ting som ligger bak.

Anonymkode: a2f72...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er åpenbart fordi det er det trekket du er kjent med og det som er det mest synlige. Det kan være helt andre ting som ligger bak.

Anonymkode: a2f72...ac2

Men jeg tenker uansett at hvorfor han ble dårlig er ikke viktig. Det som er viktig, er at han ble behandlet dårlig og på en uprofesjonelt måte. Er ikke du enig?

Anonymkode: 369a2...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker uansett at hvorfor han ble dårlig er ikke viktig. Det som er viktig, er at han ble behandlet dårlig og på en uprofesjonelt måte. Er ikke du enig?

Anonymkode: 369a2...761

Det synes jeg også :) 

Anonymkode: a2f72...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Det synes jeg også :) 

Anonymkode: a2f72...ac2

Bra 😁

Anonymkode: 369a2...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker uansett at hvorfor han ble dårlig er ikke viktig. Det som er viktig, er at han ble behandlet dårlig og på en uprofesjonelt måte. Er ikke du enig?

Anonymkode: 369a2...761

Synes alle bør bli behandlet med respekt enten det er rusmisbrukere eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutes ago, stjernestøv said:

Synes alle bør bli behandlet med respekt enten det er rusmisbrukere eller ikke. 

Enig med deg. 😁 Vil også si at jeg synes du er et godt menneske, stjernestøv ❤️

Anonymkode: 369a2...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. 😁 Vil også si at jeg synes du er et godt menneske, stjernestøv ❤️

Anonymkode: 369a2...761

Tusen takk ❤️ Det er nok du også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pasienter/mennesker skal behandles med respekt. I denne sammenheng er det vel litt drøyt å generalisere ut fra n=1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har observert samme type holdninger og mye værre som du beskriver i møte med mennesker både innenfor og utenfor institusjoner. Også institusjonaliserte tvangsinngrep mot slike  mennesker skjer i utstrakt grad tror jeg.Det er bare forstemmende og nedbrytende å være vitne til og vite om men man må bare prøve fungere i eget liv så godt man kan. Enkelte mennesker som står bak sånne ting har det bare så altfor godt tror jeg. Veldig rart de som utøver sånn jeg vil si vold og psykisk overgrep ikke får mer trøbbel i jobben sin. Veldig rart bare.

Anonymkode: 319a4...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Synes alle bør bli behandlet med respekt enten det er rusmisbrukere eller ikke. 

Om ikke mange år vil vi skamme oss over hvordan vi har behandlet rusavhengige i dette landet. At det skulle gå så mange tiår før avkriminaliseringen er en skamplett i vår historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rusmisbrukere bør vel behandles som andre mennesker. Med respekt når de oppfører seg greit. Folk mister fort respekten for de som ikke oppfører seg. Enten det er rusmisbrukere eller andre.

Anonymkode: 43881...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte mennesker forstår aldri stort tror jeg. Men det kan ikke være så lett når det tydeligvis som her er alvorlig svikt på høyeste hold. Kan det skyldes dårlig informasjonsflyt i organisasjonen om hvilke holdninger som forventes.

Anonymkode: 319a4...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 timer siden, Janus30 skrev:

Om ikke mange år vil vi skamme oss over hvordan vi har behandlet rusavhengige i dette landet. At det skulle gå så mange tiår før avkriminaliseringen er en skamplett i vår historie. 

Ja det er sant. Her i kommunen er mange av dem en ressurs, de holder gatene rene så folk er takknemlig for det. Men vet det er fordommer ute og går også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...