Gå til innhold

hvorfor har vi mennesker fremovervendte øyne?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

katter, hunder og andre rovdyr har fremovervendte øyne, fordi de skal se byttet bra, og har da spisse hoggtenner, og supergod luktesans, og noen rovdyr har også klør. men vi mennesker, som vissnokk stammer fra apene (apene har også hoggtenner), har slappe planteeteraktige tenner. vi har ikke klør heller. vi må ty til våpen for å drepe våre kjøttmåltider. det eneste fysiske synlige vi har til felles for aper og rovdyr, er fremovervendte øyne. byttedyr har jo øyne på siden av skallen for å se farer. vi mennesker er lette bytter for tigere/bjørner/løver og alle andre rovdyr, så hvorfor har vi da fremovervendte øyne, når vi ikke er skapt for å være rovdyr men åpenbart egentlig er byttedyr?

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterfluen
7 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Fordi vi ikke er fluer og trenger ikke det samme.

da er det rart at vi ikke er utstyrt med hoggtenner og eller klør, som aper og tigre og ulver og andre dyr med fremovervendte øyne er. vi er byttedyr og ikke rovdyr. byttedyr har øyne på siden av hodet. derfor tror jeg at vi mennesker må være aliens som kom til jorda og lagde pyramidene og at vi ikke stammer fra apene annet enn at vi er hybrider av neandertalere og alien folk. neandertalerne tegnet jo romvesen i hulene.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 18.7.2019 den 11.44, Blomsterfluen skrev:

katter, hunder og andre rovdyr har fremovervendte øyne, fordi de skal se byttet bra, og har da spisse hoggtenner, og supergod luktesans, og noen rovdyr har også klør. men vi mennesker, som vissnokk stammer fra apene (apene har også hoggtenner), har slappe planteeteraktige tenner. vi har ikke klør heller. vi må ty til våpen for å drepe våre kjøttmåltider. det eneste fysiske synlige vi har til felles for aper og rovdyr, er fremovervendte øyne. byttedyr har jo øyne på siden av skallen for å se farer. vi mennesker er lette bytter for tigere/bjørner/løver og alle andre rovdyr, så hvorfor har vi da fremovervendte øyne, når vi ikke er skapt for å være rovdyr men åpenbart egentlig er byttedyr?

Veldig bra spørsmål. Aper er jegere i tillegg til planteetere, så det kan være noe med det. Jeg tror/mener å ha lest at store aper (gorilla, sjimpanse etc) er bygget så kraftige og med kraftig bitt huggtenner for å sloss mot andre aper av samme art. Det er en diger hanngorilla (silverback) som dominerer flokken, og som yngre gorillaer utfordrer. Den som vinner får barn.

Vi mennesker har hatt våpen og utstyr i så mange hundre tusen år at vi er preget av det. Det hjelper ingen ting med huggtenner hvis motstanderen har et spyd. Jeg tror vi har forovervendte øyne på grunn av jakt og krig. Jeg tror ikke mennesker har vært typiske byttedyr. Ikke mer enn gorillaer og sjimpanser i alle fall. 

Dette er bare mine tanker om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Vi har jo et halebeinrest så engang har det kanskje vært noe der i den henseende. Et berømt sitat er jo at " mennesket kjennetegnes ved sin oppreiste gange".Helt billedlig selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Menneskets halebein er " den siste rest etter evolusjonen" lærte vi på skolen. Hva lærte dere?

Stol leken ( kjempefarlig da folk jo faller helt uforbredt) var ellers veldig populær langt opp i gymnaset blant oss som ikke var så modne at det var  eller skulle gjengjelde annet mobbing som dessverre også dengang fantes. Tar sterk avstand fra sånt. Det er mye annet å tenke på i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tøffe@

Noe våpen har vi aldri hatt i min nærhet utover en gammel signal pistol som forsvant på en flytting tror jeg.

Min mor kjøpte jo  ofte en halv gris til jul og skar og frøs og syltet osv. Plukket bær og tørket nyper til nypete og rognebær. ( var det mye rognebær så ble det en snørik vinter sa man før i tida men trodde vel ikke så mye på det alle sammen) Laget alt fra grunnen av hun. Skikkelig Skjønnberg Erken kokebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...