Gå til innhold

psykiater = psykolog?


blablabla

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vet at det ikke er det samme, men lurer på om jeg kan snakke med psykiateren min på samme måte som en psykolog? Nå går jeg kun til han pga adhd og medisinering, men jeg trenger virkelig hjelp til å takle hverdagen og tankekjøret mitt og meg selv. Men det kan ikke medisiner gjøre.. Så lurer på om jeg kan snakke med han, eller kan han gi meg en henvisning til psykolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, blablabla skrev:

Hei :)

Vet at det ikke er det samme, men lurer på om jeg kan snakke med psykiateren min på samme måte som en psykolog? Nå går jeg kun til han pga adhd og medisinering, men jeg trenger virkelig hjelp til å takle hverdagen og tankekjøret mitt og meg selv. Men det kan ikke medisiner gjøre.. Så lurer på om jeg kan snakke med han, eller kan han gi meg en henvisning til psykolog? 

Helt klart :) psykiatere er også behandlere slik som psykologer. De har i tillegg medisinutdanning. 

Anonymkode: 9ce50...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Psykiatere har og veiledning i terapi, selv om det er en større komponent i psykolog-utdannelsen. Det er bare å snakke om den følelsesmessige :). Eventuelt kan han henvise til psykolog. Kanskje er et samarbeid mellom psykolog og psykiater den beste løsningen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt klart :) psykiatere er også behandlere slik som psykologer. De har i tillegg medisinutdanning. 

Anonymkode: 9ce50...cfc

Oki, takk! Føles bare litt rart og plutselig begynne å snakke om hvordan jeg har det til han. Har bare vært rett inn og ut for å teste medisiner 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FjellOgDalar skrev:

Psykiatere har og veiledning i terapi, selv om det er en større komponent i psykolog-utdannelsen. Det er bare å snakke om den følelsesmessige :). Eventuelt kan han henvise til psykolog. Kanskje er et samarbeid mellom psykolog og psykiater den beste løsningen.   

Da prøver jeg meg litt frem imorgen med han :) Syns bare det føles veldig rart ut og skal begynne å snakke om sånne ting etter 6 mnd, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok individuelle forskjeller, men jeg har en formening om at psykiatere er mer interessert i hjernens «hardware» - altså hjernen som organ med biokjemiske funksjoner og følgelig psykofarmakologi, der psykologer har en større interesse for «software» som i tankemønstre og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er nok individuelle forskjeller, men jeg har en formening om at psykiatere er mer interessert i hjernens «hardware» - altså hjernen som organ med biokjemiske funksjoner og følgelig psykofarmakologi, der psykologer har en større interesse for «software» som i tankemønstre og følelser.

Noen psykiatere ja. Men mange er mest opptatt av psykoterapien - for mange etter min mening. Som psykiater bør en være i trekanten biologi-psykologi-sosiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Noen psykiatere ja. Men mange er mest opptatt av psykoterapien - for mange etter min mening. Som psykiater bør en være i trekanten biologi-psykologi-sosiologi.

For mange er opptatt av psykoterapi: hva mener du, og hvorfor mener du det?

Anonymkode: 9ce50...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som en professor sa til en av mine medstudenter på eksamen: "De La..... Kan da virkelig mindre om dette enn en fast leser av Hjemmet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Eller som en professor sa til en av mine medstudenter på eksamen: "De La..... Kan da virkelig mindre om dette enn en fast leser av Hjemmet". 

Ukebladspsykologien har snart satt hele faget i vanry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er nok individuelle forskjeller, men jeg har en formening om at psykiatere er mer interessert i hjernens «hardware» - altså hjernen som organ med biokjemiske funksjoner og følgelig psykofarmakologi, der psykologer har en større interesse for «software» som i tankemønstre og følelser.

Da tror jeg at jeg vet hva du ville ha valgt å bli, om du ønsket det. Nemlig psykiater! 

Anonymkode: e2dbb...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, kupton skrev:

Eller som en professor sa til en av mine medstudenter på eksamen: "De La..... Kan da virkelig mindre om dette enn en fast leser av Hjemmet". 

Hva mener du med "De La..."? De lavpannede, de latsabbene, de larvene? (Regner med at det handler om en ufin karakteristikk?) 😉

Anonymkode: e2dbb...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...