Gå til innhold

Plutselig bivirkninger fra lamictal igjen


Underbar

Anbefalte innlegg

Jeg har stått på 60 mg Fontex i årevis, og Lamictal i tillegg. Bruker 400 mg nå. I sommer seponerte jeg Fontex, og nå 4 uker etter, har jeg fått en vanvittig kløe. Utslettene ser ut som de «boblete» kviselignende utslettene jeg fikk ved oppstart av Lamictal første ganga. Klør også steder hvor ikke jeg har utslett.

Kan årsaken ha noe å gjøre med at jeg har kutta ut Fontex? Hvis kløen er forårsaket av medisinforandringene, hva bør jeg gjøre da? Jeg ønsker ikke å slutte, for jeg føler meg mer stabil enn på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Underbar skrev:

Jeg har stått på 60 mg Fontex i årevis, og Lamictal i tillegg. Bruker 400 mg nå. I sommer seponerte jeg Fontex, og nå 4 uker etter, har jeg fått en vanvittig kløe. Utslettene ser ut som de «boblete» kviselignende utslettene jeg fikk ved oppstart av Lamictal første ganga. Klør også steder hvor ikke jeg har utslett.

Kan årsaken ha noe å gjøre med at jeg har kutta ut Fontex? Hvis kløen er forårsaket av medisinforandringene, hva bør jeg gjøre da? Jeg ønsker ikke å slutte, for jeg føler meg mer stabil enn på lenge!

Fontex nedsetter konsentrasjonen av lamotrigin, så det er mulig du nå kan ta mindre Lamictal med samme effekt. Har du målt serumkonsentrasjonen på dosen som er effektiv for deg? Kanskje lurt å sjekke konsentrasjonen nå uansett. Informer lege (er jeg den rette til å si, men jeg har skjerpa meg kraftig), egentlig burde nok legen ha informert deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Serumkonsentrasjonen ligger på 15. Men kan medisinforandringene likevel være årsaken til dette? Utslettet har spredd seg veldig, og i tillegg er øynene blitt røde, hovne og rennende. Var hos en vikarlege som skrev ut øyedråper, allergimedisin osv, og han ville ikke møte bekymringene mine ang medisinutløst utslett og bare føyset dem bort.

Psykiateren min har ferie i enda to uker til. Jeg klør og klør overalt, jeg ligner et monster og det går på psyken løs!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Underbar skrev:

Serumkonsentrasjonen ligger på 15. Men kan medisinforandringene likevel være årsaken til dette? Utslettet har spredd seg veldig, og i tillegg er øynene blitt røde, hovne og rennende. Var hos en vikarlege som skrev ut øyedråper, allergimedisin osv, og han ville ikke møte bekymringene mine ang medisinutløst utslett og bare føyset dem bort.

Psykiateren min har ferie i enda to uker til. Jeg klør og klør overalt, jeg ligner et monster og det går på psyken løs!!

Hvis dette ikke bedrer seg i løpet av kort tid, så hadde jeg oppsøkt lege på nytt. Det er slett ikke gitt at legen visste det Villanda har opplyst deg om!

Anonymkode: a22d4...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dette ikke bedrer seg i løpet av kort tid, så hadde jeg oppsøkt lege på nytt. Det er slett ikke gitt at legen visste det Villanda har opplyst deg om!

Anonymkode: a22d4...56b

Jeg opplyste legen selv om det, men han hørte ikke på det øret. Evt at han ikke ante hva jeg prata om, noe jeg mistenker. 

Problemet er at jeg ikke stoler på at andre allmennleger/vikarleger heller har peil på slikt. Fastlegen min har ferie, dessuten har ikke han heller peiling på medisiner.

Behandleren min jobber på dps døgnpost, men har ferie. Jeg kan vel ikke akkurat ringe dit og få hjelp? Aargh, har lyst til å klore ut øynene mine med en gaffel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, kupton skrev:

DPS har alltid en vakthavende lege. Ring denne i morgen. 

Jeg fikk beskjed om å henvende meg til fastlegen i sommer om noe skulle oppstå.. Men de kan vel ikke nekte meg å oppsøke dem når jeg vet at jeg ikke orker flere dager med dette h***!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Underbar skrev:

Jeg fikk beskjed om å henvende meg til fastlegen i sommer om noe skulle oppstå.. Men de kan vel ikke nekte meg å oppsøke dem når jeg vet at jeg ikke orker flere dager med dette h***!

Du beskriver noe som gjør det helt ok å kontakte vakthavende lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Underbar skrev:

Serumkonsentrasjonen ligger på 15. Men kan medisinforandringene likevel være årsaken til dette? Utslettet har spredd seg veldig, og i tillegg er øynene blitt røde, hovne og rennende. Var hos en vikarlege som skrev ut øyedråper, allergimedisin osv, og han ville ikke møte bekymringene mine ang medisinutløst utslett og bare føyset dem bort.

Psykiateren min har ferie i enda to uker til. Jeg klør og klør overalt, jeg ligner et monster og det går på psyken løs!!

Da ville selv jeg oppsøkt en annen lege ganske raskt. Vet du hva konsentrasjonen lå på før, om den har økt? Har det gått minst to uker fra du seponerte Fontex til du tok prøven? Hvis ikke, ville jeg bedt om å få ta en ny.

Det slo meg at hvis konsentrasjonen på 15 er målt lang nok tid etter seponert Fontex, så er det en relativt lav konsentrasjon på den dosen. Arrester meg hvis jeg tar feil! Kanskje du metaboliserer raskt og raskt skiller ut igjen virkestoffet, slik at konsentrasjonen svinger en del gjennom døgnet? I såfall hvis du i det hele kan fortsette, kan det være lurt å dele opp dagsdosen mer. Selv fordeler jeg den over 3 ganger om dagen.

Må innrømme at hvis heg hadde hatt SÅ mye utslett og plager fra øynene som du beskriver,  så hadde jeg selv gått litt ned i dose, nå, selv om fastlegen sa noe annet, når det virka som han ikke forstod eller hadde kunnskap. Men jeg kan jo ikke råde andre til å gjøre det samme. Eller, hvis en venn av meg hadde det slik, tror jeg faktisk jeg ville gjort det.

Dette selv om jeg selv gadde veldig is i magen da jeg selv fikk utslett,men det var i MYE mindre grad enn hos deg.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Fikk tak i overlegen på dps og må kutte lamictal tvert. Står helt uten medisin nå, så det kan jo bli «spennende»...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Underbar skrev:

Takker for svar. Fikk tak i overlegen på dps og må kutte lamictal tvert. Står helt uten medisin nå, så det kan jo bli «spennende»...

Bra at du tok kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Underbar skrev:

Takker for svar. Fikk tak i overlegen på dps og må kutte lamictal tvert. Står helt uten medisin nå, så det kan jo bli «spennende»...

Fikk informasjon om at hvis jeg måtte kutte tvert, burde jeg få profylakse mot kramper. Det var på 675 mg og serumkonsentrasjon rundt 17-18 vil jeg tro.

Når har du ny avtale? Får vel vurdert alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Villanda skrev:

Fikk informasjon om at hvis jeg måtte kutte tvert, burde jeg få profylakse mot kramper. Det var på 675 mg og serumkonsentrasjon rundt 17-18 vil jeg tro.

Når har du ny avtale? Får vel vurdert alternativ?

Felleskatalogen sier følgende når det gjelder seponering ved bruk mot bipolar lidelse: : "Det er ikke sett økning i bivirkninger ved brå seponering. Langsom nedtrapping er dermed ikke nødvendig."

Anonymkode: a22d4...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Felleskatalogen sier følgende når det gjelder seponering ved bruk mot bipolar lidelse: : "Det er ikke sett økning i bivirkninger ved brå seponering. Langsom nedtrapping er dermed ikke nødvendig."

Anonymkode: a22d4...56b

Da bør det være trygt. Kanskje fordi jeg brukte så stor dose hun sa det. Eller det kan ha med andre med. jeg bruker som kan senke krampterskeken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 21.59, Villanda skrev:

Fikk informasjon om at hvis jeg måtte kutte tvert, burde jeg få profylakse mot kramper. Det var på 675 mg og serumkonsentrasjon rundt 17-18 vil jeg tro.

Når har du ny avtale? Får vel vurdert alternativ?

Kramper sa han ingenting om. 

Men jeg er bekymra for hvordan det vil bli å gå umedisinert. Har ikke vært uten medisiner på 5,5 år, og nå har jeg nettopp kommet meg ovenpå etter en langvarig alvorlig depresjon. Dette passa ekstremt dårlig 😢

Ny avtale er om 14 dager. Ny medisin blir vel vurdert da tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Underbar skrev:

Ny avtale er om 14 dager. Ny medisin blir vel vurdert da tenker jeg.

Du må ikke nøle med å ta kontakt med lege hvis det blir vanskelig for deg å vente i to uker. 

Anonymkode: 04768...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Underbar skrev:

Kramper sa han ingenting om. 

Men jeg er bekymra for hvordan det vil bli å gå umedisinert. Har ikke vært uten medisiner på 5,5 år, og nå har jeg nettopp kommet meg ovenpå etter en langvarig alvorlig depresjon. Dette passa ekstremt dårlig 😢

Ny avtale er om 14 dager. Ny medisin blir vel vurdert da tenker jeg.

Håper dere finner et bra alternativ. 

Om den er rasjonell vet jeg ikke, men heg forstår engstelsen din. Var veldig redd selv for å måtte slutte på Lamictal da jeg selv fikk utslett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villanda skrev:

Håper dere finner et bra alternativ. 

Om den er rasjonell vet jeg ikke, men heg forstår engstelsen din. Var veldig redd selv for å måtte slutte på Lamictal da jeg selv fikk utslett. 

Opplevde du forverring? Byttet du medisin, i såfall til hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Underbar skrev:

Opplevde du forverring? Byttet du medisin, i såfall til hvilken?

Jeg  gikk ned til dosen jeg brukte før utslettet kom. Men nå var mitt bare på et avgrensa område, og det var ikke særlig plagsomt. Forslag fra behandler er å vurdere litium etter ferien, men nå, selv om dette er en kritisk tid, har jeg vært frisk siden mars.  Har fortsatt en litt høyere dose enn sist jeg ble syk, og forrige depresjon var ikke VELDIG ille, så kanskje det er greit sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...