Gå til innhold

Har dere sett noe studie på eventuell sammenheng mellom mye nett- bruk og økt glemsomhet?


Gjest Tøffe@

Anbefalte innlegg

Gjest Tøffe@

Jeg mener ikke at nett har mye bra sider men jeg lurer litt på hvor mye mengde spiller inn.Tror egentlig de færreste sitter timevis? Selv i jobbsammenheng. Møter er vel det som tar mest tid i arbeidslivet i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et omfattende spørsmål fordi "nettbruk" kan være alt mulig - spill, blogger / Instagram / facebook etc., lesing av nyheter, forskningsartikler eller annet som man tidligere leste på papir, søking etter og bestilling av alt fra billige varer til spennende reisemål, osv. i det uendelige.

22 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Tror egentlig de færreste sitter timevis? Selv i jobbsammenheng.

Mange sitter ved PC hele dagen i jobbsammenheng. Om man da er på Internett eller ikke, varierer nok. Men det er jo noe helt annet enn surfing for hyggens skyld.

25 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Møter er vel det som tar mest tid i arbeidslivet i dag?

Dataeknologien (ikke bare Internett, men e-post og annet som gjør det enklere å dele / samarbeide), har nok redusert møtetiden noe, men en viss direkte kommunikasjon må man jo ha. Men det nytter ikke å si noe generelt om hele "arbeidslivet" på én gang. Det er nok f.eks. flere møter i Barnevernet enn på en oljeplattform.

Ang. studier tror jeg det er gjort mest på effekter på barn og unge, og da ofte på "skjermtid" (TV / film, spill og sosiale medier sett mer eller mindre under ett). Og da er vel temperament (aggresjon, rastløshet etc.) mer i fokus enn glemsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Tusen takk for svar. Jeg tenkte mest på seniorer.Var litt nyskjerrig på derrs erfaringer. Men ukritisk bruk av noesomhelst er jo ikke bra. Vi har alle våre feil og mangler tror jeg bare og vi har jo liksom ikke fått inn dette ved skolen på samme måte som barn og unge heldigvis gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte faktisk om en nylig forskningsstudie i radioen i dag. Det ble nevnt at man husket mindre fra stoff lest på nett enn i lærebok. Man leser på en annen måte, og hjernen føler ikke «behov» for å huske alle detaljer når informasjonen er så lett tilgjengelig uansett. Egentlig er jo dette ganske rasjonelt; enkelt sagt kan man bruke hjernekapasiteten til å løse problemstillinger i steden for å huske menger med informasjon. Men mulig noe går tapt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Jeg tenkte mest på seniorer.

Generelt rådes jo godt voksne folk til å fortsette å lære seg nye ting, enten dette er databruk, en ny hobby eller et nytt språk. Men de rådes også til å være fysisk aktive (i likhet med yngre), så målet er nok ikke å få flere seniorer til å sitte passive og surfe på nett.

Du skriver ofte at du bør redusere tiden på DOL både av økonomiske og andre grunner. Her er et forslag du kan tenke over (og tilpasse, f.eks. lage et unntak for dagen første kaffekopp): Lat som om du ikke har mobildata, det er den bruken som koster. Gjør det til en vane at du går til nærmeste kafé eller annet sted med gratis wi-fi, sitt der en fast tid uten å kjøpe noe mer enn minimum, og bruk nettet stort sett bare der. Da får du reduserte utgifter, motivasjon til å komme deg ut en tur og en følelse av å kaste bort mindre tid.

Men å slutte å røyke ville også hjelpe 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Man overførte egen opplevet utålmodighet ved nettløsning over til papirboka eller avisen ble det sagt. Man hadde mindre tålmodighet til å gi seg i kast med mer kompliserte tekster.

Nei jeg tenkte helst på noen private observasjoner av mennesker i min nærhet.

Alt er ikke så lett for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...