Gå til innhold

Manipulering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en i nær omgangskrets som alltid manipulerer venner og familie til å skulle gjøre som han vil. Ikke en ondskapsfull person egentlig, men han klarer alltid å få til ting å bli som han selv vil. Og så tilgir mange han, for det var jo tross alt veldig hyggelig. Selv er jeg lei av den konstante manipuleringen, og nå er han på vei til å klare å manipulere meg helt ut av vår felles omgangskrets. 

Hva feiler det sånne og hvordan skal man forholde seg til det?

Anonymkode: 6d96a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå som du er klar over det kan du sette grenser for personen ved å ikke la deg manipulere/styre. 

 

Anonymkode: 6ed55...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
På 20.7.2019 den 21.50, kupton skrev:

Så vedkommende manipulerer folk til å gjøre noe de synes er hyggelig? Kan du gi eksempler?

En typisk ting er han vil få til noen festligheter slik at han kan drikke masse alkohol. Han er helt rå på å overtale folk som egentlig ikke vil på en sleip måte. Ofte går han da inn på det svakeste ledd, bearbeider litt der, får den til å si ja likevel, også drar dette med seg de andre også. Hvis man konsekvent sier nei, eller at man kan møtes med at flatfyll er helt utelukket, så dropper han deg og finner noen andre. Det er altså viktigst med alkohol. Han har selv godtet seg høyt over hvordan han klarer å bearbeide folk. Hvem det er med, kommer i annen rekke. Men så er han også flink til å lage liv og moro, og de som er med har tross alt hatt en hyggelig kveld.

Et annet eksempel er bursdagsfeiring. Avtaler å ferie den med en annen venn og at den skal feries hos henne. Så bestemmer han  at alle skal ta med seg en matrett selv (så slipper utgifter og jobb med å lage mat selv) og fokuserer på hvor spennende det er å se hva folk har med seg. Så bidrar han ikke med en dritt av forberedelser, så den andre vennen må gjøre alt både før, under og etter festen. Hun uffer seg over det. Men så ble det tross alt en veldig festlig kveld, og alt er glemt liksom. 

Det finnes uendelige eksempler på hvordan han alltid bearbeider de rundt seg til å få dem med på det han selv vil gjøre. Dukker det noe morsommere, eller du ikke vil gjøre alt etter hans pipe, så dropper han deg bare. 

Den siste tiden før jeg ikke orket mer, drev han indirekte og rakket ned på ting med meg. Bruke seg på hvor stygt det er med øyenbryn som formes og farges, repetere hvor ufattelig stygt det er med visse typer sko (som jeg bruker) osv. Det er greit for meg at folk ikke liker alt jeg går med, men det var noe med måten det ble gjort på. Og da jeg bevisst begynte å unngå å ha denne typen sko når vi var sammen eller løy og sa jeg skulle noe annet når jeg egentlig skulle til time for å nappe og farge øyenbryn, så gikk det en alarm i meg om at dette er ikke helt bra. Hvis jeg hadde sagt hva jeg skulle, så hadde han enten gryntet misfornøyd, eller dratt en tåpelig vits om damer og øyenbryn for ørtende gang. 

Ofte skal det dras opp igjen gamle historier der han ler og forteller om noe teit vedkommende gjorde, feks at de tissa på seg en gang eller gikk på trynet. Og når han er slik en god historieforteller med humor, så høres det festlig ut og alle ler. Men det skjer SÅ ofte at det går liksom utenfor grensene av å ha selvironi. Andre skal liksom trykkes litt ned, pakket inn i humor slik at det virker ufarlig. 

Han har gradvis klart å skvise meg ut fra våre felles venner med blant annet tåkelegging av informasjon om hva de skal, forvirre og lyve om ting osv. Og nå når jeg har kuttet han helt ut er det en lettelse, men jeg er forbanna for at han har sørget for at jeg har mistet en hel haug andre, veldig bra venner på kjøpet. 

Jeg vet jeg ikke er den eneste som reagerer på oppførselen. Noen ganger har jeg hatt lyst til å lekse opp for han, men jeg vet også at det er fullstendig nytteløst. Ingenting går inn, det kommer ikke til å endre noe. Derfor har jeg bare trukket meg stille vekk. 

Anonymkode: 6d96a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.7.2019 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Nå som du er klar over det kan du sette grenser for personen ved å ikke la deg manipulere/styre. 

 

Anonymkode: 6ed55...25b

Jeg har vært klar over manipuleringen lenge, men likevel gått i fella mange ganger. De gangene han skjønte at jeg var tøff og ikke lot meg manipulere, så fant han bare noen andre å manipulerer for å få det som han ville. 

Anonymkode: 6d96a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært klar over manipuleringen lenge, men likevel gått i fella mange ganger. De gangene han skjønte at jeg var tøff og ikke lot meg manipulere, så fant han bare noen andre å manipulerer for å få det som han ville. 

Anonymkode: 6d96a...84e

Hvis flere går sammen om ikke å la seg manipulere vil ha jo etterhvert forsvinne ut av deres omgangskrets og finne seg noen nye han kan leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis flere går sammen om ikke å la seg manipulere vil ha jo etterhvert forsvinne ut av deres omgangskrets og finne seg noen nye han kan leke med.

Det er det mange som har gjort. Men det er en hard kjerne av folk, de som det er veldig viktig å presisere overfor meg at er hans fantastiske vennegjeng, som tydeligvis synes dette er greiere å finne seg i enn meg. Mulig det er fordi folk tross alt er sammensatte og har også bra sider, eller så er det fordi han har behandlet meg dårligere enn andre. De andre har tross alt ikke blitt skviset ut og vekk fra vennene sine på en finurlig måte. Forhåpentligvis kan jeg fortelle dem en dag min versjon. Men de vil alltid velge han foran meg, om det kan sies på den måten. Og kan ikke akkurat oppsøke dem og informere dem om hvordan han _egentlig_ er, for da vil jeg virke totalt psyko. Det er en befrielse for meg å ikke ha kontakt, men problemet er at 80% av mitt sosiale liv har gått i dass pga dette. 

Anonymkode: 6d96a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg gøyere venner da, å sløse bort tid og krefter på venner som hele tiden blir med på en annens kjipe påfunn hadde ikke jeg giddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Elektronet skrev:

Finn deg gøyere venner da, å sløse bort tid og krefter på venner som hele tiden blir med på en annens kjipe påfunn hadde ikke jeg giddet. 

Ja, jeg har ikke kontakt med han mer da, trodde det kom frem. Greia er jo alle ringvirkningen det har hatt og jeg står igjen som den rare. 

Poenget mitt var  vel at slik atferd ikke kan være helt normal? Hva feiler det slike personer? 

Anonymkode: 6d96a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Elektronet skrev:

Finn deg gøyere venner da, å sløse bort tid og krefter på venner som hele tiden blir med på en annens kjipe påfunn hadde ikke jeg giddet. 

For å si det sånn, så endte jeg opp fryktelig ensom, og det tar tid å bygge seg et nytt nettverk som jeg nå selvfølgelig jobber med,

Anonymkode: 6d96a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, så endte jeg opp fryktelig ensom, og det tar tid å bygge seg et nytt nettverk som jeg nå selvfølgelig jobber med,

Anonymkode: 6d96a...84e

Bare husk at det er bedre å være alene enn i dårlig selskap. Og det å bygge nytt nettverk er ingen sak, du må bare se etter personer som er ute etter å få nye venner istedet for å trenge seg på folk som føler de har nok med venner fra før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...