Gå til innhold

Hvor mye kan en administrator finne ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
21 timer siden, Admin skrev:

Jeg har tilgode å oppleve at det skjer ja. I de aller fleste tilfeller hvor vi får tilgang til PM (nå snakker jeg på alle egmonts forum, ikke bare her) er fordi brukerne selv rapportere innlegg pga trakkasering o.s.v., bortsett fra dette tror jeg ikke jeg har hørt om det før engang. Reglene våre gjelder også på PM, så bryter man reglene i PM og den andre rapporterer kan man risikere å bli utestengt på grunnlag av bare PM og ikke bare oppførsel ute i forumet.

Admin

Sant så sant. Men noen ganger så kan moderatorene tåle ganske så mye av visse brukere, og mindre av andre selv om det sikkert ikke skal gjøres forskjell. 

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 timer siden, Admin skrev:

Grunnen til at vi må få ut meldingene er fordi politiet ikke har tilgang til vårt forum o.s.v. Litt som at bryter du loven på facebook vil de gi all informasjon de har om brukeren til politiet som behandler saken videre nettopp fordi politiet ikke har tilgang til systemene.  Politiet hadde heller ikke hatt ressurserer til å følge opp alt som skjer på nettet overalt, derfor er de avhengig av noen som varsler. Vi leser altså ikke personlige meldinger uten at det er mistanker om lovbrudd (som igjen da er blitt rapporterert av den andre personen i samtalen).

Admin

Ja og heldigvis så tror jeg at det er sjelden dere rapporterer brukere inn til politiet. I et forum så blir det vel mer snakk om meninger og temaer. Og ikke noe å melde inn til politiet selv om folk kan ha rare meninger i en tråd.  :)

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På ‎21‎.‎07‎.‎2019 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på om hva en administrator kan se hos den enkelte bruker på et forum? Ip? Telefonid? Dataid? Eventuellt mer?. Foreks så kan flere brukere ha samme ip.  Foreks dersom flere brukere bor i samme bolig... osv. 

 

Anonymkode: 55226...148

 

Jeg er admin på et mindre forum enn DOL, men som bruker samme programvare (IBS) og der har  jeg i tillegg til det som er nevnt tilgang til å se e-postadressen til hver enkelt bruker dersom jeg går inn på profilen til hvert enkelt medlem. Det er som admin sier en operasjon i seg selv å skulle få tilgang til p.m. og det gjør man i regelen ikke så sant man ikke får rapporter på forhold. Kan vel sammenlignes med at man ikke åpner naboens post.

Admin kan også se hvem som står bak anonyme innlegg :)

Anonymkode: 95b5f...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.8.2019 den 1.21, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er admin på et mindre forum enn DOL, men som bruker samme programvare (IBS) og der har  jeg i tillegg til det som er nevnt tilgang til å se e-postadressen til hver enkelt bruker dersom jeg går inn på profilen til hvert enkelt medlem. Det er som admin sier en operasjon i seg selv å skulle få tilgang til p.m. og det gjør man i regelen ikke så sant man ikke får rapporter på forhold. Kan vel sammenlignes med at man ikke åpner naboens post.

Admin kan også se hvem som står bak anonyme innlegg :)

Anonymkode: 95b5f...e27

Kan vi som brukere av forumet få vite fullt navn på admin slik at vi vet hvem vedkommende er som kan lese våre innlegg og pm?

Anonymkode: fde4c...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi som brukere av forumet få vite fullt navn på admin slik at vi vet hvem vedkommende er som kan lese våre innlegg og pm?

Anonymkode: fde4c...df6

Jeg synes at det med pm er ille. Hvorfor skal en administrator få adgang til private meldinger. 

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde at siden jeg er anonmyn bruker så er jeg anonym også for admin, men sånn fungerer det visstnok ikke.

Anonymkode: fde4c...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det med pm er ille. Hvorfor skal en administrator få adgang til private meldinger. 

Anonymkode: 55226...148

Det er ingen grunn til å være bekymret for dette så lenge meldingene dine ikke blir rapportert av den du skriver med. Bare da går admin inn og sjekker. Adminsa har nok nok å gjøre om ikke de også skal snike på andres meldinger. De har et liv utenfor admin-oppgavene også. Og hvorfor skulle det være så interessant for dem å lese andres meldinger? Tror ikke at nysgjerrigheten er SÅ stor at de gidder å gjøre det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi som brukere av forumet få vite fullt navn på admin slik at vi vet hvem vedkommende er som kan lese våre innlegg og pm?

Anonymkode: fde4c...df6

Jeg har tidligere brukt mitt fornavn som nick, men pga trakasering ble det til at jeg måtte bytte til et nøytralt brukernavn etter henvisning fra Egmont. Jeg kan ikke lese noen flere innlegg enn hva dere brukerne kan, PM får jeg som sagt kun tilgang til om en av brukerne i samtalen rapporterer noe som regelbrudd, ellers har jeg ikke mulighet til å se de.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det med pm er ille. Hvorfor skal en administrator få adgang til private meldinger. 

Anonymkode: 55226...148

Som sagt over her, jeg får kun tilgang til PM'er om en av brukerne i samtalen rapporterer pm'ene. Det kan være fordi de opplever det ubehagelig, at de er redd ved f.eks selvmordstrusler, eller at det blir bedrevet personangrep og annet. (sistnevnte er ikke så aktuelt på vårt forum, men på andre av Egmonts fora). Bortsett fra det har jeg ikke tilgang til pm'ene deres, og jeg skal ærlig innrømme at jeg vet ikke om det går ann engang fordi de har aldri interessert meg hva brukerne skravler om privat :) Jeg kan heller ikke huske at det noen sinne har blitt rapportert inn Pm'er her inne heller.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at siden jeg er anonmyn bruker så er jeg anonym også for admin, men sånn fungerer det visstnok ikke.

Anonymkode: fde4c...df6

Du er fortsatt en anonymbruker i forumet. Forskjellen fra andre brukere og meg er ved regelbrudd må jeg ha mulighet til å finne ut hvilket bruker som er bak nettopp fordi at man skal ikke ha lov til å bryte reglene bare fordi man velger å være anonym. Nå skal det sies at det begås veldig lite regelbrudd her på forumet og jeg kan telle på en hånd siden jeg startet som administrator hvor mange ganger jeg har sjekket hvem som er bak en anonym bruker. Det dukker altså ikke automatisk opp for meg, men jeg må trykke på en lenke og det blir registrert som en administrator handling i trådens modereringshistorikk (som kun admins ser) og ved misbruk vil det være brudd på taushetsplikten akkurat som i andre arbeidssteder. Og om det måtte sjekkes pga noe så er man fortsatt bare et nick (og vi ser helst at brukere ikke bruker egne navn som nick).

 

Og som Surrehuggu sier, hvis jeg virkelig ville vært så nysgjerrig hadde jeg nok heller valgt å bli på kvinneguiden og lese om bloggerne :D Men jeg har både jobb, hunder, foreldreforumet og en samboer som krever sitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, Admin skrev:

Jeg har tidligere brukt mitt fornavn som nick, men pga trakasering ble det til at jeg måtte bytte til et nøytralt brukernavn etter henvisning fra Egmont. Jeg kan ikke lese noen flere innlegg enn hva dere brukerne kan, PM får jeg som sagt kun tilgang til om en av brukerne i samtalen rapporterer noe som regelbrudd, ellers har jeg ikke mulighet til å se de.

 

Som sagt over her, jeg får kun tilgang til PM'er om en av brukerne i samtalen rapporterer pm'ene. Det kan være fordi de opplever det ubehagelig, at de er redd ved f.eks selvmordstrusler, eller at det blir bedrevet personangrep og annet. (sistnevnte er ikke så aktuelt på vårt forum, men på andre av Egmonts fora). Bortsett fra det har jeg ikke tilgang til pm'ene deres, og jeg skal ærlig innrømme at jeg vet ikke om det går ann engang fordi de har aldri interessert meg hva brukerne skravler om privat :) Jeg kan heller ikke huske at det noen sinne har blitt rapportert inn Pm'er her inne heller.

 

Du er fortsatt en anonymbruker i forumet. Forskjellen fra andre brukere og meg er ved regelbrudd må jeg ha mulighet til å finne ut hvilket bruker som er bak nettopp fordi at man skal ikke ha lov til å bryte reglene bare fordi man velger å være anonym. Nå skal det sies at det begås veldig lite regelbrudd her på forumet og jeg kan telle på en hånd siden jeg startet som administrator hvor mange ganger jeg har sjekket hvem som er bak en anonym bruker. Det dukker altså ikke automatisk opp for meg, men jeg må trykke på en lenke og det blir registrert som en administrator handling i trådens modereringshistorikk (som kun admins ser) og ved misbruk vil det være brudd på taushetsplikten akkurat som i andre arbeidssteder. Og om det måtte sjekkes pga noe så er man fortsatt bare et nick (og vi ser helst at brukere ikke bruker egne navn som nick).

 

Og som Surrehuggu sier, hvis jeg virkelig ville vært så nysgjerrig hadde jeg nok heller valgt å bli på kvinneguiden og lese om bloggerne :D Men jeg har både jobb, hunder, foreldreforumet og en samboer som krever sitt :) 

Jeg tror ikke at det skjer så mye uroligheter på dette forumet. Får inntrykk av at det er mye mer brukere pluss mer uroligheter på kvinneguiden. Men tror ikke at det skjer så mye som er til å bekymre seg over der heller. Som oftest så tror jeg at det er små bagateller/ uenigheter som kan oppstå som fører til uro mellom brukere, og ikke noe alvorligere enn som så:)

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Admin skrev:

Jeg har tidligere brukt mitt fornavn som nick, men pga trakasering ble det til at jeg måtte bytte til et nøytralt brukernavn etter henvisning fra Egmont. Jeg kan ikke lese noen flere innlegg enn hva dere brukerne kan, PM får jeg som sagt kun tilgang til om en av brukerne i samtalen rapporterer noe som regelbrudd, ellers har jeg ikke mulighet til å se de.

 

Som sagt over her, jeg får kun tilgang til PM'er om en av brukerne i samtalen rapporterer pm'ene. Det kan være fordi de opplever det ubehagelig, at de er redd ved f.eks selvmordstrusler, eller at det blir bedrevet personangrep og annet. (sistnevnte er ikke så aktuelt på vårt forum, men på andre av Egmonts fora). Bortsett fra det har jeg ikke tilgang til pm'ene deres, og jeg skal ærlig innrømme at jeg vet ikke om det går ann engang fordi de har aldri interessert meg hva brukerne skravler om privat :) Jeg kan heller ikke huske at det noen sinne har blitt rapportert inn Pm'er her inne heller.

 

Du er fortsatt en anonymbruker i forumet. Forskjellen fra andre brukere og meg er ved regelbrudd må jeg ha mulighet til å finne ut hvilket bruker som er bak nettopp fordi at man skal ikke ha lov til å bryte reglene bare fordi man velger å være anonym. Nå skal det sies at det begås veldig lite regelbrudd her på forumet og jeg kan telle på en hånd siden jeg startet som administrator hvor mange ganger jeg har sjekket hvem som er bak en anonym bruker. Det dukker altså ikke automatisk opp for meg, men jeg må trykke på en lenke og det blir registrert som en administrator handling i trådens modereringshistorikk (som kun admins ser) og ved misbruk vil det være brudd på taushetsplikten akkurat som i andre arbeidssteder. Og om det måtte sjekkes pga noe så er man fortsatt bare et nick (og vi ser helst at brukere ikke bruker egne navn som nick).

 

Og som Surrehuggu sier, hvis jeg virkelig ville vært så nysgjerrig hadde jeg nok heller valgt å bli på kvinneguiden og lese om bloggerne :D Men jeg har både jobb, hunder, foreldreforumet og en samboer som krever sitt :) 

Får dere betalt for å jobbe som moderator? 

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at det skjer så mye uroligheter på dette forumet. Får inntrykk av at det er mye mer brukere pluss mer uroligheter på kvinneguiden. Men tror ikke at det skjer så mye som er til å bekymre seg over der heller. Som oftest så tror jeg at det er små bagateller/ uenigheter som kan oppstå som fører til uro mellom brukere, og ikke noe alvorligere enn som så:)

Anonymkode: 55226...148

Det er et veldig rolig forum ja, lite som innvolverer meg. Min største oppgaven er vel å lese alt, samt sletteforespørsler av både bruker og innlegg.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får dere betalt for å jobbe som moderator? 

Anonymkode: 55226...148

Nå har vi ingen moderatorer her, bare jeg som er admin og jeg får en godtgjørelse da forumet i det daglige er mitt ansvar og kun mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da innebære en diagnose å være så besatt av hva admin kan og ikke kan. Er det bare jeg som synes det er en anelse paranoid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det må da innebære en diagnose å være så besatt av hva admin kan og ikke kan. Er det bare jeg som synes det er en anelse paranoid? 

Hva viss vedkommende er paranoid da, er du ikke litt slem nå?

Anonymkode: 14d7d...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det må da innebære en diagnose å være så besatt av hva admin kan og ikke kan. Er det bare jeg som synes det er en anelse paranoid? 

Har tenkt det samme. Om det er så vanvittig farlig om adm skulle se hva man skriver så er det vel best å logge seg av nettet for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Lillemus skrev:

Har tenkt det samme. Om det er så vanvittig farlig om adm skulle se hva man skriver så er det vel best å logge seg av nettet for godt.

Fins jo folk som har intime meldinger mellom seg privat. Har hørt nok om de historiene hvor brukere skriver om intime ting sammen. Ekkelt å komme innpå. Men sånn er det. 

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fins jo folk som har intime meldinger mellom seg privat. Har hørt nok om de historiene hvor brukere skriver om intime ting sammen. Ekkelt å komme innpå. Men sånn er det. 

Anonymkode: 55226...148

Men om man er så redd for at adm skal se det så får man heller gå over på e-post f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Lillemus skrev:

Men om man er så redd for at adm skal se det så får man heller gå over på e-post f.eks?

Ja men det er lett å ikke tenke på det i farten. Men tenker lett på private meldinger som en e-post. Men annerledes er det med innlegg. Det er noe annet. Men nå er jeg ihvertfall klar over at alt som skrives privat kan leses av administrator. 

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det er lett å ikke tenke på det i farten. Men tenker lett på private meldinger som en e-post. Men annerledes er det med innlegg. Det er noe annet. Men nå er jeg ihvertfall klar over at alt som skrives privat kan leses av administrator. 

Anonymkode: 55226...148

Du fikk med deg at adm kun får tilgang dersom noen rapporterer meldingen til henne? Så dersom dere oppfører dere ordentlig begge to så ingen av dere føler for å rapportere den andre så er det ingen fare. :) De sitter på ingen måte og går gjennom alt som skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Du fikk med deg at adm kun får tilgang dersom noen rapporterer meldingen til henne? Så dersom dere oppfører dere ordentlig begge to så ingen av dere føler for å rapportere den andre så er det ingen fare. :) De sitter på ingen måte og går gjennom alt som skrives.

Nå snakker ikke jeg om meg altså. Men dersom noen rapporterer noe uten grunn så kan allikevel da administrator få tilgang på samtalen mellom vedkommende. Den kan jo ha vært intim med bilder osv osv. Og dersom en av den rapporterer på slutten av samtalen av helt andre årsaker enn at noe galt er begått, så vil administrator se alt... Men uansett : det er ikke lurt å holde på å sende intime bilder eller ha intime eller private diskusjoner på meldingsboks på et forum i og med at administrator da vil kunne ha muligheter for tilgang. Men sånn er det. Greit å vite.

Selv så deler ikke jeg privat informasjon på meldinger på forum. Like greit :)

Anonymkode: 55226...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...