Gå til innhold

Flåttbitt tror jeg... Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var ute i høyt gress for nesten 2 uker siden. Nå har det klødd på et stikk på innsiden av kneet. Har et stikk der med 2-3 cm rødhet-ring rundt. Samboeren min plukket en svart brodd ut med pinsett i dag. Høres dette ut som flåttbitt. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ute i høyt gress for nesten 2 uker siden. Nå har det klødd på et stikk på innsiden av kneet. Har et stikk der med 2-3 cm rødhet-ring rundt. Samboeren min plukket en svart brodd ut med pinsett i dag. Høres dette ut som flåttbitt. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 699f9...846

På hytta får min barn (ungdom) flått nesten hver dag. De fjernes og ferdig med det. Men man skal være på vakt om det kommer ring rundt, da bør man oppsøke lege. Men har hørt det også kan bli ring om man fjerner flåtten feil (ikke får med alt) uten at det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Fionys skrev:

Har hørt at det ikke gjør noe at "munnen" sitter igjen. Har du bilde av bittet?

Har dessverre ikke bilde da mobilkamera ikke virker..Men det er et tydelig stikk, med ensartet rødhet rundt. En oval ring, ikke noe hvithet i ringen kun rødt hvis du forstår hva jeg mener.. 🙂 Så aldri noen flått sitte der, glemte å sjekke meg da jeg hadde vært i skogen.. Ikke før i dag oppdaget jeg dette. Jeg var ute i skogen ca den 17 juli. Har klødd endel. Det var visst en svart "munn"? som satt der som samboeren plukket ut i dag.. Vet du om jeg bør oppsøke lege?

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kupton skrev:

Hvis du har det som heter erytema migrans, anbefaler jeg at du snakker med fastlegen din.

I utganspunktet fint råd, men for de fleste tar det ca tre uker å få time hos fastlege, og det kan vel være litt mye i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, kupton skrev:

Hvis du har det som heter erytema migrans, anbefaler jeg at du snakker med fastlegen din.

Kupton, må kanskje ha det inn med teskje, men bør jeg oppsøke legen når jeg kun har en ca 3 cm lang rød ring fra stikket og ut? Eller er det slik at jeg bør få pencilin for å forhindre videre sykdom? (Husker ikke hva det heter) Takk for svar. Føler meg ikke syk bortsett fra stikket og den markante røde ensartete ringen rundt.

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Xtra skrev:

I utganspunktet fint råd, men for de fleste tar det ca tre uker å få time hos fastlege, og det kan vel være litt mye i en slik situasjon.

De skal ha noen akuttimer hvis noe haster. Men da må en ringe når legekontoret åpner og si at man må ha time på dagen. 

Anonymkode: 76ae5...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Xtra skrev:

I utganspunktet fint råd, men for de fleste tar det ca tre uker å få time hos fastlege, og det kan vel være litt mye i en slik situasjon.

Leger vet hva som haster og ikke haster. Det er ikke tre ukers ventetid på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kupton, må kanskje ha det inn med teskje, men bør jeg oppsøke legen når jeg kun har en ca 3 cm lang rød ring fra stikket og ut? Eller er det slik at jeg bør få pencilin for å forhindre videre sykdom? (Husker ikke hva det heter) Takk for svar. Føler meg ikke syk bortsett fra stikket og den markante røde ensartete ringen rundt.

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 699f9...846

Ta et bilde. Ring legekontoret og få et nr eller epost du kan sende bildet til. Så vil de ta avgjørelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, kupton skrev:

Ta et bilde. Ring legekontoret og få et nr eller epost du kan sende bildet til. Så vil de ta avgjørelsen. 

Tror det er like greit at jeg får meg en time så legen får se på det istedenfor å begynne å styre med melding eller epost. Legekontoret mitt er rett og slett ikke så fleksibelt og teknologisk av seg.. 😉 Men takk for svar.

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kupton skrev:

Leger vet hva som haster og ikke haster. Det er ikke tre ukers ventetid på alt. 

Ok, det er fint. Synes generelt denne ventetiden er håpløs. Av den grunn mange år siden jeg har vært hos fastlegen. Om det ikke er kritisk akutt,  ender jeg opp på private, dyrere alternativer. Og mister jo historikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Ok, det er fint. Synes generelt denne ventetiden er håpløs. Av den grunn mange år siden jeg har vært hos fastlegen. Om det ikke er kritisk akutt,  ender jeg opp på private, dyrere alternativer. Og mister jo historikken.

Min nåværende fastlege har både akutt-timer tilgjengelig - og tilbyr også e-konsultasjon, så jeg opplever fleksibiliteten som mye større enn det var for en del år siden. Det er jo ikke alltid så lett å selv vurdere om noe haster, og da er det bra med en fastlege som er kjapp til å sortere. Hvis det er en stund siden tu har testet ut tilgjengeligheten, så kan du muligens med fordel sjekke ut nåværende situasjon. Jeg synes særlig løsningen med e-konsultasjon er bra, men dette er det vel fortsatt ikke så mange som tilbyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
11 timer siden, Xtra skrev:

Ok, det er fint. Synes generelt denne ventetiden er håpløs. Av den grunn mange år siden jeg har vært hos fastlegen. Om det ikke er kritisk akutt,  ender jeg opp på private, dyrere alternativer. Og mister jo historikken.

Så rart... Vi har aldri problemer med å få time hos fastlegen. Er det akutt, får vi time samme dag når vi ringer om morgenen. Er det ikke akutt, får vi som regel time i løpet av en uke eller maks to. Vi har fastlege på et legekontor med fire leger, slik at de kan hjelpe hverandre hvis det er akutt.

Jeg ville ha byttet fastlege hvis min fastlege hadde vært slik du beskriver 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, påskelilje skrev:

Så rart... Vi har aldri problemer med å få time hos fastlegen. Er det akutt, får vi time samme dag når vi ringer om morgenen. Er det ikke akutt, får vi som regel time i løpet av en uke eller maks to. Vi har fastlege på et legekontor med fire leger, slik at de kan hjelpe hverandre hvis det er akutt.

Jeg ville ha byttet fastlege hvis min fastlege hadde vært slik du beskriver 😮 

Jeg hadde det slik før, faktisk annen lege på samme senter, som sluttet. Har vurdert å bytte, ja, men er jo veldig sjelden hos lege, så bare utsetter. Og veldig fornøyd med senteret ellers, de har blant annet legevaktordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.7.2019 den 21.14, kupton skrev:

Hvis du har det som heter erytema migrans, anbefaler jeg at du snakker med fastlegen din.

Ts her. Kupton jeg hadde akkurat det du nevnte erytema migrans. Fikk en stor dose pencilin som jeg skal ta i 14 dager. Vil jeg sannsynligvis bli helt bra igjen?? Ble litt engstelig da jeg fikk diagnosen..

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Må korrigere deg litt 🙂 Du Er bra og vil fortsette å være det 🙂

tusen takk kupton!!!!! 

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.7.2019 den 15.54, kupton skrev:

Må korrigere deg litt 🙂 Du Er bra og vil fortsette å være det 🙂

Kupton evt andre. Ts her. Nå er det ca 1 uke siden legen mente jeg var flåttbitt og fikk pencilinkur på 2 uker. Problemet er bare det at det ganske ofte klør så intenst på stikket og området rundt.. Er dette vanlig og karakteristisk for flåttbitt? Utslettet er forøvrig mye bedre og ikke lengre så rødt og "misfarget". Men blir selvsagt rødt når jeg klør. Takknemlig for svar.

Anonymkode: 699f9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...