Gå til innhold

Sex. Ungdom.. "Vanlig"??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en sønn på 16 år. Han har en kjæreste på også 16 år. De har vært sammen i 7-8 mnd. I dag fant jeg kondom på rommet hans. Er det "vanlig" at så unge ungdommer har sex? Har snakka med han for en stund siden om temaet, men da sa han at de skulle vente. Kanskje jeg ør ta praten igjen. Både han og kjæresten er veldig snille og flinke ungdommer om man kan si det slik. Hvordan bør jeg forholde meg?

Anonymkode: 27d9c...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 16 år. Han har en kjæreste på også 16 år. De har vært sammen i 7-8 mnd. I dag fant jeg kondom på rommet hans. Er det "vanlig" at så unge ungdommer har sex? Har snakka med han for en stund siden om temaet, men da sa han at de skulle vente. Kanskje jeg ør ta praten igjen. Både han og kjæresten er veldig snille og flinke ungdommer om man kan si det slik. Hvordan bør jeg forholde meg?

Anonymkode: 27d9c...13e

Jeg synes det høres ut som du har gjort ditt og kan være glad for at ungdommene er ansvarlige. Ikke akkurat unormalt at 16-åringer har sex, og jeg synes ikke de har rapporteringsplikt til mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg synes det høres ut som du har gjort ditt og kan være glad for at ungdommene er ansvarlige. Ikke akkurat unormalt at 16-åringer har sex, og jeg synes ikke de har rapporteringsplikt til mor.

Ts her. Ha-ha godt svart angående rapporteringsplikt!! 

Anonymkode: 27d9c...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager at jeg postet dette på psykiatri, skulle poste det på åpent forum.

Anonymkode: 27d9c...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 16 år. Han har en kjæreste på også 16 år. De har vært sammen i 7-8 mnd. I dag fant jeg kondom på rommet hans. Er det "vanlig" at så unge ungdommer har sex? Har snakka med han for en stund siden om temaet, men da sa han at de skulle vente. Kanskje jeg ør ta praten igjen. Både han og kjæresten er veldig snille og flinke ungdommer om man kan si det slik. Hvordan bør jeg forholde meg?

Anonymkode: 27d9c...13e

ja, det er vanlig. 🙂 

Anonymkode: 08896...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 16 år. Han har en kjæreste på også 16 år. De har vært sammen i 7-8 mnd. I dag fant jeg kondom på rommet hans. Er det "vanlig" at så unge ungdommer har sex? Har snakka med han for en stund siden om temaet, men da sa han at de skulle vente. Kanskje jeg ør ta praten igjen. Både han og kjæresten er veldig snille og flinke ungdommer om man kan si det slik. Hvordan bør jeg forholde meg?

Anonymkode: 27d9c...13e

Det er helt normalt. :) Det er kanskje en stund siden du snakket med ham så de har sikkert ventet en stund, noen mnd kanskje? Vær glad for at de er så fornuftige at de bruker kondom du. :) 

Om du skal ta noen prat... Tja - spørs om det ikke vil bli mest kleint? Min datter, som er eldre enn din sønn, sier i alle fall at hun synes ungdom skal lære sånt på skolen, å høre det av foreldre er bare kleint, selv om hun er veldig åpen om kropp og slikt overfor meg. Men du kjenner vel sønnen din og vet hvordan han vil reagere på en slik prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Ifølge min datter på 15 er det allerede noen av 15-åringene som har hatt sex med hverandre. 16 år er jo seksuell lavalder, så jeg vil tro at en del kjærester på 16 har sex ja. Flott at de bruker prevensjon!

Ta en prat med sønnen din igjen, selv om du kanskje synes det er kleint. Fortell hvor viktig det er å bruke prevensjon hver gang de har sex, og under hele samleiet. Snakk også gjerne litt om at det også må være greit å si nei av og til, og ha respekt for hverandres grenser.

Jeg syntes det var vanskeligst å snakke med sønnen min, og lettest med jentene. Hun ene har spurt om alt mellom himmel og jord 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Er ikke debutalderen i snitt rundt 17-18? Da må 16 være veldig vanlig. Jeg synes du kan vise at du bryr deg ved å si at de må være nøye med prevensjon. En påminnelse fra mor må de tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 16 år. Han har en kjæreste på også 16 år. De har vært sammen i 7-8 mnd. I dag fant jeg kondom på rommet hans. Er det "vanlig" at så unge ungdommer har sex? Har snakka med han for en stund siden om temaet, men da sa han at de skulle vente. Kanskje jeg ør ta praten igjen. Både han og kjæresten er veldig snille og flinke ungdommer om man kan si det slik. Hvordan bør jeg forholde meg?

Anonymkode: 27d9c...13e

Trenger du å forholde deg til det ? 

Verden er full av farer og hvis det «verste » de gjør er å ha sex, kan du ta livet med ro. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg tenker dette er en fin liten avsløring. Det viser at de to tar ansvar, og det virker ut i fra det du skriver som de har blitt kjent med hverandre før de valgte å ha sex. Sånn er det når unge kommer i den alderen, og får man utforske sin seksualitet i gode relasjoner er det bare positivt. Det jeg tenker er viktig å lære er at det er ok å si nei, og at grenser skal respekteres. Nå vet jeg lite om hva de underviser i skolen, men jeg håper det er blitt bedre siden jeg gikk på skolen hehe. Lærerne var flaue, og vi lærte i grunnen om alt på en ganske medisinsk måte. Jeg synes det er mye viktigere å lære om den psykologiske siden av det. Mange unge har spørsmål rundt dette - bare å se på ung.no. Siden er for øvrig en veldig god informasjonskilde  Allerede finnes det mange spørsmål og svar men kan lese, og man kan stille spørsmål til gode rådgivere helt gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentei20årene

Var 16 år for fem år siden, og det er absolutt vanlig. Vi snakket mye om sex, tenkte mye på sex, og hadde sex dersom det var noen vi var komfortable med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naturlig og helt OK, tenker jeg.

Mine barn, nå unge voksne, har tydelig signalisert at de IKKE er interessert i å ta denne«praten», noe jeg har respektert. Unge i dag har mange kilder til informasjon, også om sex og prevensjon og er jevnt over ganske oppegående, er mitt inntrykk. Vi snakker åpent om mye, men egen seksualitet er en no-go for mine, og jeg kjenner det er viktigere å respektere deres grenser enn å presse gjennom fornuftige synspunkt, som de egentlig er fullt ut kapable til å vite selv. 

Anonymkode: 52db7...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...