Gå til innhold

Fysiske symptomer ved helseangst?


Millee89

Anbefalte innlegg

Trenger sårt svar..  

Siden februar har jeg slitt med helseangst. Jeg innser det nå.... En ekstrem variant også. Jeg tørr ofte ikke å legge meg. Gråter meg i søvn, redd for at hjertet stopper om natta. Jeg har gått til både fastlege og lege på Volvat 5-6 ganger de to siste mnd. Overbevist om nye ting med helsen. Hatt mye hodepine og trykk i hodet som kom etter bihulebetennelse, som jeg fryktet var slag. Har tryglet om MR av hodet, men er nektet dette da begge legene mener jeg har spenningshodepine som følge av angsten. Har prikkinger i hender og føtter. Varmefølelse i en side av kroppen. Kvalme. Nå har jeg fått vondt i ene brystet. Eller lettere sagt lunge/ribbein. Det stikker til noen ganger i løpet av dagen. Var hos legen for dette idag, men han satte ikke det i sammenheng med sykdom, men psykisk. Jeg er livredd han overser alvorlig sykdom... Redd det er blodpropp, kreft eller lignende. Han mente det skyldtes muskelspenninger. Han merket jeg var svært urolig. Og fortalte meg at han ville sendt meg videre hvis han var i tvil, for det var jobben hans. Blodtrykk, puls og blodprøve har vært normal. Idag sa han også: hjelper det deg om jeg sier at jeg tilnærmet 100% kan si at du ikke er alvorlig syk?

Har dere opplevd sterke fysiske symptomer? Som faktisk gjør virkelig vondt? Forklar gjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, kupton skrev:

Har aldri opplevd noen med helseangst uten at de har hatt ulike fysiske symptomer. 

Det var jo betryggende på en måte..   

Men symptomene setter meg helt ut...De er veldig reelle for meg. 

Hva slags symptomer har du opplevd at de har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke hatt flagrende ører, det er vel det eneste de ikke har hatt. 

Engstelige er ekstremt kreative når det gjelder å finne symptomer. Dessuten er de svært utholdende. De frykter de verst sykdommer og død i årevis. Tross at det ikke skjer, opprettholder de troen på at i morgen skjer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for svulst i hodet eller hjerneslag får du hodepine

Hvis du er redd for hjertet ditt får du vondt i brystet, hjertebank og rask puls.

Hvis du er redd for MS får du skjelvinger, nummenhet, osv.

Hvis du er redd for psykisk sykdom får du falske stemmer i hodet eller falske selvmordstanker

Kunne fortsatt i det uendelige her, men du ser poenget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du er redd for svulst i hodet eller hjerneslag får du hodepine

Hvis du er redd for hjertet ditt får du vondt i brystet, hjertebank og rask puls.

Hvis du er redd for MS får du skjelvinger, nummenhet, osv.

Hvis du er redd for psykisk sykdom får du falske stemmer i hodet eller falske selvmordstanker

Kunne fortsatt i det uendelige her, men du ser poenget mitt

 

Absolutt. For noen mnd siden hadde jeg nok benektet å se det sånn... Men smertene er jo reelle. Hvordan bli kvitt de? 

Jeg føler jo trykket/smerten i brystet startet før jeg var redd noe med brystet...  Men er litt sånn, det virker som smertene stadig forflytter seg og gir meg nye ekstreme  bekymringer. Hver kveld er jeg livredd jeg enten dør eller havner på legevakta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Millee89 skrev:

 

Absolutt. For noen mnd siden hadde jeg nok benektet å se det sånn... Men smertene er jo reelle. Hvordan bli kvitt de? 

Jeg føler jo trykket/smerten i brystet startet før jeg var redd noe med brystet...  Men er litt sånn, det virker som smertene stadig forflytter seg og gir meg nye ekstreme  bekymringer. Hver kveld er jeg livredd jeg enten dør eller havner på legevakta....

Du blir kvitt smertene når du ikke er redd for de lengre. Det er egentlig bare så enkelt og så vanskelig. Smertene er reelle, men de er ikke farlige. 

Hjerter stopper ikke om natten. Det du kaller «hjertestans» er egentlig en ekstremt høy hjertefrekvens (ca 350-400/min) som ikke gir effektiv puls. Det er ikke sånn at hjertet stanser når det slår saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du blir kvitt smertene når du ikke er redd for de lengre. Det er egentlig bare så enkelt og så vanskelig. Smertene er reelle, men de er ikke farlige. 

Hjerter stopper ikke om natten. Det du kaller «hjertestans» er egentlig en ekstremt høy hjertefrekvens (ca 350-400/min) som ikke gir effektiv puls. Det er ikke sånn at hjertet stanser når det slår saktere.

 

Ja de er reelle og noen ganger tørr jeg ikke være særlig aktiv engang. Redd for at smertene skal bli verre...

Takk for at du svarer meg... det hjelper alltid litt å prate med noen. Mer enn du kanskje aner. 

Vennene mine forstår seg ikke på denne angsten. Selv om de gjerne prøver... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Millee89 skrev:

 

Ja de er reelle og noen ganger tørr jeg ikke være særlig aktiv engang. Redd for at smertene skal bli verre...

Takk for at du svarer meg... det hjelper alltid litt å prate med noen. Mer enn du kanskje aner. 

Vennene mine forstår seg ikke på denne angsten. Selv om de gjerne prøver... 

Det er ikke smertene som er problemet. De tåler du. Det er frykten din for at smertene skyldes alvorlig sykdom som er problemet. 

Hvis du var 100% overbevist om at smertene ikke skyldtes noe farlig, ville de vært like problematiske da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke smertene som er problemet. De tåler du. Det er frykten din for at smertene skyldes alvorlig sykdom som er problemet. 

Hvis du var 100% overbevist om at smertene ikke skyldtes noe farlig, ville de vært like problematiske da?

Nei det ville de ikke. For de er ikke så vonde at jeg ikke tåler de.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Millee89 skrev:

Trenger sårt svar..  

Siden februar har jeg slitt med helseangst. Jeg innser det nå.... En ekstrem variant også. Jeg tørr ofte ikke å legge meg. Gråter meg i søvn, redd for at hjertet stopper om natta. Jeg har gått til både fastlege og lege på Volvat 5-6 ganger de to siste mnd. Overbevist om nye ting med helsen. Hatt mye hodepine og trykk i hodet som kom etter bihulebetennelse, som jeg fryktet var slag. Har tryglet om MR av hodet, men er nektet dette da begge legene mener jeg har spenningshodepine som følge av angsten. Har prikkinger i hender og føtter. Varmefølelse i en side av kroppen. Kvalme. Nå har jeg fått vondt i ene brystet. Eller lettere sagt lunge/ribbein. Det stikker til noen ganger i løpet av dagen. Var hos legen for dette idag, men han satte ikke det i sammenheng med sykdom, men psykisk. Jeg er livredd han overser alvorlig sykdom... Redd det er blodpropp, kreft eller lignende. Han mente det skyldtes muskelspenninger. Han merket jeg var svært urolig. Og fortalte meg at han ville sendt meg videre hvis han var i tvil, for det var jobben hans. Blodtrykk, puls og blodprøve har vært normal. Idag sa han også: hjelper det deg om jeg sier at jeg tilnærmet 100% kan si at du ikke er alvorlig syk?

Har dere opplevd sterke fysiske symptomer? Som faktisk gjør virkelig vondt? Forklar gjerne...

Verd å lese: https://psykologisk.no/2014/04/livet-er-et-usikkert-prosjekt/.

Anbefaler å gå på foredrag med ham om du får mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Millee89 skrev:

Flere som vil dele sine opplevelser med meg? 

Jeg har helseangst i alvorlig grad, men jeg er ikke så redd for kreft eller andre dødelige sykdommer, men å få skader som vil gjøre meg funksjonshemmet i større eller mindre grad. Særlig er jeg redd for å pådra meg skader på skjelettet, og jeg tror at jeg påfører meg selv skader ved uhell omtrent hver dag. Jeg er hypokonder fordi jeg er fullt overbevist om at jeg er syk, ikke bare redd for å bli det. Mitt håp er at jeg skal få et tilbud ved DPS her som går på helseangst/hypokonder, eventuelt at jeg kan få timer ved Ingvard Wilhelmsens hypokonderklinikk i Bergen. Slik jeg har det nå er det uholdbart og nesten ikke forenlig med å være i arbeidslivet.

Anonymkode: bb7cc...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...