Gå til innhold

Er selvtillit og godt selvbilde alltid bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er alle mennesker med godt selvbilde det beste for samfunnet? Finnes det folk som ikke bør ha godt selvbilde fordi de rett og slett ikke er så bra mennesker? At de er realistiske og derfor ikke buser frem og ødelegger for andre?

Anonymkode: fc243...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alle mennesker med godt selvbilde det beste for samfunnet? Finnes det folk som ikke bør ha godt selvbilde fordi de rett og slett ikke er så bra mennesker? At de er realistiske og derfor ikke buser frem og ødelegger for andre?

Anonymkode: fc243...f6b

Jeg syns alle burde ha et godt selvbilde,tror alle har noe å lære der. Vi er gode nok som vi er. Men psykopater og narsissister har stor tro på seg selv har jeg merket,men noen må jo være det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, kupton skrev:

Et realistisk og stabilt selvbilde er bra.

Hva er forskjellen på selvtillit og selvbilde?

Anonymkode: bd1f0...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alle mennesker med godt selvbilde det beste for samfunnet? Finnes det folk som ikke bør ha godt selvbilde fordi de rett og slett ikke er så bra mennesker? At de er realistiske og derfor ikke buser frem og ødelegger for andre?

Anonymkode: fc243...f6b

Skjønte ikke helt hva du mente her.

Anonymkode: bd1f0...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på selvtillit og selvbilde?

Anonymkode: bd1f0...6a9

Selvtillit: tro på egen mestringsevne

Selvbilde: tro på egen verdi 

Anonymkode: 85c05...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på selvtillit og selvbilde?

Anonymkode: bd1f0...6a9

Selvbildet går på synet du har på deg selv 

Selvtilit går på ting du gjør 

Anonymkode: 7ce8c...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mye forvirring omkring begrepene selvtillit og selvbilde, og jeg stusser og undres selv.

 

Jeg tenker på selvtillit som noe mer ekstrovert og selvfølelse som noe mer introvert. Altså at sistnevnte sier noe om hvor støtt du står i deg selv, mens førstnevnte har litt med hvor du mener du står i forhold til andre. Jeg tenker at det er viktigere å ha et godt selvbilde enn god selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Et realistisk og stabilt selvbilde er bra.

Hmmm....

Anonymkode: fc243...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmmm....

Anonymkode: fc243...f6b

Hva er vitsen med et slikt innlegg som ikke sier noen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt hva du mente her.

Anonymkode: bd1f0...6a9

Om det i enkelte tilfeller ikke er bra å jobbe med å like seg selv bedre, eller noe sånt. 

Anonymkode: fc243...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Hva er vitsen med et slikt innlegg som ikke sier noen ting?

Vet ikke hva vitsen er.

Anonymkode: fc243...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvbilde er den oppfatning man har om seg selv, godt eller dårlig.[1] Med det menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvr

Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere. Det kan handle om arbeid, skole eller sosiale sammenhenger. Selvtillit kan variere fra dag til dag og kan endres gjennom bekreftelse utenfra, eller også endres under for eksempel alkoholpåvirkning. Selvtilliten kan trenes opp. Mange forveksler begrepet med selvfølelse.

Selvfølelse eller selvaktelse, selvbevissthet, er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi.[1]Begrepet selvfølelse brukes i psykoterapi, men også i dagligtale. Lav selvfølelse gjenkjennes med usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse.

Forskjell på selvfølelse og selvtillit

En kan ha selvtillit som fotballspiller, men ha lav selvfølelse. Hvis en har en sunn selvfølelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle. Selvfølelse handler om hvordan en takler motgang. Har en høy selvfølelse og feiler så kan vedkommende komme til å si: «Dette er ikke helt meg», eller «Jeg er ikke nok tålmodig for dette». Det motsatte er når en med lav selvfølelse feiler. Da er uttalelser mer som disse: «Jeg får aldri noe til. Jeg vet at jeg er dum». Det er svært stor forskjell på å vite at en ikke er flink til noe og på å føle seg mislykket og dum.

Anonymkode: 7ce8c...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvbilde er den oppfatning man har om seg selv, godt eller dårlig.[1] Med det menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvr

Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere. Det kan handle om arbeid, skole eller sosiale sammenhenger. Selvtillit kan variere fra dag til dag og kan endres gjennom bekreftelse utenfra, eller også endres under for eksempel alkoholpåvirkning. Selvtilliten kan trenes opp. Mange forveksler begrepet med selvfølelse.

Selvfølelse eller selvaktelse, selvbevissthet, er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi.[1]Begrepet selvfølelse brukes i psykoterapi, men også i dagligtale. Lav selvfølelse gjenkjennes med usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse.

Forskjell på selvfølelse og selvtillit

En kan ha selvtillit som fotballspiller, men ha lav selvfølelse. Hvis en har en sunn selvfølelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle. Selvfølelse handler om hvordan en takler motgang. Har en høy selvfølelse og feiler så kan vedkommende komme til å si: «Dette er ikke helt meg», eller «Jeg er ikke nok tålmodig for dette». Det motsatte er når en med lav selvfølelse feiler. Da er uttalelser mer som disse: «Jeg får aldri noe til. Jeg vet at jeg er dum». Det er svært stor forskjell på å vite at en ikke er flink til noe og på å føle seg mislykket og dum.

Anonymkode: 7ce8c...d17

Da faller jeg på alle punkter her! 

Anonymkode: bd1f0...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvbilde er den oppfatning man har om seg selv, godt eller dårlig.[1] Med det menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvr

Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere. Det kan handle om arbeid, skole eller sosiale sammenhenger. Selvtillit kan variere fra dag til dag og kan endres gjennom bekreftelse utenfra, eller også endres under for eksempel alkoholpåvirkning. Selvtilliten kan trenes opp. Mange forveksler begrepet med selvfølelse.

Selvfølelse eller selvaktelse, selvbevissthet, er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi.[1]Begrepet selvfølelse brukes i psykoterapi, men også i dagligtale. Lav selvfølelse gjenkjennes med usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse.

Forskjell på selvfølelse og selvtillit

En kan ha selvtillit som fotballspiller, men ha lav selvfølelse. Hvis en har en sunn selvfølelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle. Selvfølelse handler om hvordan en takler motgang. Har en høy selvfølelse og feiler så kan vedkommende komme til å si: «Dette er ikke helt meg», eller «Jeg er ikke nok tålmodig for dette». Det motsatte er når en med lav selvfølelse feiler. Da er uttalelser mer som disse: «Jeg får aldri noe til. Jeg vet at jeg er dum». Det er svært stor forskjell på å vite at en ikke er flink til noe og på å føle seg mislykket og dum.

Anonymkode: 7ce8c...d17

Man bør oppgi en kildehenvisning når man klipper og limer fra en annens tekst. 

Anonymkode: dfab5...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør oppgi en kildehenvisning når man klipper og limer fra en annens tekst. 

Anonymkode: dfab5...9a0

Wikipedia 

Anonymkode: 7ce8c...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er alle mennesker med godt selvbilde det beste for samfunnet? Finnes det folk som ikke bør ha godt selvbilde fordi de rett og slett ikke er så bra mennesker? At de er realistiske og derfor ikke buser frem og ødelegger for andre?

Anonymkode: fc243...f6b

Hvis du mener at noen bør "dempe" sin egen framtoning fordi de bør ha i bakhodet at de ikke er så "bra" at de skal ta samme plass som andre, tror jeg du tar feil. Det er som regel ikke de som er såpass bevisste på hvordan de framstår, som har høy risiko for å ødelegge for andre fordi de er framfusende og har "for godt selvbilde".

Hvis du mener at noen kan bli for høye på seg selv og ta irriterende stor plass, tror jeg du har rett, men at det sjelden skjer i den grad at det skader samfunnet. Folk er forskjellige, og det er bra  (innenfor alminnelige rammer for oppførsel / folkeskikk). Hvis vi tenker oss at vi har en felles kollega, kan det hende jeg synes hen er en festlig og morsom person som jeg gjerne vil omgås privat også, mens du synes det kan bli i meste laget (eller omvendt, det er bare et eksempel). Sånt er helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...