Gå til innhold

Kroppsvask og kroppspleie og rengjøring.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det flere som synes det er vanskelig å vite hva som er " godt nok"?

Tror dere at det er mye " slendrian" med sånne ting for mange?

Husker en utenlands(?) ungdom som raste rundt på bussen og skremte oss andre passasjerer før ungdommen forsvant i kveldsmørket. " norske vasket seg for dårlig" så han.

Tror dere det er tilfelle?

Føler dette er en ting som liksom aldri blir godt nok selv men det har kanskje alt med alder å gjøre.

Når blir det sykelig? Hvor går grensen?

Anonymkode: 78105...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere at det er mye "slendrian" med sånne ting for mange?

Når det gjelder personlig hygiene og klesvask, er vel ekspertene nokså enige om at man ikke skal overdrive og at de fleste nordmenn er renslige nok og vel så det. Huden vi har på kroppen er ikke laget for stadig omgang med såpe. (Jeg dusjer daglig selv, altså.) Håndvask er det eneste som er viktig for helsa.

Mht. rengjøring av bolig blir det nok utrivelig lenge før det blir helsefarlig. Her i landet er vi heldigvis forskånet for insekter som invaderer rommene hvis ikke alle flater er gullende rene, slik det er i en del varme land. Selv er jeg ganske god på overfladisk daglig renhold (som spisebord, komfyrtopp og kjøkkenbenker), men slapp på "rundvask" (som inni kjøkkenskap og stekeovn).

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler dette er en ting som liksom aldri blir godt nok selv men det har kanskje alt med alder å gjøre.

Jeg tror jeg er født i samme tiår som deg, og jeg har et avslappet forhold til det - særlig sånt som ikke er godt synlig. Men jeg er i full jobb og vil bruke fritiden til noe annet.

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når blir det sykelig? Hvor går grensen?

Det er vel særlig tvangshandlinger som overdreven, gjentatt håndvask av frykt for bakterier og smitte som kan bli "synlig" sykelig. De samme personene er jo gjerne redde for kontakt med noe eller noen som ikke er omtrent sterilisert.

Man skal heller ikke overdrive bruken av sprayflasker med (bakteriedrepende og andre) kjemikalier for raskt å få inventaret til å se skinnende rent ut. Jeg vet ikke om dette er så utbredt her i landet, men jeg har sett den typen "rengjøring" i USA. Det er ikke nødvendigvis bra for verken møblene eller miljøet, og vi tåler de aller fleste bakteriene vi har rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for seriøst og godt svar. Alltid vært veldig forsiktig med kjemikaler. Det er ofte så mye man ikke vet.

Anonymkode: 78105...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg dusjer rundt 3x i uka, og etter trening. Ellers synes jeg det holder med en skikkelig kroppsvask. Sant å si tror jeg man kan komme godt unna det med sjeldnere dusjing så lenge man er normalt nøye med å vaske seg. Blir det ritualer og angst i tilknytning til det, er det jo ikke normalt. Noe skit rundt oss tror jeg vi har godt av faktisk. Immunforsvaret vårt trenger litt å jobbe med for å holde seg oppe. Man skal praktisere god håndhygiene, men å strebe etter bakteriefrie omgivelser er virkelig unødvendig. Antakelig usunt. Også alle disse sprayene... Jeg føler jeg burde hatt åndedrettsværn. Grønnsåpe, Zalo, Jif skurekrem, dorens, rent vann uten såpe. Det holder synes jeg.  

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye kan man klare selv med enkle tiltak f.eks mer forsiktighet med sjampoer og dusjsåpe. Jeg reagerer faktisk allergisk på så mye som jeg ikke gjorde i yngre dager. Jeg tror man bruker sterkere tilsettingstoffer i mye i dag enn man gjorde tidligere. Om ikke det er jeg selv som har nådd flere slike " alergentopper" dvs grensen er nådd for det " stoffet".

Anonymkode: 78105...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker dette er en litt kulturell ting. I noen land er renslighet forbundet med noe religiøst eller status og man setter stor ære i renslighet. I mange kulturer et også kvinnen mer hjemmeværende og det forventes at hun holder orden på huset. Vi kvinner i Norge lever ikke under det samme forventningspresset håper jeg ? Er nøye med å være rein og lukte godt når jeg skal i selskap eller på jobb ol. Mindre nøye i ferie og dager hjemme. Tror ikke det er skadelig å gå noen dager uten å vaske kroppen. Er vel mer av respekt for andre tenker jeg. Håndvask derimot er viktig. 

Anonymkode: 9bab2...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg dusjer hver dag, men kan gå ned til annenhver dag noen ganger avhengig av situasjon og behov.

Jeg synes ikke det er vanskelig å vite hva som er passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...