Gå til innhold

Tar Bipolarforeningen feil her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.bipolarforeningen.no/bipolare-lidelser/diagnoser

Klippet fra hovedsiden:

 

"Det finnes også andre stemningslidelser, blant annet blandet episode , Cyclotymi, Dystymi, Rapid cycling og Unipolar lidelse."

Trodde ikke at blandet episode var en egen selvstendig diagnose. Betyr det at noen kun kan ha den varianten av bipolar? 

 

Anonymkode: c6a64...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ingen god fremstilling av dette. Blandet episode og Rapid cycling er varianter innen BP. De tre andre er egne diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

De har ingen god fremstilling av dette. Blandet episode og Rapid cycling er varianter innen BP. De tre andre er egne diagnoser.

Det var det jeg trodde jeg også.

Anonymkode: c6a64...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 Vanlig å differensiere utover bp1 og 2 ? I spesielt interessert kompetente miljø eller « selvfølgelig «? Ingen oppstemthet ved dystymi? Eller kan noen kjenne seg generelt bekmørk , men glimte til . Har de ( med dystemi ) høg fungering utad,el ikke mulig å utkrystallisere generelt ? 

Anonymkode: 7a710...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg har en form for bipolar lidelse og har foreslått det for helsepersonell for en god stund siden. De tok ikke tråden videre på dette da, og jeg synes det blir vanskelig og flaut å skulle foreslå dette på nytt igjen. Jeg tror jeg har mest av den blandende varianten, og synes i perioder at alt er så kaotisk og utfordende at jeg virkelig ønsker å prøve ut slike medisiner, så har man i hvertfall prøvd!! Tror at denne manglende "euforien", raske ustabile svingninger og en tilsynelatende ressursterk fasade-ødelegger for at dette blir "oppdaget". Har selv tenkt borderline tidligere, men jeg tror egentlig jeg kan utelukke det. Jeg skulle gjerne hatt noen råd fra noen med litt kunnskap om dette; er bipolar en sannsylig diagnose ?- i såfall hvordan bør jeg gå frem? Jeg kan gi flere opplysninger på privat melding. 

 

Anonymkode: 4b169...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 3.8.2019 den 21.19, kupton skrev:

De har ingen god fremstilling av dette. Blandet episode og Rapid cycling er varianter innen BP. De tre andre er egne diagnoser.

Går det an å ha mest av en variant innen BP? Noen har mest av manier/hypomanier, andre har mest av depresjoner. Da kan vel noen også ha mest av blandete episoder? 

Anonymkode: c6a64...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ha mest av en variant innen BP? Noen har mest av manier/hypomanier, andre har mest av depresjoner. Da kan vel noen også ha mest av blandete episoder? 

Anonymkode: c6a64...ca8

Viktig for meg å få svar på det sånn at jeg ikke skal føle meg så unormal.

Anonymkode: c6a64...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ha mest av en variant innen BP? Noen har mest av manier/hypomanier, andre har mest av depresjoner. Da kan vel noen også ha mest av blandete episoder? 

Anonymkode: c6a64...ca8

Ja. Statistikk gir som regel et dårlig bilde av hva som er "normalt." Gjennomsnitt er en innsnevring av hva som skjer på ytterpunktene og innover mot midten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg har mest blandede episoder, der jeg har vært manisk første to ukene av innleggelsen og så deprimert noen uker. Står i epikrisen slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, elina777 skrev:

Jeg har mest blandede episoder, der jeg har vært manisk første to ukene av innleggelsen og så deprimert noen uker. Står i epikrisen slik

For meg arter blandet episode seg med hypomane/maniske og depressive symptomer samtidig. Veldig rart å ha det sånn, men fryktelig slitsomt. Man er liksom verken fugl eller fisk, samtidig som man nettopp er både fugl og fisk. Kan bli skikkelig gira/oppstemt, irritabel og tøysete, samtidig som jeg er så langt nede at jeg ønsker å dø. Blir også veldig likegyldig til ting, og gidder ikke å bry meg om noe. Mister hemninger også.

Anonymkode: c6a64...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg arter blandet episode seg med hypomane/maniske og depressive symptomer samtidig. Veldig rart å ha det sånn, men fryktelig slitsomt. Man er liksom verken fugl eller fisk, samtidig som man nettopp er både fugl og fisk. Kan bli skikkelig gira/oppstemt, irritabel og tøysete, samtidig som jeg er så langt nede at jeg ønsker å dø. Blir også veldig likegyldig til ting, og gidder ikke å bry meg om noe. Mister hemninger også.

Anonymkode: c6a64...ca8

Ja det er slik jeg også forstår blandede episoder, men epikrisene mine skriver slik hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ha mest av en variant innen BP? Noen har mest av manier/hypomanier, andre har mest av depresjoner. Da kan vel noen også ha mest av blandete episoder? 

Anonymkode: c6a64...ca8

Det går an. De fleste har lengst tid i depresjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, kupton skrev:

Det går an. De fleste har lengst tid i depresjoner. 

Takk for svar :)

Anonymkode: c6a64...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...