Gå til innhold

Hvem bestemmer ? Jeg eller huseier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel, bor oppe og huseier bor nede. Vi har laget en avtale om at det skal være stilt på søndager og jeg var helt enig, men så satt jeg på musikk oppe hos meg i går og da klikket han og sa at jeg ikke fikk lov til å spille så høy musikk. Jeg svarte han med at jeg har gått med på en avtale om at det skal være stilt på søndager ( ikke på ukedager/ lørdager) også sa jeg til han at jeg hadde kjøpt det stereoanlegget for masse penger og at jeg synes at jeg skal få lov til å bruke det. Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Jeg har jo spilt musikk på ettermiddag og ikke på natta så jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal få lov til det. 

Anonymkode: 91236...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trenger du å spille så høyt at han hører det da? Går vel an å ta litt hensyn til at vedkommende ønsker det stille på søndag. 

Anonymkode: fa4f3...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går vel an å ta litt hensyn til at vedkommende ønsker det stille på søndag. 

Dette hendte lørdag ettermiddag / kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel, bor oppe og huseier bor nede. Vi har laget en avtale om at det skal være stilt på søndager og jeg var helt enig, men så satt jeg på musikk oppe hos meg i går og da klikket han og sa at jeg ikke fikk lov til å spille så høy musikk. Jeg svarte han med at jeg har gått med på en avtale om at det skal være stilt på søndager ( ikke på ukedager/ lørdager) også sa jeg til han at jeg hadde kjøpt det stereoanlegget for masse penger og at jeg synes at jeg skal få lov til å bruke det. Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Jeg har jo spilt musikk på ettermiddag og ikke på natta så jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal få lov til det. 

Anonymkode: 91236...6e8

Hvis du spilte så dert drønnet i veggene så skjønner jeg huseier meget godt. Kjøp deg høretelefoner om du skal spille høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må vise hensyn selv om det er før 23.00 på kvelden. Det skal være levelig for de andre også.

Har selv problemer med noen naboer som mener at de kan bråke så mye de vil før 23.00. Enkelte ganger så spiller de så høyt at jeg ikke hører min egen radio. Så nå vurderer jeg å sende klage til huseier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at om du vil spille så høyt at det plager andre er hodetelefoner tingen. jeg hadde ikke orket ha en leieboer som spilte høy musikk om dagen så det plaget meg. Etter elleve er jo en selvfølge. Før det handler det om å gjøre det levelig for alle i huset. her er det du som må ta hensyn. Ørepropper eller hodetelefoner er derfor tingen.

Anonymkode: d2509...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel, bor oppe og huseier bor nede. Vi har laget en avtale om at det skal være stilt på søndager og jeg var helt enig, men så satt jeg på musikk oppe hos meg i går og da klikket han og sa at jeg ikke fikk lov til å spille så høy musikk. Jeg svarte han med at jeg har gått med på en avtale om at det skal være stilt på søndager ( ikke på ukedager/ lørdager) også sa jeg til han at jeg hadde kjøpt det stereoanlegget for masse penger og at jeg synes at jeg skal få lov til å bruke det. Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Jeg har jo spilt musikk på ettermiddag og ikke på natta så jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal få lov til det. 

Anonymkode: 91236...6e8

Utleier kan nekte deg å spille så høy musikk at det er egnet til å virke forstyrrende for de andre i huset. Siden du bor oppe, så vil sannsynligvis musikken din høres svært godt nede. Dere må bli enige om hvor høy musikk du kan spille. Å bo så tett krever at man samarbeider og finner ut hva som fungerer for begge parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel, bor oppe og huseier bor nede. Vi har laget en avtale om at det skal være stilt på søndager og jeg var helt enig, men så satt jeg på musikk oppe hos meg i går og da klikket han og sa at jeg ikke fikk lov til å spille så høy musikk. Jeg svarte han med at jeg har gått med på en avtale om at det skal være stilt på søndager ( ikke på ukedager/ lørdager) også sa jeg til han at jeg hadde kjøpt det stereoanlegget for masse penger og at jeg synes at jeg skal få lov til å bruke det. Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Jeg har jo spilt musikk på ettermiddag og ikke på natta så jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal få lov til det. 

Anonymkode: 91236...6e8

Det er ikke slik at at man kan bråke som man vil seks dager i uken fordi regelen sier at det skal være stille søndag. Å ta hensyn må man hele døgnet og hele uka når man bor tett på hverandre, men for deg altså spesielt på søndager (og natt). Tror imidlertid mange huseiere er forståelsesfulle om du f.eks. har invitert gjester en lørdag og ønsker å spille høy musikk noen timer, om du sier fra på forhånd og ikke bråker til langt på natt og ofte. At du har kjøpt deg dyrt stereoanlegg angår ikke huseier.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte han med at jeg har gått med på en avtale om at det skal være stilt på søndager ( ikke på ukedager/ lørdager) også sa jeg til han at jeg hadde kjøpt det stereoanlegget for masse penger og at jeg synes at jeg skal få lov til å bruke det. Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Ja det har han lov til. 

Det høres ut som du har lagt deg på et lydnivå over det som er mulig når man leier av noen privat, og jeg syns du oppfører deg (svarer) som om du er datteren hans, ikke en voksen leietaker.

Du skal selv regulere hva som er normal lyd, han skal ikke trenge å grensesetter, det er noe man gjør ift barna sine det. 

Om du ikke opplever å trives finnes det mange studentboliger i de fleste byer, hva med å søke deg inn der? Evt et kollektiv med jevnaldrende? Der vil kanskje terskelen for å spille høyere være litt bedre - men heller ikke der slik at din lyd sjenerer andre. Man må ta hensyn til de man deler hus med overalt, det er en del av å bli voksen det. 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet inn i en hybel, bor oppe og huseier bor nede. Vi har laget en avtale om at det skal være stilt på søndager og jeg var helt enig, men så satt jeg på musikk oppe hos meg i går og da klikket han og sa at jeg ikke fikk lov til å spille så høy musikk. Jeg svarte han med at jeg har gått med på en avtale om at det skal være stilt på søndager ( ikke på ukedager/ lørdager) også sa jeg til han at jeg hadde kjøpt det stereoanlegget for masse penger og at jeg synes at jeg skal få lov til å bruke det. Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Hvor høyt spillte du da?

Anonymkode: 730e1...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Nå truer han med å kaste meg ut! Har han lov til det ? 

Jeg har jo spilt musikk på ettermiddag og ikke på natta så jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal få lov til det. 

Anonymkode: 91236...6e8

Hvis det der er din holdning til det å leie så vil du nok ikke ha særlig lange leieforhold etterhvert... Men jeg har dog litt problemer med å ta dette seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huseier bestemmer over sin eiendom.  Hvis du spiller for høy musikk kan han kaste deg ut.  Hvis det er andre naboer må de klage til huseier og sende inn naboklage.  Huseier har ansvaret.  Jeg leier selv og har huseiere boende under.  Det faller meg ikke inn å ha høy musikk eller andre lyder.

Hvis du krangler med huseier så blir du ikke lenge der.

Anonymkode: 5e1f1...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Musikken var aldeles IKKE HØY! Jeg er i 20 årene okei ? Og han er en gammel fyr. Jeg hadde ikke musikken på full guffe for da hadde naboan ringt politiet. 

Anonymkode: 91236...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Musikken var aldeles IKKE HØY! Jeg er i 20 årene okei ? Og han er en gammel fyr. Jeg hadde ikke musikken på full guffe for da hadde naboan ringt politiet. 

Anonymkode: 91236...6e8

Du bør ta hensyn til naboer, uansett om du er i 20 årene og han en gammel fyr.  Det gir deg ingen rett til å bråke.  Det er han som eier leiligheten og kan kaste deg ut hvis du spiller musikk for høyt.  Den var for høy for ham og det må du respektere.

Anonymkode: 5e1f1...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig med regler som sier at man ikke skal lage lyder som kan være forstyrrende for naboene, uansett når på døgnet det er. Du må legge deg på et lydnivå som ikke er forstyrrende, det vil si at naboene helst ikke skal høre at du spiller musikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Musikken var aldeles IKKE HØY! Jeg er i 20 årene okei ? Og han er en gammel fyr. Jeg hadde ikke musikken på full guffe for da hadde naboan ringt politiet. 

Anonymkode: 91236...6e8

Om du ikke er moden nok til å bo for deg selv enda, bør du nok flytte tilbake til mor og far. Hvis du derimot ønsker å være voksen og moden og bo for deg selv, så gjør du som huseier ber deg om. Ferdig snakket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Musikken var aldeles IKKE HØY! Jeg er i 20 årene okei ? Og han er en gammel fyr. Jeg hadde ikke musikken på full guffe for da hadde naboan ringt politiet. 

Anonymkode: 91236...6e8

Vi leide ut leiligheten oppe tidligere og jeg skal love deg at med den holdningen du har så hadde du røket ut igjen rimelig fort. Bli voksen! Eller flytt hjem til mamma og pappa og bo på barnerommet en stund til, til du blir tørr bak ørene. Voksen har ikke bare med alder å gjøre, det handler minst like mye om hvordan man oppfører seg. Og å si til hybelverten at man har kjøpt seg nytt stereoanlegg og selvfølgelig må få spille så høyt man vil selv om hybelverten irettesetter deg (det kan være ekstremt lytt!) vitner mer om bortskjemt småunge enn om en som er voksen nok til å flytte hjemmefra og stå på egne bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
På 4.8.2019 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Enig i at om du vil spille så høyt at det plager andre er hodetelefoner tingen. jeg hadde ikke orket ha en leieboer som spilte høy musikk om dagen så det plaget meg. Etter elleve er jo en selvfølge. Før det handler det om å gjøre det levelig for alle i huset. her er det du som må ta hensyn. Ørepropper eller hodetelefoner er derfor tingen.

Anonymkode: d2509...48b

Jeg brukte hodetelefoner da jeg leide å spillte høy musikk. Det funket helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...