Gå til innhold

Hvordan en skade kan påvirke livet etterpå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var i et besøk om dagen. Og da klarte besøket å fortelle min kjæreste om en ulykke som skjedde da jeg var barn. Ulykken medførte at jeg knuste ene fortannen.  Dette har alltid vært et kompleks for meg. Fortannen ble fikset. Fikk satt på en kunstig fortann. Jeg liker ikke å prate om det. Og har aldri sagt det til kjæresten. Og har håpet at han ikke tenker på det og at jeg er fin nok for han. Men så klarte besøket å fortelle om ulykken til han og da ble jeg redd for å ikke være bra nok for han. Jeg har jo kunstig fortann. Et kompleks som jeg har hatt hele livet i etterkant. Men det virket ikke som om han reagerte med avsky da han fikk høre om det. Tvert imot. Han begynte å fortelle om at han ble momentant forelsket da han så meg fra første stund. 

Jeg tenker også på andre med ulike skadet eller medfødte ting som man kan føle komplekser med. Noen som har noe dere er enten født med eller som dere har fått etter sykdom eller ulykke som dere har opplevd som vanskelig i sosiale situasjoner i etterkant? 

Jeg høres nok overfladisk når jeg sett er fokus på mitt kompleks men det er noe som jeg ikke liker å ha i fokus. Men jeg må leve med det. 

Jeg skriver ikke dette kun for å prate om mitt kompleks men også for å diskutere hvordan ulykker eller annet som går på utseende kan prege oss i forhold til det å føle seg godkjent i det sosiale liv. 

 

Anonymkode: 055c2...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker du er svært heldig som har en objektivt sett, bagatellmessig og usynlig skade etter en ulykke. Synd dette komplekset likevel tar så mye plass i ditt liv, men antar du er ung og vil se annerledes på det etter hvert. 

Anonymkode: 70419...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du er svært heldig som har en objektivt sett, bagatellmessig og usynlig skade etter en ulykke. Synd dette komplekset likevel tar så mye plass i ditt liv, men antar du er ung og vil se annerledes på det etter hvert. 

Anonymkode: 70419...3c1

Det tok mye av livet mitt i ettertid. Jeg var 10 år da det skjedde. Aksepterte det i starten. Men så begynte jeg å bry meg om utseende og slet med å akseptere det. Er alltid redd for at noen kan kommentere at de ser det. Men som du sier: det er egentlig bare en bagatell. 

Dette er jo en bitteliten skade med tanke på alt annet som kunne skjedd.  Jeg slo meg så kraftig at jeg skal være glad jeg overlevde og kom i fra det med en såpass liten skade. 

 

Anonymkode: 055c2...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg høres nok overfladisk når jeg sett er fokus på mitt kompleks men det er noe som jeg ikke liker å ha i fokus. Men jeg må leve med det. 

Jeg skriver ikke dette kun for å prate om mitt kompleks men også for å diskutere hvordan ulykker eller annet som går på utseende kan prege oss i forhold til det å føle seg godkjent i det sosiale liv. 

 

Anonymkode: 055c2...653

Du verden. Jeg knuste også en fortann da jeg var 10 år og etter flere reparasjoner fikk jeg satt på krone ca. 10 år senere. Har aldri ofret en tanke det at den skulle være noe som gjør meg ekkel og skulle gjøre at kjæresten min ikke elsker meg lenger! Da hadde han sannelig ikke vært noe å spare på i utgangspunktet gitt.

Tenker du sånn om din kjæreste også? Hva om han kommer i kveld og forteller deg at 3 av tennene hans har krone eller at han har bro på den ene siden i overkjeven? Vil du da sparke ham ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Du verden. Jeg knuste også en fortann da jeg var 10 år og etter flere reparasjoner fikk jeg satt på krone ca. 10 år senere. Har aldri ofret en tanke det at den skulle være noe som gjør meg ekkel og skulle gjøre at kjæresten min ikke elsker meg lenger! Da hadde han sannelig ikke vært noe å spare på i utgangspunktet gitt.

Tenker du sånn om din kjæreste også? Hva om han kommer i kveld og forteller deg at 3 av tennene hans har krone eller at han har bro på den ene siden i overkjeven? Vil du da sparke ham ut?

Ville aldri ha sparket han ut for det . 

Anonymkode: 055c2...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Om kjæresten dumper deg for en kunstig fortann er han ikke mye å samle på. Heldigvis er det ikke slik, så den bekymringen er heller ikke mye å samle på. 

Jeg fikk ødelagt en fortann da jeg var femten, så krone har jeg og. Mer synlig er det at jeg er helt avhengig av skinner for å kunne gå. Skulle noen avsky meg for det, har de fint lite å gjøre i min omgangskrets.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Om kjæresten dumper deg for en kunstig fortann er han ikke mye å samle på. Heldigvis er det ikke slik, så den bekymringen er heller ikke mye å samle på. 

Jeg fikk ødelagt en fortann da jeg var femten, så krone har jeg og. Mer synlig er det at jeg er helt avhengig av skinner for å kunne gå. Skulle noen avsky meg for det, har de fint lite å gjøre i min omgangskrets.

Er enig i det. Det er en av de to fremste mest synlige tennene som ble knust da jeg var liten. Men jeg har aldri orket å prate om det med han for det er et tema som jeg ikke liker å legge fokus på. Men familien min fortalte historien om det til han. Men det gjorde meg ingenting. Men jeg ble litt sånn tankefull på det. 

Jeg fikk limt på en kunstig porselenstann.  Før kunne ingen se at den var kunstig. Men med årene så er den desverre mye hvitere enn de andre tennene. Årsak er at de andre tennene er blitt mørkere med årene. Mens den tannen er helt hvit. Jeg har ikke økonomi til å gjøre noe med det for det er dyrt. Men jeg har hatt litt komplekser pga det i senere tid pga fargeforskjellen.  

Anonymkode: 055c2...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er trist å lese at noen kan få komplekser av noe som er så lite og bagatellmessig, som enkelt kan fikses. Jeg er født med venstresidig leppe, kjeve, gane spalte. Har en litt flat og skjev nese, hakk i leppa, tydelig arr, mangler en tann og har litt skjev tannstilling. Har vært igjennom 5 store operasjon og 3 små, har også hatt tannregulering i mange år. Jeg har selvfølgelig tenkt på dette opp igjennom årene, men det er en del av meg. Jeg har både venner og har hatt kjærester uten at dette har vært noe problem, det er ingen som tenker over at jeg er født slik.

Har man så store problemer med noe som er så lite som en enkel tann så prioriterer man det og gjør noe med det.

Anonymkode: 8af45...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist å lese at noen kan få komplekser av noe som er så lite og bagatellmessig, som enkelt kan fikses. Jeg er født med venstresidig leppe, kjeve, gane spalte. Har en litt flat og skjev nese, hakk i leppa, tydelig arr, mangler en tann og har litt skjev tannstilling. Har vært igjennom 5 store operasjon og 3 små, har også hatt tannregulering i mange år. Jeg har selvfølgelig tenkt på dette opp igjennom årene, men det er en del av meg. Jeg har både venner og har hatt kjærester uten at dette har vært noe problem, det er ingen som tenker over at jeg er født slik.

Har man så store problemer med noe som er så lite som en enkel tann så prioriterer man det og gjør noe med det.

Anonymkode: 8af45...35a

Store problemer har jeg ikke. Men jeg liker ikke å smile med åpen munn når folk kommer for nært på pga tannen. Det et ganske dyrt å fikse det. Billigste løsning er å bleke de andre tennene for at de skal matche i fargen.  Men det vil koste rundt 4000 kr. Jeg må også ta noen to små hull som jeg har kunne få vente med å ta. Så alt dette blir dyrt for min økonomi. Men jeg får vente til jeg har litt ekstra inntekt eller mer penger på konto.

Alle har nok noen komplekser. Og enkelte er dyr å gjøre noe med  

Anonymkode: 055c2...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Store problemer har jeg ikke. Men jeg liker ikke å smile med åpen munn når folk kommer for nært på pga tannen. Det et ganske dyrt å fikse det. Billigste løsning er å bleke de andre tennene for at de skal matche i fargen.  Men det vil koste rundt 4000 kr. Jeg må også ta noen to små hull som jeg har kunne få vente med å ta. Så alt dette blir dyrt for min økonomi. Men jeg får vente til jeg har litt ekstra inntekt eller mer penger på konto.

Alle har nok noen komplekser. Og enkelte er dyr å gjøre noe med  

Anonymkode: 055c2...653

Kanskje du kan legge av litt peng hver måned så kan du kanskje fikse den tanna etter 1-2 år. De små hullene bør du gjøre noe med nå mens de ennå er små og ikke koster så mye å fikse. 

Anonymkode: 8af45...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan legge av litt peng hver måned så kan du kanskje fikse den tanna etter 1-2 år. De små hullene bør du gjøre noe med nå mens de ennå er små og ikke koster så mye å fikse. 

Anonymkode: 8af45...35a

Jeg har ikke råd til å fikse de små hullene nå. Men skal fikse de så fort jeg får råd. Skal også ordne det andre så fort jeg får råd. Men akkurat nå tjener jeg for lite til å legge av til noe som helst. Men det kommer seg nok etterhvert  :)

Anonymkode: 055c2...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...