Gå til innhold

Virkningsmekanisme Lamictal og depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 27 år, som har hatt depresjon 3 ganger (Når jeg var 14 år, 16 år, og 20 år). Dette var moderate depresjoner, ikke medisinert. Min fastlege er imot medisinering av lettere psykiske problemer. Jeg fikk en alvorlig depresjon for 2 år siden, og var innlagt på DPS i 6 uker. Depresjonen kom etter flere store livsbelastninger på en gang. Jeg responderte dårlig på SNRI (prøvde ikke SSRI). Jeg fikk derfor Lamictal, og har hatt veldig god effekt av denne. Jeg er ikke frisk enda, men etter at jeg begynte på Lamictal har depresjonen blitt mye svakere. Jeg kom meg ut av den ekstremt smertefulle tilstanden der alt er så håpløst at det gjør fysisk vondt, hvor døden føles som eneste utvei for å slippe unna smerten. Jeg er veldig takknemlig for at Lamictal virker, men jeg sliter fortsatt med dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse, vanskeligheter med å følge tankerekker, samt latens. Dette er store problemer for meg fordi jeg må fullføre masterutdanningen min snarest (er sykemeldt nå), og jeg ønsker så veldig å kunne prestere slik jeg gjorde før jeg ble syk for 2 år siden. I tillegg har evnen til å føle glede vært ikke-eksisterende i 2 år nå.  Jeg har også ADHD, bruker Elvanse med god effekt. 

Jeg har egentlig 2 spørsmål:

1. Hvordan og «hvorfor» virker Lamictal? Jeg har lest i felleskatalogen at den hemmer spenningsstyrte natriumkanaler og frigjøring av glutamat, men siden jeg ikke kan noe om farmakologi sier ikke dette meg så mye. Kan den gode effekten av Lamictal indikere at depresjonen skyldes for mye natrium og glutamat i hjernen? Kan jeg gjøre noe med dette gjennom f.eks. kosthold? Jeg trener og spiser sunt fordi psykiateren har sagt at det skal hjelpe mot depresjon, men hvis det er noe mer jeg kan gjøre så vil jeg det, er desperat etter å bli frisk og bli meg selv igjen. 

2. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med de symptomene jeg ikke er blitt kvitt? Jeg føler meg nesten litt dement, hvis det gir mening. Og jeg savner å føle glede. Kan det hjelpe å øke dosen Lamictal? Eller finnes det andre medisiner som kan hjelpe? 

På forhånd tusen takk for hjelp! 

 

 

Anonymkode: 767e0...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker bipolar lidelse hos deg.

Anonymkode: 865e1...552

Hvorfor? Trådstarter skriver ingenting om oppoversvingninger. 

Anonymkode: 6be48...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...