Gå til innhold

Noen som har gått fra 100% AAP til en lavere %?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
35 minutter siden, Trine skrev:

Dette startet lenge før Erna ble statsminister. Som regel kan ikke en regjering bare tute og kjøre som de vil. Det meste skal avgjøres på stortinget.

De siste AAP innstrammingene er det regjeringen som står bak.

Anonymkode: 10409...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
36 minutter siden, Trine skrev:

Dette startet lenge før Erna ble statsminister. Som regel kan ikke en regjering bare tute og kjøre som de vil. Det meste skal avgjøres på stortinget.

Så lenge de har flertall på stortinget, som de nå har med krf ombord, kan de gjøre som de vil. (Krf var imot aap innstrammingene før de joinet regjeringen, så solgte de seg for 30 sølvdaler, og nå er de for). Du bør være veldig glad for at du fikk din uføre før de strammet inn. Ellers kunne du risikert å miste aap før avklaring, havet på sosialen, og der hadde du ikke fått noe før hus og bil var solgt.

Anonymkode: 10409...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste AAP innstrammingene er det regjeringen som står bak.

Anonymkode: 10409...11a

 

Det kan umulig være regjeringen alene, ettersom det har blitt gjort lovendringer. Alle lovendringer skal behandles i stortinget.

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de har flertall på stortinget, som de nå har med krf ombord, kan de gjøre som de vil. (Krf var imot aap innstrammingene før de joinet regjeringen, så solgte de seg for 30 sølvdaler, og nå er de for). Du bør være veldig glad for at du fikk din uføre før de strammet inn. Ellers kunne du risikert å miste aap før avklaring, havet på sosialen, og der hadde du ikke fått noe før hus og bil var solgt.

Anonymkode: 10409...11a

 

De kan ikke gjøre fullt som de vil, kongen skal da virkelig fortsatt godkjenne alle nye lover. Men uansett, skal du diskutere, bruk argumenter med hold i, ikke skrøner! Nye aap-regler ble vedtatt gjeldene fra 1. januar 2018, Kr.f bestemte seg for å bli med i regjeringen i januar 2019! Så de nye aap-reglene ble vedtatt mens regjeringen var i mindretall! Det er ingen hemmelighet at det var ap som satte igang med innstramminger i nav. Men siden endringene ble vedtatt å gjelde først etter regjeringsskifte, har folk låst seg fullstendig på at alle innstramminger er det utelukkende de blå som står for. Det er stort sett de aller fleste i stortinget som står for innstrammingene, men politikere er veldig flinke til å si "det der var vi ikke enig i", når det viser seg at det slo feil ut. Merkelig hvordan det kan bli enstemmig vedtatt noe, og en mnd senere, var det ingen som var for.

Forøvrig hadde jeg ikke risikert å miste noe som helst for jeg hadde en saksbehandler som gjorde jobben sin, og jeg fulgte med selv og hadde sagt ifra dersom saksbehandler hadde "glemt" meg. I følge loven, slik den er i dag, var det ikke et eneste tidspunkt hvor jeg ikke lenger hadde hatt krav på aap.

Hensikten med lovendringen var å få litt fortgang i nav, noe som i utgangspunktet er positivt. Det er ikke bra for folk å gå i mange år, uten å få noen avklaring. Det er vanskelig/umulig å lage en lov som ikke på en eller annen uheldig måte går ut over uskyldige. Og det er ikke første, og garantert ikke siste, gang det blir laget en lov uten at stortinget klarer å se konsekvensene av loven. I dette tilfellet burde nav vært kjapt inne og informert stortinget. Det var de ikke så vidt jeg vet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Fionys skrev:

Hva gjorde du før du fikk 100% aap?

Jeg jobbet 100%. Har jobbet eller studert - eller begge samtidig siden jeg var 13 år :)

Anonymkode: 287c8...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Trine skrev:

 

Det kan umulig være regjeringen alene, ettersom det har blitt gjort lovendringer. Alle lovendringer skal behandles i stortinget.

Og regjeringen har har flertall på Stortinget. 

5 timer siden, Trine skrev:

De kan ikke gjøre fullt som de vil, kongen skal da virkelig fortsatt godkjenne alle nye lover.

Kjære deg, kongen har da ingen reell makt. De kan vedta hva de ønsker så lenge det ikke bryter med grunnloven, og internasjonale konvensjoner og avtaler.

5 timer siden, Trine skrev:

Det er ingen hemmelighet at det var ap som satte igang med innstramminger i nav.

Det stemmer ikke. AP har ikke vært i regjering siden 2013. Innstrammingene siden 2016 er det regjeringen som står bak.

5 timer siden, Trine skrev:

Men siden endringene ble vedtatt å gjelde først etter regjeringsskifte, har folk låst seg fullstendig på at alle innstramminger er det utelukkende de blå som står for. Det er stort sett de aller fleste i stortinget som står for innstrammingene,

Det stemmer ikke. Både Ap og SV mente det var feil å kutte ned makstida for å motta AAP. Begge har fremmet forslag i Stortinget om å reversere dette. 

5 timer siden, Trine skrev:

men politikere er veldig flinke til å si "det der var vi ikke enig i", når det viser seg at det slo feil ut. Merkelig hvordan det kan bli enstemmig vedtatt noe, og en mnd senere, var det ingen som var for.

Regner med at du kan dokumentere at AAP-innstrammingene ble enstemming vedtatt?

5 timer siden, Trine skrev:

Forøvrig hadde jeg ikke risikert å miste noe som helst for jeg hadde en saksbehandler som gjorde jobben sin,

Og det er det ikke alle som har.

5 timer siden, Trine skrev:

og jeg fulgte med selv og hadde sagt ifra dersom saksbehandler hadde "glemt" meg. I følge loven, slik den er i dag, var det ikke et eneste tidspunkt hvor jeg ikke lenger hadde hatt krav på aap.

Men de siste innstrammingene kunne du veldig godt ha risikert å miste AAP. "Loven" er ikke så klar som du later til å tro, da hadde ikke Trygderetten vært overlesset av saker. Foreslår at du melder deg inn i gruppen "Aksjon for AAP endringer" og leser deg litt opp. Mange har lagt ut kopi avslag fra NAV med begrunnelser. Siste var han som fikk avslag på AAP fordi han har for syk til å gjennomføre tiltak og arbeidsutprøving, samtidig som han fikk avslag på uføre fordi han ikke hadde gjennomført nødvendige tiltak og arbeidsutprøving (og ja, det er også strammet inn i rett til uføretrygd, og regjeringen har også enda flere planlagte innstramminger ute på høring).

5 timer siden, Trine skrev:

Hensikten med lovendringen var å få litt fortgang i nav, noe som i utgangspunktet er positivt.

Det eneste som har skjedd er at NAV er raskere til å vedtak avslag, og flere har havnet på sosialen. Det er ikke flere som har kommet tilbake i jobb. Det hjelper lite at NAV jobber raskere (noe de neppe gjør, særlig etter at det er kuttet flere hundre årsverk innen NAV Arbeid og Ytelser), når det er lange køer både i helsevesenet og for å få gjennomført arbeidsutprøving. Veldig mange er da hverken ferdig behandlet, eller har gjennomført nødvendig arbeidsutprøving, når de 3 årene på AAP har gått. Det er også svært få som for forlenget AAP etter innstrammingene. Da er det rett over på sosialen.

5 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke bra for folk å gå i mange år, uten å få noen avklaring. Det er vanskelig/umulig å lage en lov som ikke på en eller annen uheldig måte går ut over uskyldige. Og det er ikke første, og garantert ikke siste, gang det blir laget en lov uten at stortinget klarer å se konsekvensene av loven. I dette tilfellet burde nav vært kjapt inne og informert stortinget. Det var de ikke så vidt jeg vet ihvertfall.

Det har de gjort. Det ble også gjennomført en omfattende høring på Stortinget i april i år. Men regjeringen ønsker ikke å reversere endringene. De flytter heller problemet over på kommunenes sosialhjelpsbudsjett.

Anonymkode: 10409...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Trine skrev:

Men uansett, skal du diskutere, bruk argumenter med hold i, ikke skrøner! Nye aap-regler ble vedtatt gjeldene fra 1. januar 2018, Kr.f bestemte seg for å bli med i regjeringen i januar 2019! Så de nye aap-reglene ble vedtatt mens regjeringen var i mindretall!

Det er du som skrøner. Eller så aner du ikke hva du snakker om. De nye AAP-reglene som ble innført fra 1.1.2018, ble vedtatt av Stortinget i juni 2017. På det tidspunktet hadde Høyre, Frp og Venstre flertall på Storinget med en mandats overvekt. 

Her er oversikt over voteringen: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=67705&dnid=1

I den endelige voteringen om "Lovens overskrift og loven i sin helhet." stemte partiene slik:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=67705&dnid=1#id=9361&view=party-vote

Som jeg skrev tidligere, det ble vedtatt av Høyre, Frp og Venstre. Samtlige andre partier, inkludert Krf, stemte i mot.

Votering fordelt på parti

Parti For Mot
Arbeiderpartiet 0 32
Høyre 28 0
Fremskrittspartiet 17 0
Senterpartiet 0 6
Sosialistisk Venstreparti 0 3
Kristelig Folkeparti 0 6
Venstre 4 0
Miljøpartiet De Grønne 0 1

Anonymkode: 10409...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og regjeringen har har flertall på Stortinget. 

Ikke da lovendringen ble innført!

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, kongen har da ingen reell makt. De kan vedta hva de ønsker så lenge det ikke bryter med grunnloven, og internasjonale konvensjoner og avtaler.

Kjære deg! Les grunnloven! Kongen skal godkjenne og signere alle lover som blir vedtatt.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. AP har ikke vært i regjering siden 2013. Innstrammingene siden 2016 er det regjeringen som står bak.

Siden 2016 ja, men det var da endringer i NAV før 2016 også. F.eks overgangen fra uføretpensjon til uføretrygd, som flere her inne klaget over. De fikk høyre skylda for, men endringene ble vedtatt mens ap satt i regjering. Endringene førte til at enkelte fikk store kutt i uføretrygden.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Både Ap og SV mente det var feil å kutte ned makstida for å motta AAP. Begge har fremmet forslag i Stortinget om å reversere dette.

Jeg snakker om innstramminger generelt i NAV, ikke bare AAP. Poenget er at AP er like gjerrige som høyre. Og gjerrige er de nok dessverre også nødt til å være for at vi skal kunne ha et velferdssamfunnet. Grunnen til kutt i makstiden var for å få nav til å bli mer effektive. Det var ikke hensikten at folk plutselig skulle stå uten AAP. Der kunne forsåvidt også NAV valgt å tolke regelverket på en annen måte. Det står i loven at tiden kan forlenges bl.a dersom lang utredning har ført til sen behandling, eller at behandling ikke har latt seg kombinere med tiltak.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er det ikke alle som har.

Det har jeg heller ikke sagt. Du skrev at jeg skulle være glad jeg var avklart før endringene. Det var det jeg svarte deg på. Ikke hva som gjelder alle andre.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de siste innstrammingene kunne du veldig godt ha risikert å miste AAP. "Loven" er ikke så klar som du later til å tro, da hadde ikke Trygderetten vært overlesset av saker. Foreslår at du melder deg inn i gruppen "Aksjon for AAP endringer" og leser deg litt opp. Mange har lagt ut kopi avslag fra NAV med begrunnelser. Siste var han som fikk avslag på AAP fordi han har for syk til å gjennomføre tiltak og arbeidsutprøving, samtidig som han fikk avslag på uføre fordi han ikke hadde gjennomført nødvendige tiltak og arbeidsutprøving (og ja, det er også strammet inn i rett til uføretrygd, og regjeringen har også enda flere planlagte innstramminger ute på høring).

Jeg har en sak liggende hos trygderetten, så joda, jeg er fullstendig klar over at lover kan tolkes. Jeg har ingen planer om å melde meg inn i noen som helst gruppe. Slike grupper er aldri nøytrale. Jeg har heller ikke sagt at dette har gått smertefritt for alle. Jeg vet det er tilfeller som absolutt burde vært unngått. Det mener høyre også! Det er ikke sånn at man i alle situasjoner må gjennomføre arbeidsutprøving for å ha rett til uføretrygd. Her har NAV gjort en elendig jobb. Det kan du faktisk ikke klandre regjeringen for. Og innstramminger i uføretrygd, særtillegg til flyktninger du tenker på? De må de gjerne fjerne, syns jeg. Eller er det at man ikke skal kunne sitte med mer utbetalt i trygd+barnebidrag enn det man hadde i inntekt før man ble ufør, som er så ille? Er det riktig at en som jobber skal komme dårligere ut enn en som er ufør? Jeg kan nemlig ellers ikke finne en eneste innstramming i retten til uføretrygd. Og hva som er ute på høring, vet vi foreløpig ingenting om.

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som har skjedd er at NAV er raskere til å vedtak avslag, og flere har havnet på sosialen. Det er ikke flere som har kommet tilbake i jobb. Det hjelper lite at NAV jobber raskere (noe de neppe gjør, særlig etter at det er kuttet flere hundre årsverk innen NAV Arbeid og Ytelser), når det er lange køer både i helsevesenet og for å få gjennomført arbeidsutprøving. Veldig mange er da hverken ferdig behandlet, eller har gjennomført nødvendig arbeidsutprøving, når de 3 årene på AAP har gått. Det er også svært få som for forlenget AAP etter innstrammingene. Da er det rett over på sosialen.

Tja...

http://hmsmagasinet.no/aldri-før-har-så-mange-med-hull-i-cv-en-kommet-i-jobb

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har de gjort. Det ble også gjennomført en omfattende høring på Stortinget i april i år. Men regjeringen ønsker ikke å reversere endringene. De flytter heller problemet over på kommunenes sosialhjelpsbudsjett.

Da får nav begynne å lese loven på en annen måte enn det de gjør i dag.

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som skrøner. Eller så aner du ikke hva du snakker om. De nye AAP-reglene som ble innført fra 1.1.2018, ble vedtatt av Stortinget i juni 2017. På det tidspunktet hadde Høyre, Frp og Venstre flertall på Storinget med en mandats overvekt.

Eh, det var du som la skylda på kr.f da, ikke jeg.

Uansett, regjeringen gjør mye som ikke er bra, selv om de sørget for at jeg får den grunnstønaden jeg har krav på, men som NAV tidligere har tolket som at jeg ikke har krav på. Det er veldig lett å sitte i opposisjon og mene både det ene og det andre. Så fort de er i regjering, blir de nødt til å ta valg som ikke er popluære for alle. Det jeg er mest lei av er at folk stadig tror at dagens regjering tar fra de fattige og gir til de rike, når sannheten er at de drar inn mer penger fra de rike enn det AP noen gang har gjort! Uansett hvem som sitter i regjering er det et eller annet å klage på! Og nå kan du få klage videre i fred! Det tar altfor lang tid å svare på kommentarene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trine skrev:

Kongen skal godkjenne og signere alle lover som blir vedtatt.

Men i våre dager er det bare en formalitet. (Ikke at dette er hovedpoenget i diskusjonen deres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
6 minutter siden, laban skrev:

Men i våre dager er det bare en formalitet. (Ikke at dette er hovedpoenget i diskusjonen deres.)

Ja, kongen skriver under på alt uansett. Han har ingen makt til å påvirke noe som helst politisk. Bare spill for galleriet. Kunstig og unødvendig. Latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, laban skrev:

Men i våre dager er det bare en formalitet. (Ikke at dette er hovedpoenget i diskusjonen deres.)

Ja, det regnet jeg egentlig med, men han skal fortsatt signere, så han kunne gjort det til noe mer enn en formalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trine skrev:

Ikke da lovendringen ble innført!

Nei, regjeringen hadde flertall sammen med Venstre når loven ble VEDTATT, og det er det som teller.

10 timer siden, Trine skrev:

Kjære deg! Les grunnloven! Kongen skal godkjenne og signere alle lover som blir vedtatt.

Duverden.!. Kongens oppgaver er representative og seremonielle, den lovgivende og utøvende makt er lagt til folkevalgte organer. Når det står i Grunnloven at den utøvende makt ligger hos Kongen, betyr dette i våre dager Regjeringen. 

10 timer siden, Trine skrev:

Siden 2016 ja, men det var da endringer i NAV før 2016 også. F.eks overgangen fra uføretpensjon til uføretrygd, som flere her inne klaget over. De fikk høyre skylda for, men endringene ble vedtatt mens ap satt i regjering. Endringene førte til at enkelte fikk store kutt i uføretrygden.

Det var noe helt annet. Uførereformen ble VEDTATT av et samlet Storting i 2011 (under Stoltenberg 2 regjeringen) og trådde i kraft, altså INNFØRT, 1.1.2015 (under Solberg 1 regjeringen). Det var ingen innstramming, kun en overgang av skattlegging fra pensjon til lønn for å gjøre det lettere å kombinere arbeid og trygd, som ble kompensert for med økt brutto trygd. Ja, det var noen som kom dårligere ut (ca. 10%), dels pga skattereglene for de med (mye) gjeld, dels pga at de ikke lenger fikk bostøtte fordi grensen for å få dette ikke ble økt tilsvarende som brutto trygd. Dette har AP/SV flere ganger tatt opp og foreslått å gjøre noe med. Regjeringen har avviste dette.

10 timer siden, Trine skrev:

Jeg snakker om innstramminger generelt i NAV, ikke bare AAP. Poenget er at AP er like gjerrige som høyre. Og gjerrige er de nok dessverre også nødt til å være for at vi skal kunne ha et velferdssamfunnet. Grunnen til kutt i makstiden var for å få nav til å bli mer effektive.

Som jeg allerede har skrevet så hjelper det ikke å presse NAV til å bli mer effektive når flaskehalsen ligger i helsevesenet og de som driver med arbeidsutprøving. (Ei heller å kutte flere hundre stillinger innen NAV.) Regjeringen har strammet kraftig inn i retten til å få forlengelse av AAP, og instruert NAV til å følge dette. Resultatet er at tusenvis er kastet ut av AAP uten å være ferdig avklart hverken mot arbeid eller uføre.

10 timer siden, Trine skrev:

Retten, så joda, jeg er fullstendig klar over at lover kan tolkes. Jeg har ingen planer om å melde meg inn i noen som helst gruppe.

Det er åpenbart farlig å sette seg inn i saken for å få mer kunnskap. Du kunne lært mye om dagens NAV-regime ved å lese vedtakene som er lagt ut der.

10 timer siden, Trine skrev:

Slike grupper er aldri nøytrale. Jeg har heller ikke sagt at dette har gått smertefritt for alle. Jeg vet det er tilfeller som absolutt burde vært unngått. Det mener høyre også!

Høyre/regjeringen viser ingen vilje til å rydde opp i kaoset. 

Selv NHO går nå ut og refser regjeringen og krever opprydding i AAP-krisen.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/nho-regjeringen-ma-rydde-opp-og-lose-aap-krisen-1.1564840

Mange leger går også ut i pressen og fortviler på vegne av sine pasienter.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/lege-om-nye-nav-regler-det-er-helt-krise-for-mine-pasienter-1.1250696

10 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke sånn at man i alle situasjoner må gjennomføre arbeidsutprøving for å ha rett til uføretrygd.

Slik det har blitt nå skal det svært svært mye til for slippe dette. Du skal nærmest være lam fra halsen og ned uten utsikter til bedring for å gå direkte til uføre uten arbeidsutprøving. Mange går på arbeidsutprøving i årevis før NAV er fornøyd (gjerne helt til AAP-perioden er ute, og da er det rett over på sosialen).

10 timer siden, Trine skrev:

Her har NAV gjort en elendig jobb. Det kan du faktisk ikke klandre regjeringen for.

NAV følger opp det regjeringen har vedtatt.

10 timer siden, Trine skrev:

Og innstramminger i uføretrygd, særtillegg til flyktninger du tenker på?

Nei, jeg tenker bl.a. på de innstrammingene som ligger ute på høring nå.

10 timer siden, Trine skrev:

De må de gjerne fjerne, syns jeg. Eller er det at man ikke skal kunne sitte med mer utbetalt i trygd+barnebidrag enn det man hadde i inntekt før man ble ufør, som er så ille?

Nei, sånn må det være.

10 timer siden, Trine skrev:

Og hva som er ute på høring, vet vi foreløpig ingenting om.

Hva som er ute på høring finner vi vel på Stortingets nettsider.

Det er også diskutert her: 

 

10 timer siden, Trine skrev:

Eh, det var du som la skylda på kr.f da, ikke jeg.

Ja, jeg nevnte Krf fordi du åpenbart ikke trodde regjeringen hadde flertall på Stortinget ("kan ikke en regjering bare tute og kjøre som de vil. Det meste skal avgjøres på stortinget").

10 timer siden, Trine skrev:

Uansett, regjeringen gjør mye som ikke er bra, selv om de sørget for at jeg får den grunnstønaden jeg har krav på, men som NAV tidligere har tolket som at jeg ikke har krav på. Det er veldig lett å sitte i opposisjon og mene både det ene og det andre. Så fort de er i regjering, blir de nødt til å ta valg som ikke er popluære for alle. Det jeg er mest lei av er at folk stadig tror at dagens regjering tar fra de fattige og gir til de rike,

Det er uten tvil at regjeringen har strammet inn på mange velferdsgoder, samtidig som de har gitt store skattelettelser til de aller rikeste.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wq7WL/kutter-stoette-for-multihandikappede-ufoere-og-kronisk-syke-fortsetter-skattekuttene-til-de-rikeste

https://www.nettavisen.no/na24/regjeringen-kutter-stotten-til-tannbehandling-for-femte-ar-pa-rad/3423544864.html

https://fagbladet.no/nyheter/-regjeringens-forslag-gir-okte-forskjeller-og-mindre-velferd-6.91.582967.7e04eb00a

10 timer siden, Trine skrev:

når sannheten er at de drar inn mer penger fra de rike enn det AP noen gang har gjort!

Man forstår du hater AP og er veldig glad i Høyre, men dette må du gjerne dokumentere.

10 timer siden, Trine skrev:

Uansett hvem som sitter i regjering er det et eller annet å klage på! Og nå kan du få klage videre i fred! Det tar altfor lang tid å svare på kommentarene dine.

Ja, jeg forstår det er vanskelig å hoste opp gode argumenter når det tar så lang tid å svare.

Anonymkode: 10409...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...