Gå til innhold

Til @kupton


usikker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om du kunne skrive noe om din erfaring med Stemetil? Dersom du har noen erfaring om den! 

Jeg ble nysgjerrig da jeg leste et innlegg her, der en hadde skrevet litt om sin bruk av denne medisinen, som han da tok for angstproblemer.

Om du tar deg bryet, vil jeg gjerne takke på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemetil er et av de gamle antipsykotika slik som Truxal og Trilafon. I lave doser var det mye brukt også mot kvalme og reisesyke/sjøsyke.

I små doser ble alle disse midler mye brukt mot angst. I dag er vel Truxal (gir også noe sedasjon) og Fluanxol (gir ikke sedasjon) de midlene fra denne gruppen medisiner som brukes mest mot angst. Hovedvirkningen er lik, men hvilket som passer aller best for en konkret person, kan en kun finne ut ved å prøve.

Litt OT. Ideelt sett burde helsemyndighetene drevet nøytral informasjon i farmakoterapi mot legene. Slik aktivitet er helt fraværende. Jeg ville ha hatt begrenset kompetanse på dette om det ikke var for den enorme informasjonen jeg har fått som er betalt av legemiddelindustrien. Selv om denne informasjonen er kvalitetssikret og oftest blir gitt av innleide, uavhengige eksperter, gir den selvsagt ikke et helt balansert bilde. Det fører til at gode legemiddel som ikke blir tungt markedsført oftest faller ut av bruk hos storparten av legene. Eksempler på dette er Serdolect, Aurorix, Solian, Cymbalta og kanskje også Stemetil.

Jeg kan nevne et eksempel som involverer DOL. Markedsføringen av Tolvon opphørte da Remeron kom. En slektning av meg ba om noe å sove på til mannen sin som hadde hatt hjerteinfarkt. Det måtte ikke være vanedannende, og han måtte kunne kjøre bil. Jeg ga han Tolvon 10 mg som ga utmerket effekt hos han. Dette ble det skrevet om på DOL. Et år senere traff jeg markedssjefen for AD i det firmaet på Flytoget. Jeg spurte tilfeldig hvordan det gikk med salget av Tolvon. Han fortalte at det gikk nedover etter at Remeron kom på markedet. Men av en eller annen merkelig grunn hadde salget av 10 mg tabletter steget med 450% det siste året :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, kupton skrev:

Stemetil er et av de gamle antipsykotika slik som Truxal og Trilafon. I lave doser var det mye brukt også mot kvalme og reisesyke/sjøsyke.

I små doser ble alle disse midler mye brukt mot angst. I dag er vel Truxal (gir også noe sedasjon) og Fluanxol (gir ikke sedasjon) de midlene fra denne gruppen medisiner som brukes mest mot angst. Hovedvirkningen er lik, men hvilket som passer aller best for en konkret person, kan en kun finne ut ved å prøve.

Litt OT. Ideelt sett burde helsemyndighetene drevet nøytral informasjon i farmakoterapi mot legene. Slik aktivitet er helt fraværende. Jeg ville ha hatt begrenset kompetanse på dette om det ikke var for den enorme informasjonen jeg har fått som er betalt av legemiddelindustrien. Selv om denne informasjonen er kvalitetssikret og oftest blir gitt av innleide, uavhengige eksperter, gir den selvsagt ikke et helt balansert bilde. Det fører til at gode legemiddel som ikke blir tungt markedsført oftest faller ut av bruk hos storparten av legene. Eksempler på dette er Serdolect, Aurorix, Solian, Cymbalta og kanskje også Stemetil.

Jeg kan nevne et eksempel som involverer DOL. Markedsføringen av Tolvon opphørte da Remeron kom. En slektning av meg ba om noe å sove på til mannen sin som hadde hatt hjerteinfarkt. Det måtte ikke være vanedannende, og han måtte kunne kjøre bil. Jeg ga han Tolvon 10 mg som ga utmerket effekt hos han. Dette ble det skrevet om på DOL. Et år senere traff jeg markedssjefen for AD i det firmaet på Flytoget. Jeg spurte tilfeldig hvordan det gikk med salget av Tolvon. Han fortalte at det gikk nedover etter at Remeron kom på markedet. Men av en eller annen merkelig grunn hadde salget av 10 mg tabletter steget med 450% det siste året 🙂

Jeg skjønte ikke helt dette, er det fordi folk etterspurte Tolvon, eller er det leger snappet det opp her? 

Anonymkode: cd18b...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke helt dette, er det fordi folk etterspurte Tolvon, eller er det leger snappet det opp her? 

Anonymkode: cd18b...fa3

Jeg skjønte ikke det jeg heller. Var det mannen til slektningen som alene stod for 450% salgsøkning?

Anonymkode: 150e9...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke det jeg heller. Var det mannen til slektningen som alene stod for 450% salgsøkning?

Anonymkode: 150e9...495

Mange som leser på DOL?

Anonymkode: 79b0c...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke helt dette, er det fordi folk etterspurte Tolvon, eller er det leger snappet det opp her? 

Anonymkode: cd18b...fa3

Jeg antar at brukere på DOL etterspurte Tolvon hos legen sin.

Det jeg mente å vise var at når markedsføringen av gode medikamenter opphører, kan salget ganske raskt falle drastisk.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Den beste av de gamle antipsykotiske medisinene synes jeg var Melleril. Dessverre er det ikke å få tak i. Den var angstdempende og snill når det gjalt bivirkninger. Att noen skal kunne få mindre angst på Truxal, kan ikke jeg forstå. Men kanskje andre får annen virkning enn meg selv. Selv føler jeg den type medisin som en hammer som gjør deg ør uvel ogg ustø. Fluanxoll har jeg prøvd også, den gjorden ingenting for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde samme diagnose som meg og tok melleril og jobbet fulltid som overlege

mens jeg er ufør 

Anonymkode: 95f42...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke melleril å få tal i?

Anonymkode: 95f42...876

Den ble utfaset i 2005. Den hadde i sjeldne tilfeller bivirkninger på hjertet. Men det var ikke veldig farlig. Uansett var det ett gammelt preparat som patentet var utgått på, som de ikke tjente noe særlig på. Ergo sluttet de å lage det. Det finnes generisk i U.S.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode medikamenter forsvinner ut fordi de nye liksom skal være "bedre." Hvis man skulle være av en annen oppfatning om 20 år, ville det ikke overraske meg. Jeg synes det ser ut til å være en trend at medisiner markedsført med få bivirkninger viser seg fra en annen side etter bruk over mange år.  De gamle og velprøvde pensjoneres til tross for god klinisk effekt for mange mennesker. Big Pharma vet (dessverre) hva de gjør når det kommer til markedsføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...