Gå til innhold

Kan utleier kreve at vinduer skal være lukket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier. Utleier sa helt fra starten av leieforholdet at det var unødvendig å lukke opp vinduer i leiligheten for ventilasjonen var veldig god i leiligheten i seg selv. Vi merker ikke til at det er god luft i leiligheten. Tvert imot. Så vi har ofte vinduer åpne. Utleier sa forleden til samboeren min at han registrerte at vinduene våre var mye åpne og lurte på hva årsaken til det var. Samboer forklarte årsaken, og utleier laget ingen diskusjon utover det. 

Kan en utleier kreve at leietaker ikke åpner vinduer? 

Anonymkode: c5af5...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier. Utleier sa helt fra starten av leieforholdet at det var unødvendig å lukke opp vinduer i leiligheten for ventilasjonen var veldig god i leiligheten i seg selv. Vi merker ikke til at det er god luft i leiligheten. Tvert imot. Så vi har ofte vinduer åpne. Utleier sa forleden til samboeren min at han registrerte at vinduene våre var mye åpne og lurte på hva årsaken til det var. Samboer forklarte årsaken, og utleier laget ingen diskusjon utover det. 

Kan en utleier kreve at leietaker ikke åpner vinduer? 

Anonymkode: c5af5...6eb

Så sant ikke åpne vinduer medfører en eller annen risiko for sikkerhet (bygningsmessig eller i forhold til innbrudd), så kan jeg ikke se at dere kan nektes å ha vinduene åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier. Utleier sa helt fra starten av leieforholdet at det var unødvendig å lukke opp vinduer i leiligheten for ventilasjonen var veldig god i leiligheten i seg selv. Vi merker ikke til at det er god luft i leiligheten. Tvert imot. Så vi har ofte vinduer åpne. Utleier sa forleden til samboeren min at han registrerte at vinduene våre var mye åpne og lurte på hva årsaken til det var. Samboer forklarte årsaken, og utleier laget ingen diskusjon utover det. 

Kan en utleier kreve at leietaker ikke åpner vinduer? 

Anonymkode: c5af5...6eb

Bare når du selv ikke er tilstede tror jeg.Altså du skal ikke dra hjemmefra med vinduene åpne

Anonymkode: 520fc...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier. Utleier sa helt fra starten av leieforholdet at det var unødvendig å lukke opp vinduer i leiligheten for ventilasjonen var veldig god i leiligheten i seg selv. Vi merker ikke til at det er god luft i leiligheten. Tvert imot. Så vi har ofte vinduer åpne. Utleier sa forleden til samboeren min at han registrerte at vinduene våre var mye åpne og lurte på hva årsaken til det var. Samboer forklarte årsaken, og utleier laget ingen diskusjon utover det. 

Kan en utleier kreve at leietaker ikke åpner vinduer? 

Anonymkode: c5af5...6eb

Nei.

Anonymkode: 75e10...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
4 timer siden, frosken skrev:

Så sant ikke åpne vinduer medfører en eller annen risiko for sikkerhet (bygningsmessig eller i forhold til innbrudd), så kan jeg ikke se at dere kan nektes å ha vinduene åpne. 

Det må i såfall være hvis strøm er inkludert i husleien, og utleier er bekymret for forhøyede strømregninger hvis leietaker lufter mye i visse årstider. Det blir da som å "fyre for kråkene" å ha elektrisk ovn på samtidig som en har vinduene mye åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Surrehuggu skrev:

Det må i såfall være hvis strøm er inkludert i husleien, og utleier er bekymret for forhøyede strømregninger hvis leietaker lufter mye i visse årstider. Det blir da som å "fyre for kråkene" å ha elektrisk ovn på samtidig som en har vinduene mye åpne. 

Strøm er ikke inkludert. 

Anonymkode: c5af5...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 75e10...c8d

Jeg tror at det er ikke et krav som utleier kan stille. Jeg føler at det er ganske innestengt luft i leiligheten og det er en kjellerleilighet og at det må være helsemessig bra å lufte godt. Har også hørt at det minsker fare for radon dersom man lufter godt. Så jeg mener at utleier ikke kan kreve at vi har lukket vinduer. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare når du selv ikke er tilstede tror jeg.Altså du skal ikke dra hjemmefra med vinduene åpne

Anonymkode: 520fc...e10

Det er jeg enig i. 

Anonymkode: c5af5...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strøm er ikke inkludert. 

Anonymkode: c5af5...6eb

Da forstår jeg egentlig ikke utleiers "problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Da forstår jeg egentlig ikke utleiers "problem".

Problemet kan være at dersom det er dårlig isolert mellom etasjene så kan det bli golvkaldt oppe i 1. etg dersom de har vinduene stående mye oppe når det ikke er så varmt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utleier sa forleden til samboeren min at han registrerte at vinduene våre var mye åpne og lurte på hva årsaken til det var. Samboer forklarte årsaken, og utleier laget ingen diskusjon utover det. 

Kan en utleier kreve at leietaker ikke åpner vinduer? 

Anonymkode: c5af5...6eb

Utleier kan bestemme ganske mye på egen eiendom, men slike ting må skrives i kontrakten. Vi hadde feks krav om at varmekablene på badet måtte stå på, selv om leietakerne selv betalte for egen strøm. Vår begrunnelse for kravet var at badet hadde dusjnisje, ikke kabinett, og vi ønsket å unngå at noen skulle fristes til å spare penger på strøm, med fuktskade som konsekvens. 

I ditt tilfelle har utleier bare stilt et spørsmål, ikke et krav, så din bekymring høres noe ubegrunnet ut. Kan være utleier bare ville forsikre seg om at dere hadde det ok, og ikke mente å påpeke noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...