Gå til innhold

Hva må til for at dere nordmenn skal akseptere meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører ofte nordmenn snakke om integrering, hva legger dere i dette ordet ? 

Norsk har jeg lært meg, norske venner har jeg fått meg, min mor melder seg alltid frivellig for å hjelpe til når det er ulike arrangementer som fotballkamper osv. Jeg har også meldt meg frivellig på rødekors og venter på svar. Hva må til for at jeg skal aksepteres eller at andre muslimer/ innvandrere skal få lov til å være en del av det norske samfunnet ? Jeg spør fordi jeg jeg er oppriktig nyskerrig. Jeg hører stadig ordet integrering, men ingen tar seg tid til å forklare meg hva de legger i dette ordet. Jeg tror at det er mange som meg som klør seg i hodet og ikke vet helt hva de må gjøre for å bli en del av det norske samfunnet. Håper at noen tar seg tid til å svare. 

Anonymkode: c399a...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører ofte nordmenn snakke om integrering, hva legger dere i dette ordet ? 

Norsk har jeg lært meg, norske venner har jeg fått meg, min mor melder seg alltid frivellig for å hjelpe til når det er ulike arrangementer som fotballkamper osv. Jeg har også meldt meg frivellig på rødekors og venter på svar. Hva må til for at jeg skal aksepteres eller at andre muslimer/ innvandrere skal få lov til å være en del av det norske samfunnet ? Jeg spør fordi jeg jeg er oppriktig nyskerrig. Jeg hører stadig ordet integrering, men ingen tar seg tid til å forklare meg hva de legger i dette ordet. Jeg tror at det er mange som meg som klør seg i hodet og ikke vet helt hva de må gjøre for å bli en del av det norske samfunnet. Håper at noen tar seg tid til å svare. 

Anonymkode: c399a...eb6

Synes det høres ut som du er bra integrert jeg? Man mener vel at de som kommer hit må lære seg språket, få seg en jobb slik at de kan forsørge seg selv og på den måten delta i det norske samfunnet. Og at foreldre må la barna delta på lik linje med norske barn - ikke ha det vi ser på som urimelig strenge grenser, kle på småjenter heldekkenede plagg (jo, jeg har flere ganger sett jenter i nederste barneskolealder i slike plagg som på en måte kan se ut som en poncho med hette som de må gå med selv om sola steiker og guttene kan gå i shorts...) og heller ikke sende barna tilbake til hjemlandet (er det plutselig trygt der da?) så de ikke skal bli for vestlige. Slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det er mange som meg som klør seg i hodet og ikke vet helt hva de må gjøre for å bli en del av det norske samfunnet.

Jeg synes det høres ut som om du er en del av det norske samfunnet? Kan jeg spørre i hvilke situasjoner du opplever at du ikke blir akseptert eller får lov å delta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Du er nok akseptert. Nordmenn er litt skye, også mot alle.  

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, laban skrev:

Jeg synes det høres ut som om du er en del av det norske samfunnet? Kan jeg spørre i hvilke situasjoner du opplever at du ikke blir akseptert eller får lov å delta?

Når jeg kommer i en diskusjon med noen ( uansett om det er på sosiale medier eller i virkeligheten) så får jeg ofte høre ( dra tilbake til hjemmelandet ditt) jævla flyktning osv. Har også følt det på skolen når vi har hatt gruppearbeid. Er enkelte elever i klassen som snakker ned om flyktninger/ innvandrere i friminuttet og da føler jeg meg litt krenka for de ser på meg når de prater om slik. Føler meg litt utestengt. Blir ofte bedt om å holde kjeft og sette meg i et hjørne når jeg prøver å bli kjent med og prate med de om løst og fast. Nå er ikke alle i klassen slik for jeg har jo venner der, men det er enkelte elever. Føler at de skyver meg bort og da trekker jeg meg tilbake. En annen episode var fra jeg var på en klesbutikk. Jeg gikk bort til en dame og spurte om hjelp til å finne en bukse til meg selv. Hun la fra seg alt hun hadde også gikk hun for å hjelpe meg og da så hun min mor også sa hun at jeg bare kunne gå å spørre hun andre dama isteden for hun var plutselig veldig opptatt. Jeg tenkte at det kanskje hadde noe med at mamma gikk kledd i hijab. Jeg går ikke med det selv, men ja. 

Anonymkode: c399a...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Synes det høres ut som du er bra integrert jeg? Man mener vel at de som kommer hit må lære seg språket, få seg en jobb slik at de kan forsørge seg selv og på den måten delta i det norske samfunnet. Og at foreldre må la barna delta på lik linje med norske barn - ikke ha det vi ser på som urimelig strenge grenser, kle på småjenter heldekkenede plagg (jo, jeg har flere ganger sett jenter i nederste barneskolealder i slike plagg som på en måte kan se ut som en poncho med hette som de må gå med selv om sola steiker og guttene kan gå i shorts...) og heller ikke sende barna tilbake til hjemlandet (er det plutselig trygt der da?) så de ikke skal bli for vestlige. Slike ting.

Ja jeg er helt enig! Man må lære seg språket, få seg en jobb og delta i det norske samfunnet. Det burde vel alle forstå tenker jeg? Jeg går ikke med hijab selv, men nå er jeg voksen da, men ja jeg kommer aldri til å tvinge mine døtrer til det. Hva de velger å gå i skal ikke jeg stå til ansvar for. Det er et valg de selv skal ta :) men ja jeg synes IKKE noe om at små barn må gå kledd slik. Synes ærlig talt at skoler burde forby det. Barn må få lov til å være barn. Når de blir tenåringer eller voksne så kan de nu velge det selv, men å tvinge en første klassing til å bære et plagg blir bare helt feil i mine øyner! Håper at skolene gjør noe med det! 

Anonymkode: c399a...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører ofte nordmenn snakke om integrering, hva legger dere i dette ordet ? 

Norsk har jeg lært meg, norske venner har jeg fått meg, min mor melder seg alltid frivellig for å hjelpe til når det er ulike arrangementer som fotballkamper osv. Jeg har også meldt meg frivellig på rødekors og venter på svar. Hva må til for at jeg skal aksepteres eller at andre muslimer/ innvandrere skal få lov til å være en del av det norske samfunnet ? Jeg spør fordi jeg jeg er oppriktig nyskerrig. Jeg hører stadig ordet integrering, men ingen tar seg tid til å forklare meg hva de legger i dette ordet. Jeg tror at det er mange som meg som klør seg i hodet og ikke vet helt hva de må gjøre for å bli en del av det norske samfunnet. Håper at noen tar seg tid til å svare. 

Anonymkode: c399a...eb6

Jeg syns du skulle mindre klage og hva du få må du fortjene deg. Det tar tid å finne venner her. Kanskje du liker deg best på et annet sted. Du må ikke være så kortsiktig. Nå etter seks år føler jeg meg integrert. Forresten har jeg problemer med hudeplagg og heldekkende antrekk. Med dem viser man at man er annerledes og spesiell. Jeg se først tmennesket, men jeg la merke til, at vi har forskjellige livssyn. Du kan jo nytte tiden å gå ut, isteden for å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er helt enig! Man må lære seg språket, få seg en jobb og delta i det norske samfunnet. Det burde vel alle forstå tenker jeg? Jeg går ikke med hijab selv, men nå er jeg voksen da, men ja jeg kommer aldri til å tvinge mine døtrer til det. Hva de velger å gå i skal ikke jeg stå til ansvar for. Det er et valg de selv skal ta :) men ja jeg synes IKKE noe om at små barn må gå kledd slik. Synes ærlig talt at skoler burde forby det. Barn må få lov til å være barn. Når de blir tenåringer eller voksne så kan de nu velge det selv, men å tvinge en første klassing til å bære et plagg blir bare helt feil i mine øyner! Håper at skolene gjør noe med det! 

Anonymkode: c399a...eb6

Da er jeg helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg kommer i en diskusjon med noen ( uansett om det er på sosiale medier eller i virkeligheten) så får jeg ofte høre ( dra tilbake til hjemmelandet ditt) jævla flyktning osv. Har også følt det på skolen når vi har hatt gruppearbeid. Er enkelte elever i klassen som snakker ned om flyktninger/ innvandrere i friminuttet og da føler jeg meg litt krenka for de ser på meg når de prater om slik. Føler meg litt utestengt. Blir ofte bedt om å holde kjeft og sette meg i et hjørne når jeg prøver å bli kjent med og prate med de om løst og fast. Nå er ikke alle i klassen slik for jeg har jo venner der, men det er enkelte elever.

Hvis dette er riktig gjengitt, er det veldig uhøflig fra dine medelevers side. Det er ikke noe du skal gjøre for å få slutt på dette (dersom du oppfører deg normalt og saklig i diskusjonene), du får bare vente til de blir mer voksne. Bor du på et (lite?) sted der det store flertall har røtter tilbake til middelalderen og ikke har møtt så mange med en annen bakgrunn?  

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun la fra seg alt hun hadde også gikk hun for å hjelpe meg og da så hun min mor også sa hun at jeg bare kunne gå å spørre hun andre dama isteden for hun var plutselig veldig opptatt. Jeg tenkte at det kanskje hadde noe med at mamma gikk kledd i hijab.

Det var litt merkelig - det var du som var kunden, så jeg skjønner ikke helt hva påkledningen til moren din hadde med saken å gjøre. Det kan ha vært noe helt annet - ikke legg noe vekt på den episoden.  

Folk kan oppføre seg klønete og rart hvis de føler seg usikre, dessverre. Det er ikke så mye du kan gjøre for å unngå det - nordmenn er ikke spesielt åpne og inkluderende overfor dem de ikke kjenner, uansett hvordan de ser ut. Det går seg ofte til hvis man gir det litt tid. Prøv å ikke tolke slike episoder som tegn på at du ikke får lov til å være en del av samfunnet vårt, for de aller fleste stikker det ikke så dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører ofte nordmenn snakke om integrering, hva legger dere i dette ordet ? 

Norsk har jeg lært meg, norske venner har jeg fått meg, min mor melder seg alltid frivellig for å hjelpe til når det er ulike arrangementer som fotballkamper osv. Jeg har også meldt meg frivellig på rødekors og venter på svar. Hva må til for at jeg skal aksepteres eller at andre muslimer/ innvandrere skal få lov til å være en del av det norske samfunnet ? Jeg spør fordi jeg jeg er oppriktig nyskerrig. Jeg hører stadig ordet integrering, men ingen tar seg tid til å forklare meg hva de legger i dette ordet. Jeg tror at det er mange som meg som klør seg i hodet og ikke vet helt hva de må gjøre for å bli en del av det norske samfunnet. Håper at noen tar seg tid til å svare. 

Anonymkode: c399a...eb6

Jeg er nordmann, men blir ikke akseptert for det.

Anonymkode: 7b013...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En annen episode var fra jeg var på en klesbutikk. Jeg gikk bort til en dame og spurte om hjelp til å finne en bukse til meg selv. Hun la fra seg alt hun hadde også gikk hun for å hjelpe meg og da så hun min mor også sa hun at jeg bare kunne gå å spørre hun andre dama isteden for hun var plutselig veldig opptatt. Jeg tenkte at det kanskje hadde noe med at mamma gikk kledd i hijab. Jeg går ikke med det selv, men ja. 

Anonymkode: c399a...eb6

Da er det ekspeditøren som har et stort problem i hodet sitt..

Vi hadde en periode en kjempeflott dame fra Syria på jobben hos oss, hun var et arbeidsjern uten like og hun brukte hijab, men det gjorde selvfølgelig ingenting for oss. Plutselig en morgen sier en av våre eldre, mannlige gjester høyt til henne:"Se å få av deg det skautet, men det tør du vel ikke!" Jeg reagerte helt på instinkt, smelte hånden i skranken og brølte til ham:"Nå, XXX, kutter du ut! Sånt prat skal vi ikke ha noe av her, om du skal holde på sånn får du gå ut!" Han var sikkert rundt 80 år gammel. Jeg skal love deg at han skammet seg noe skikkelig og etter det hørte jeg flere ganger hvordan han småsnakket hyggelig med henne og sa at hans mor også hadde brukt skaut og om hun syntes det var varmt her og slike ting. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at integrering handler om å bli en del av samfunnet. Det høres ut som du/dere er godt på vei, men jeg ser for meg at en godt kan "gjøre alt riktig" og likevel føle seg utenfor noen ganger. Av ulike årsaker.

Som du sier, er språket i landet en har kommet til ganske essensielt. Og når man kan språket, er det jo greit å bruke det rundt folk som ikke kan ditt eget morsmål. Hvis man f.eks velger å snakke polsk rundt nordmenn som vanligvis ikke kan polsk, så vil jo det skape en naturlig barriere. 

Tenker kanskje også at en bør tørre å prøve nye ting, og å forsøke å være åpen for å forstå den nye kulturen. Samtidig er det også spennende om du deler av din egen kultur. Vi har alle noe å lære av hverandre. Alle kan jo oppleve fremmedfrykt, og jeg tror det ofte går begge veier. Et åpent sinn, og evnen til å akseptere eller respektere hverandres ulikheter tror jeg er viktig. 

Vi er til syvende og sist mennesker alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Når jeg kommer i en diskusjon med noen ( uansett om det er på sosiale medier eller i virkeligheten) så får jeg ofte høre ( dra tilbake til hjemmelandet ditt) jævla flyktning osv. Har også følt det på skolen når vi har hatt gruppearbeid. Er enkelte elever i klassen som snakker ned om flyktninger/ innvandrere i friminuttet og da føler jeg meg litt krenka for de ser på meg når de prater om slik. Føler meg litt utestengt. Blir ofte bedt om å holde kjeft og sette meg i et hjørne når jeg prøver å bli kjent med og prate med de om løst og fast. Nå er ikke alle i klassen slik for jeg har jo venner der, men det er enkelte elever. Føler at de skyver meg bort og da trekker jeg meg tilbake. En annen episode var fra jeg var på en klesbutikk. Jeg gikk bort til en dame og spurte om hjelp til å finne en bukse til meg selv. Hun la fra seg alt hun hadde også gikk hun for å hjelpe meg og da så hun min mor også sa hun at jeg bare kunne gå å spørre hun andre dama isteden for hun var plutselig veldig opptatt. Jeg tenkte at det kanskje hadde noe med at mamma gikk kledd i hijab. Jeg går ikke med det selv, men ja. 

Anonymkode: c399a...eb6

Det var en merkelig oppførsel av den butikkansatte. Kanskje hun ble redd for å gjøre noe galt eller anbefale deg noe upassende i din mors øyne? Ikke vet jeg. 

Det andre du skriver om er overhodet ikke greit. Jeg har ikke inntrykk av at særlig mange nordmenn egentlig er rasistiske, bare usikre eller redde for å miste det frie livet vi er så vant til, men du har visst dessverre noen av det slaget på skolen din. Jeg synes du skal ta opp dette med lærerne dine. Ellers sier jeg med enig med de andre her som synes du virker godt integrert. Det tar tid å komme under huden på nordmenn. Vi er bare sånn. Jeg er etnisk norsk, men det har tatt vanvittig lang tid å bli akseptert på det lille stedet jeg bor nå. De første årene jeg hadde barn på skolen satt jeg alene på hver eneste tilstelning, og det virket nesten som de innfødte var redde for meg. I dag hender det at noen av dem hilser og veksler noen ord i butikken, men det er ikke mer enn så. Det er ikke uvanlig for en del norske småsteder. Fremmede er skumle greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg tenker om spørsmålet ditt i overskriften er det å være seg selv med alt sitt " materiale" og leve i frihet og fred og utvikle sine evner og muligheter så godt man kan.

Jeg lurer ofte på hvordan velkomst flygninger og andre som kommer " utenifra" får av Norge. Den bør bare være den aller beste synes jeg.  I Norge har vi arven etter " Nansen- passet" å  holde høyt.

Her er det nok et samarbeid mellom myndigheter og " den integrerte" vil jeg tro.

Mange har jo spurt virkelig etter omvendt er stemmer og blogger og bøker om hvordan de har det i Norge og hvilke utfordringer de ser. Og kanskje hva de ønsker for egne liv og familie på samme måte som alle norske. Deltagelse ved valgene er vist ikke så stor særlig blant kvinner har jeg lest.

Integrering er vel mye et prosessuell begrep og nettopp det er jo en livslang prosess tror jeg. Vi lærer og erfarer jo alle hele livet.

Men verden er ikke perfekt og vi forstår hverandre ikke alltid like godt. Alt er ofte ikke så lett. Media formidler jo mye om det og så mange utfordringer for samfunnet.  Vi mennesker kan ha så forskjellige opplevelser og erfaringer bak oss og alder og modning spiller inn og så mye. Hører av og til Erik Bye den kjente også visekunster sin låt på radio om vår jord  rent billedlig som en klinkekule blant mange. Og hvordan Vår Herre eller Gud leter for å finne oss igjen. Sunget så bra at man virkelig får på følelse av at blir bra i fremtiden for alle mennesker.

Vanskelig å si hva som er " typisk norsk,". Trenger jo ikke være noe mål i seg selv.

Ønsker deg bare lykke til videre i skole og fritid!

Anonymkode: c8027...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer innvandrere. Men jeg har en følelse av at dere ikke aksepterer oss nordmenn. At dere vil ha alt landet vårt byr på men ikke menneskene som bor her og vår kultur. Dere klager på at vi isolerer oss og iIkke vil inkludere dere men dere går ofte flere sammen og viser lite interesse for ta kontakt. I vårt land lærer vi fra vi er små at man skal respektere alle religioner. Vi lærer faktisk om islam og andre religioner på skolen. Men respekterer muslimske innvandrere min religion og tro? Ville et muslimsk land latt meg få utøve min tro og bygget en kirke til meg hvis jeg ble innvandrer der?. Respektere innvandrere norske kvinner sin frihet. Jeg har en muslimsk svoger. Selv om han har bodd i Norge i mange år har han et negativt syn på norske kvinner. Vi er umoralske i hans øyne. Jeg tror at det som skal til for at Nordmenn skal akseptere dere er at dere også aksepterer oss. Kommunikasjon er vanskelig. Alle kan tolke ting rundt seg som noe annet enn det er. Er man sårbar og på vakt vil man lett føle at noen er imot en. Sure butikkansatte  og andre kan vi alle oppleve men for en som et innvandrer er det sikkert lett å tolke det som diskriminering.            I Norge må man også tåle mye kritikk og bli mislikt av nordmenn fordi man er kristen. Jeg skulle gjerne blitt bedre  kjent med en kvinne med hijab. Jobbet med en slik kvinne en gang på et sykehjem. Jeg fikk ikke gå med smykker eller feks et kors. Ikke gå med noe privat tøy. Hun fikk gå med hijab. Hun kritiserte norske kvinner åpenlyst da vi kom i prat under lunsjen. Fortalt hvor umoralske vi nordmenn er og alt som var galt med oss osv. Men hvis en pasient klaget på hijaben gikk hun til ledelsen og følte seg veldig krenket. Jeg tror at mange nordmenn er litt redd dere og hva dere står for. Vi er usikre på om dere ville ha behandlet oss bra hvis dere ble mange og fikk mer makt. jeg tror at vi trenger å stole på dere. Når alt kommer til stykke er vi alle bare mennesker og vi er mye mer lik enn vi tror. Det å få lov til å være ærlig om hva vi føler og tenker om hverandre på en god og saklig måte tror jeg er viktig. Da kan man få ordne opp i en del feile tanker og meninger om hverandre. Men som sagt , jeg skulle gjerne vært venn med en kvinne med hijab . 

Anonymkode: e3fa1...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg. Det er ikke så lett alt sammen bestandig. Kommunikasjon og språk er ofte en stor barriere og utfordring. Klesstil også ikke så lett blant noen tror jeg. Men kanskje de kommersielle krefter måler oss mere sammen til en "smeltedigel." Ikke noe ønskesituasjon. Mange vil nok føle de mister essensen av seg selv. Det er ikke så lett alt sammen bestandig.

Anonymkode: c8027...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er opp til en selv i livet har jeg funnet ut med årene.

Ønsker deg bare all mulig hell og lykke og alt godt til deg og dine.😊

Anonymkode: c8027...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...