Gå til innhold

Voksen kropp - 10 år i sinn?


påskelilje

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har jo sett også her inne at aspergere finnes i forskjellige varianter. 

Jasså? "Normale" folk finnes også i "forskjellige varianter".

Anonymkode: 3858c...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jasså? "Normale" folk finnes også i "forskjellige varianter".

Anonymkode: 3858c...d2a

Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 12.17, Surrehuggu skrev:

Det som trådstarter beskriver er ikke akkurat typisk BP.

Hei og beklager sent svar.

Regner med at du har rett i det. Har ikke peiling på BP utover erfaringene jeg her beskrev. Tenkte bare at noe av karakteristikken trådstarter kom med, nemlig dette;

"men enkel i måten å snakke på, litt intens i samtalen, forstod ikke helt at jeg ikke var interessert i å snakke mye. Minnet litt om en ivrig og engasjert 10-åring som ville fortelle om noe han var veldig opptatt av. Virket som en snill mann, men litt "enkel" i tankegangen" 

stemte godt med han jeg kjenner med BP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Hmm... Jeg trodde at aspergere ikke kunne være psykisk utviklingshemmede? Trodde de derimot var skarpe og smarte, gjerne ved godt utviklede språkferdigheter i tidlig alder. 

 

Anonymkode: cfcae...7c6

Diagnosen asperger går ut nå og skal ikke brukes lenger.  De kan være smarte i meget snevre områder, men mangler andre.  De kan utvikle gode språkferdigheter, men sjelden i tidlig alder og ofte er språket "mekanisk".  De har vanligvis ikke PU diagnose for de skårer gjennomsnittlig for høyt på evnetester selvom de skårer lavt på deltester.  De mangler f.eks. ofte sosial intelligens og kan derfor neppe kalles skarpe og smarte.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 13.24, kupton skrev:

Mest sannsynlig er vedkommende bare litt "kort". På fagspråket kalles det "Marginal intellektuell fungering" IQ 71-85.

Det som kalles "Mild (lett) PU", er absolutt ikke "mild/lett". Det er meget påfallende.

Dette er veldig "medisinsk" forklaring.  Jeg har jobbet mye med evnetester og jeg grøsser ved disse IQ tallene som blir brukt.  Vi tester mennesker ikke roboter.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig "medisinsk" forklaring.  Jeg har jobbet mye med evnetester og jeg grøsser ved disse IQ tallene som blir brukt.  Vi tester mennesker ikke roboter.

Anonymkode: 0750d...f75

Bruken av diagnosen har i hvert fall vært meget hensiktsmessig for å forstå mange av de utfordringer disse personene har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, kupton skrev:

Bruken av diagnosen har i hvert fall vært meget hensiktsmessig for å forstå mange av de utfordringer disse personene har hatt.

Hvem er det som er "disse menneskene"?  Det er i hvert fall ikke oss, det er dem.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som er "disse menneskene"?  Det er i hvert fall ikke oss, det er dem.

Anonymkode: 0750d...f75

Det er de som er beskrevet tidligere i denne tråden. De som har betydelige problemer på skolen, i et arbeidsliv som krever stadig større kompetanse og utfordringer i et samfunn der stadig flere hverdagsfunksjoner krever en del kompetanse på data og nettbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosen asperger går ut nå og skal ikke brukes lenger.  De kan være smarte i meget snevre områder, men mangler andre.  De kan utvikle gode språkferdigheter, men sjelden i tidlig alder og ofte er språket "mekanisk".  De har vanligvis ikke PU diagnose for de skårer gjennomsnittlig for høyt på evnetester selvom de skårer lavt på deltester.  De mangler f.eks. ofte sosial intelligens og kan derfor neppe kalles skarpe og smarte.

Anonymkode: 0750d...f75

Du hoster bare opp fordommer. Skam deg!

Anonymkode: d74f3...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hoster bare opp fordommer. Skam deg!

Anonymkode: d74f3...98d

Skamme deg kan du selv. Jeg snakker om fakta.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skamme deg kan du selv. Jeg snakker om fakta.

Anonymkode: 0750d...f75

På ingen måte. Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Utsagnet "har vanligvis ikke PU diagnose" bekrefter det.

Anonymkode: d74f3...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte. Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Utsagnet "har vanligvis ikke PU diagnose" bekrefter det.

Anonymkode: d74f3...98d

Jeg er fagperson innenfor feltet.

 

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fagperson innenfor feltet.

 

Anonymkode: 0750d...f75

Ingenting tyder på det.

Anonymkode: d74f3...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
På 23.8.2019 den 6.23, Svein E. skrev:

Hei og beklager sent svar.

Regner med at du har rett i det. Har ikke peiling på BP utover erfaringene jeg her beskrev. Tenkte bare at noe av karakteristikken trådstarter kom med, nemlig dette;

"men enkel i måten å snakke på, litt intens i samtalen, forstod ikke helt at jeg ikke var interessert i å snakke mye. Minnet litt om en ivrig og engasjert 10-åring som ville fortelle om noe han var veldig opptatt av. Virket som en snill mann, men litt "enkel" i tankegangen" 

stemte godt med han jeg kjenner med BP.

Det kan godt være at noen både har PU og BP samtidig forekommende. Her er jeg på usikker grunn, men jeg tenker i alle fall at det ikke behøver å være noen motsetning mellom disse diagnosene, altså at det ene utelukker det andre. Kanskje han du kjenner har begge deler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Jasså? "Normale" folk finnes også i "forskjellige varianter".

Anonymkode: 3858c...d2a

Vi har sett det her inne at aspergere ser oftest kun seg selv og har ikke empati eller innlevelsesevne til å forstå andres smerte.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, AnonymBruker said:

Vi har sett det her inne at aspergere ser oftest kun seg selv og har ikke empati eller innlevelsesevne til å forstå andres smerte.

Anonymkode: 0750d...f75

Kunnskapsløst møl. Du skriver bare svada. Antar du er ute etter å provosere.

Anonymkode: ac5e8...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunnskapsløst møl. Du skriver bare svada. Antar du er ute etter å provosere.

Anonymkode: ac5e8...094

Jeg mener det jeg skriver.  Jeg antar at du har diagnosen asperger og tror derfor at du vet alt om det.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det jeg skriver.  Jeg antar at du har diagnosen asperger og tror derfor at du vet alt om det.

Anonymkode: 0750d...f75

Du antar feil om det meste.

Anonymkode: d74f3...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du antar feil om det meste.

Anonymkode: d74f3...98d

Av en eller annen grunn ser du på deg som spesialist i Asperger.  Kanskje er du mor?  De er ofte skrekkelig sikre på at de vet "alt" og er så kun spesialister i sitt eget barn.

Anonymkode: 0750d...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2019 at 10:37 AM, AnonymBruker said:

Diagnosen asperger går ut nå og skal ikke brukes lenger.  De kan være smarte i meget snevre områder, men mangler andre.  De kan utvikle gode språkferdigheter, men sjelden i tidlig alder

Det er feil. Ett av kriteriene for å sette asperger diagnosen er at språklig (og kognitiv) utvikling ikke er normal/ikke forsinket. Da settes diagnosen barneautisme.

On 8/23/2019 at 10:37 AM, AnonymBruker said:

og ofte er språket "mekanisk".  De har vanligvis ikke PU diagnose

De har aldri PU diagnose da denne ikke kombineres med asperger.

On 8/23/2019 at 10:37 AM, AnonymBruker said:

for de skårer gjennomsnittlig for høyt på evnetester selvom de skårer lavt på deltester.  De mangler f.eks. ofte sosial intelligens og kan derfor neppe kalles skarpe og smarte.

Feil igjen. Diagnostiserte for asperger skiller seg ikke fra det man ser på som vanlig når det gjelder språklige og kognitive evner, altså det de fleste kaller intelligens.

Anonymkode: 045e0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...