Gå til innhold

Synestesi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen her som har synestesi? I så fall, hvilke form for synestesi har du, og anser du synestesien som en fordel eller ulempe? 

Jeg har såkalt colored-grapheme-synestesi og spatial-form-synestesi. Det er visstnok mange som har dette, men jeg har foreløpig ikke møtt noen av dem, så det hadde vært interessant å høre andres erfaringer. 

Jeg har ADHD, og er under utredning for bipolar. Er synestesi mer vanlig hos personer med ADHD og/eller BP? 

Anonymkode: 45635...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det, men jeg har aldri tenkt over at det er noe spesielt ved det. For meg er det verken positivt eller negativt. Det bare er.

Jeg ser tid tredimensjonalt - år, måneder, uker, dager osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser musikk i farger, både når jeg leser noter og lytter til musikk. Det er akkordene som har farger; G-dur er for eksempel oransje. I perioder der jeg har spilt mye selv, beveger jeg meg fra relativt til absolutt gehør, altså at jeg kan gjenkjenne tonehøyder uten hjelpemidler. I andre perioder hjelper synestesien meg - tenker jeg grønt, er det sannsynligvis D-dur osv. 

Forøvrig er jeg ikke så opptatt av det: Fargene er primærfarger, og det er ikke snakk om et "vakkert indre bilde", bare... farger. BPII, forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu

Jeg har det også. Jeg ser f.eks ukedager og måneder i farger. Hver ukedag og hver måned har sin egen farge og plassering.

Regner med at slikt er ganske vanlig.

BP2 her også. Nevner det siden adhoc gjorde det. ;)

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, adhoc skrev:

Jeg ser musikk i farger, både når jeg leser noter og lytter til musikk. Det er akkordene som har farger; G-dur er for eksempel oransje. I perioder der jeg har spilt mye selv, beveger jeg meg fra relativt til absolutt gehør, altså at jeg kan gjenkjenne tonehøyder uten hjelpemidler. I andre perioder hjelper synestesien meg - tenker jeg grønt, er det sannsynligvis D-dur osv. 

Forøvrig er jeg ikke så opptatt av det: Fargene er primærfarger, og det er ikke snakk om et "vakkert indre bilde", bare... farger. BPII, forøvrig. 

Jeg syns den formen for synestesi er fascinerende! Jeg har det på samme måte med tall og bokstaver. Fordelene med det for min del er egentlig trivielle småting, som at jeg f.eks. aldri skriver et navn feil. Jeg ville jeg aldri blandet Christine og Kristine, eller Monika og Monica osv. Siden alle bokstavene har egne farger, blir det umulig å ta feil. Fargene gjør det også lettere å huske passord, mobilnumre, koder o.l. Hvis jeg glemmer navnet på en sang, film, artist så ser jeg likevel fargen(e), og da kommer jeg som oftest på det med en gang. Ganske greit i quiz og sånt. 

Ut i fra svarene her virker synestesi å være ganske vanlig. Hittil er det ingen som har forstått hva jeg mener med at jeg ser tall og bokstaver i farger, så det var litt gøy å høre hvordan dere har/ser det 😊

Anonymkode: 45635...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...