Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å forstå hva som skjer med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter med tvangstanker, har stortsett vært innom de fleste tema når det kommer til tvangstanker, men nå føler jeg det har tatt en vending jeg virkelig ikke klarer å forstå. Blir veldig redd fordi jeg ikke skjønner hva som skjer med meg, og redd jeg holder på å bli gal, og aldri kommer til å bli frisk igjen. Tankene mine går nå ut på at jeg tenker jeg har lyst på alt som jeg ikke kan få, feks det kan være så enkelt som at jeg får en tanke om at jeg har lyst på en sjokolade som ikke er tilgjengelig her, da får jeg umiddelbart kjempe angst og en helt uutholdelig følelse av at jeg bare må få fatt i den sjokoladen med en gang ellers så klikker det for meg. Så klarer jeg ikke slutte å tenke på det, og går da med konstant angst og ubehag. Eller jeg kan få en tanke om at jeg har lyst å ha sex med en bestemt person, som ikke er mulig og får også da den samme følelsen, av at jeg må gjøre det med en gang ellers så klikker jeg og blir gal av den uutholdelige følelsen. Hva er denne følelsen og disse tankene? Er det en form for angst og tvangstanker? Føler det har rablett helt for meg og at jeg er blitt klin gal og ikke lenger har noe form for selvkontroll eller hva det nå er som er galt med meg. Tar en evighet å få komme i gang hos behandler da hver gang jeg kommer dit får jeg beskjed på at vi skal begynne behandlingen neste time, men den er desverre ikke før om 6 uker osv. Dette er på dps.... 

Anonymkode: 322d0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, kupton skrev:

Dette er en meget vanlig tvangstanke. Tanken om at en kommer til å bli gal.

Ok, det er akkurat som jeg ikke helt klarer å forstå hva som utløser den uutholdelige følelsen av at jeg holder på å klikke og miste kontroll, det føles som om at jeg har så lyst på de tingene jeg tenker på at jeg bare må ha det med en gang, ellers så rabler det for meg. Tvangen har aldri vært innviklet på denne måten.. 

Anonymkode: 322d0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har tvangstanker her? Er det noen av dere som sliter med at dere blir så lei av å ha tvangstanker at det føles ut som dere skal klikke og skade dere selv i frustrasjon? Jeg sliter veldig med det for tiden og føler jeg holder på å miste kontroll over sinnet mitt. Er full i angst og er så utrolig sliten av dette nå. 

Anonymkode: 322d0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvilken diagnose du har og hva DPSen mener. Jeg har OCD-diagnose men vil si at jeg nesten er helt frisk nå. Da det var virkelig ille for noen år siden ble tanken om at det aldri skulle gå over svært skremmende. Men det finnes hjelp å få. Vil bare si at jeg forstår hvor tøfft det er å ha en tvangslidelse og at hver dag med disse følelsene oppleves som en dag for mye. Jeg skiftet også mye ang hva tvangen handlet om. Det var som hver ny tanke om ett eller annet kunne utvikle seg til tvang. Alt dreier seg om å unngå en forferdelig sterk angstfølelse. Jeg fikk hjelp av et OCDteam men måtte også etter hvert ta antidepressiva. Medisin  gjorde at tankene fikk mer ro og jeg ble litt likegyldig . Tankene fikk ikke tak på meg på samme måte. OCDteamet var strenge men svært dyktige på denne lidelsen. Går det an å snakke med fastlegen om å få raskere hjelp?. Lykke til. 

Anonymkode: bf2f4...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke helt hvilken diagnose du har og hva DPSen mener. Jeg har OCD-diagnose men vil si at jeg nesten er helt frisk nå. Da det var virkelig ille for noen år siden ble tanken om at det aldri skulle gå over svært skremmende. Men det finnes hjelp å få. Vil bare si at jeg forstår hvor tøfft det er å ha en tvangslidelse og at hver dag med disse følelsene oppleves som en dag for mye. Jeg skiftet også mye ang hva tvangen handlet om. Det var som hver ny tanke om ett eller annet kunne utvikle seg til tvang. Alt dreier seg om å unngå en forferdelig sterk angstfølelse. Jeg fikk hjelp av et OCDteam men måtte også etter hvert ta antidepressiva. Medisin  gjorde at tankene fikk mer ro og jeg ble litt likegyldig . Tankene fikk ikke tak på meg på samme måte. OCDteamet var strenge men svært dyktige på denne lidelsen. Går det an å snakke med fastlegen om å få raskere hjelp?. Lykke til. 

Anonymkode: bf2f4...e8e

Tusen takk for svar, føler meg helt alene om dette for tiden. Jeg har ocd diagnose, og har vært til behandling med ocd team, men behandlingen ble aldri slik den skulle pga mye tull frem og tilbake fra deres side. Så de henviste meg bare videre til vanlig dps psykolog tilbud, men der kommer jeg heller aldri i gang. Fikk beskjed om at behandlingen skulle starte i mai, men er fortsatt ikke kommet i gang da psykologen hele tiden skal reise vekk, så går alltid opp mot 6 uker mellom hver time jeg har fått. Gikk på ssri før med god effekt, men måtte trappe ned dosen en stund, og da fikk jeg plutselig tilbakefall, og nå har jeg ingen til å følge meg opp igjennom oppstart av medisinene, og da tørr jeg heller ikke begynne på de. Har spurt om henvisning til en psykiater for vurdering av medisiner, men det skjer ingenting fra hverken dps eller fastlege. Nå har tvangen aldri vært så ille som nå, det er nesten sånn jeg er redd for de fleste tankene mine, for at at de skal føre med seg den uutholdelige følelsen. Det er akkurat som jeg heletiden overvåker hver eneste tanke jeg får. 

Anonymkode: 322d0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen andre her som sliter med tvangstanker eller som har slitt med det, og blitt frisk, som kan fortelle litt om hvilke tanker dere kunne få som tvangstanker og hvordan det kjentes ut på kroppen når angsten herjet som værst? Jeg føler min ocd har eskalert og utviklet seg på en måte der jeg ikke helt forstår hva som skjer når jeg får panikkanfall. Det er helt vanlige tanker som jeg føler har blitt til tvang. Samtidig som når jeg prøver å lese om ocd så føler jeg at jeg ikke finner noen som har det på samme måte som meg. Redd for at dette aldri skal bli bedre. Nå føles det som om det bare blir verre og verre. 

Anonymkode: 322d0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...