Gå til innhold

Angst for sykdom


christiie89

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange uker vært redd for at det er noe galt med hjertet mitt. Så har vært hos legevakt fastlege og tatt EKG som var fin, men viste ganske rask hjerterytme begge gangene. Og jeg ble henvist til 24 timers EKG og den var også fin. 

Men nå har jeg blitt redd for Lang QT-tid syndrom. Veit den er sjelden og arvelig, eller at man kan få det pga medisiner man bruner. Som regel vises det på EKG om man har forlenget QT-tid. Og jeg har skjønt at hvis man tar EKG og man ser på den at man har forlenget QT-tid så kan man ha lang QT-tid syndrom og kan få en rytmeforstyrrelse som heter Torsade de points som er ganske alvorlig og da vil man besvime eller i værste fall få hjertestans. Men har lest at det finnes noen som har Lang QT-tid syndrom og har helt normal QT-tid. 

Og har også lest at det er noen som er asymptomatisk mutasjonsbærer og har normal QT-tid, og hva betyr dette? 

Så det jeg lurer på er om man kan få rytmeforstyrrelsen Torsade de points som medfører besvimelse og evt hjertestans hvis man har helt normal QT-tid som vises på EKG?

Endret av christiie89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være slem eller overlegen, men her har du «valgt» noe å være redd for som du ikke skjønner så mye av. 

Det som er relevant, er hvor lang den faktiske QT-tiden (den ikke korrigerte) er. Ikke hvilke gener du eventuelt skulle være bærer av eller om du får litt høyere korrigert QT-tid med raskere puls (det gjør alle). Torsades de pointes (som for øvrig sjelden fører til død og som så godt som alltid går over etter noen få sekunder) krever en meget grovt forlenget QT-tid, gjerne over 600 millisekunder. Det skjer omtrent bare ved massive overdoser av antiarytmika eller psykofarmaka, i kombinasjon med en allerede forlenget QT-tid. 

Hvis du har tatt et EKG som viser normal QT-tid, er det bare å finne et nytt tema å være redd for i stedet :) QT-tiden blir ikke bare plutselig lang uten at hjertet skades. For å få Torsades de pointes må det helt spesifikke endringer til i kalium- og kalsiumstrømmene i hjertecellene for å trigge det som kalles tidlige etterdepolariseringer. Dette er ikke et tema for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...