Gå til innhold

Ikke rart man blir forvirret


Fionys

Anbefalte innlegg

Det er ikke så rart man noen ganger blir forvirret når ikke engang fagfolk klarer å være enig om diagnoser. Her er det snakk om bp2 diagnosen som de er uenig og jeg har eller ikke. For meg er ikke akkurat diagnosen så viktig bare jeg hadde klart å få den evigvarende depresjon bort, får lite eller ingen effekt av det meste jeg har prøvde, både medisin og terapi. Terapien har jeg avsluttet og er også i ferd med å slutte på medisin. 

Tror jeg nå har fått en psykiater som har peiling på medisin og slikt, som er nøye med oppfølging nå som jeg holder på å slutte med litium. 2/4 mener jeg har bp2, mens de 2 andre mener jeg ikke har det så jeg får bare prøve å stole på psykiateren jeg har nå. Forstår godt at det i mitt tilfelle kan være vanskelig å vite hva som er galt med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke rart at du blir forvirret av dette. Nå er det 2/4 som mener en ting, og 2/4 som mener noe annet. Hva med å få enda en (femte) utreder på banen? Han/hun kan da være med på å tippe lasset i den ene eller andre retningen. Det er jo viktig å få en riktig diagnose slik at du kan få riktig behandling. Om ikke det er mulig bør de i alle fall ta opp kasuset ditt på behandlingsmøter som de pleier å ha minst en gang i uka. Der kan de snakke med hverandre og diskutere pssienter. Rart at de selv ikke er mer interessert i å få til en avklaring enn det det kan virke som. 

Anonymkode: 1863d...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fionys skrev:

Det er ikke så rart man noen ganger blir forvirret når ikke engang fagfolk klarer å være enig om diagnoser. Her er det snakk om bp2 diagnosen som de er uenig og jeg har eller ikke. For meg er ikke akkurat diagnosen så viktig bare jeg hadde klart å få den evigvarende depresjon bort, får lite eller ingen effekt av det meste jeg har prøvde, både medisin og terapi. Terapien har jeg avsluttet og er også i ferd med å slutte på medisin. 

Tror jeg nå har fått en psykiater som har peiling på medisin og slikt, som er nøye med oppfølging nå som jeg holder på å slutte med litium. 2/4 mener jeg har bp2, mens de 2 andre mener jeg ikke har det så jeg får bare prøve å stole på psykiateren jeg har nå. Forstår godt at det i mitt tilfelle kan være vanskelig å vite hva som er galt med meg. 

Har du prøvd brintellix? Jeg fikk overraskende god effekt av den.

Anonymkode: 5f40b...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fionys skrev:

Det er ikke så rart man noen ganger blir forvirret når ikke engang fagfolk klarer å være enig om diagnoser. Her er det snakk om bp2 diagnosen som de er uenig og jeg har eller ikke. For meg er ikke akkurat diagnosen så viktig bare jeg hadde klart å få den evigvarende depresjon bort, får lite eller ingen effekt av det meste jeg har prøvde, både medisin og terapi. Terapien har jeg avsluttet og er også i ferd med å slutte på medisin. 

Tror jeg nå har fått en psykiater som har peiling på medisin og slikt, som er nøye med oppfølging nå som jeg holder på å slutte med litium. 2/4 mener jeg har bp2, mens de 2 andre mener jeg ikke har det så jeg får bare prøve å stole på psykiateren jeg har nå. Forstår godt at det i mitt tilfelle kan være vanskelig å vite hva som er galt med meg. 

Skal du ikke få noe mot depresjonen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke rart at du blir forvirret av dette. Nå er det 2/4 som mener en ting, og 2/4 som mener noe annet. Hva med å få enda en (femte) utreder på banen? Han/hun kan da være med på å tippe lasset i den ene eller andre retningen. Det er jo viktig å få en riktig diagnose slik at du kan få riktig behandling. Om ikke det er mulig bør de i alle fall ta opp kasuset ditt på behandlingsmøter som de pleier å ha minst en gang i uka. Der kan de snakke med hverandre og diskutere pssienter. Rart at de selv ikke er mer interessert i å få til en avklaring enn det det kan virke som. 

Anonymkode: 1863d...bae

Mulig jeg får enda en utreder på et senere tidspunkt, akkurat nå trenger jeg en pause etter 4 år med behandling uten å ha fått ordentlig effekt av det, jeg har egentlig gitt opp litt og det har også enkelte av behandlerne. Saken min har blitt tatt opp på flere behandlingsmøter, har i tillegg kompleks ptsd så det har vært hovedfokuset. Kanskje jeg bare er et tilfelle som ikke går an å fikses. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd brintellix? Jeg fikk overraskende god effekt av den.

Anonymkode: 5f40b...165

Nei har ikke prøvd Brintellix, har prøvd Cipralex, Sarotex og Efexor, men sluttet på de pga. bivirkninger og lite effekt. Psykiater ønsker ikke at jeg skal prøve ut det siden jeg har hatt så dårlig virkning på tidligere AD jeg har testet.

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Skal du ikke få noe mot depresjonen da?

Jeg ønsker selv å prøve og være medisinfri for å se hvordan det går, har vært så plaget av bivirkninger i flere år nå, så nå orker jeg ikke mer bivirkninger for en stund. Har vært hos psykiater hver 14. dag under nedtrappingen for å følge med om jeg blir dårligere og etter sist nedtrapping merket jeg at jeg har blitt mer deprimert. Fortsetter med nedtrappingen så får jeg se hvordan det går. 

Glemte neste å svare på spørsmålet ditt. Selvfølgelig får jeg noe for depresjon hvis jeg ønsker, mulig det blir Nardil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosens hovedhensikt er å gi korrekt behandling. Hvorvidt en person med depresjon har en unipolar depresjon eller en BP2, kan noen ganger være særdeles vanskelig å avgjøre. Dette fordi den mulige hypomanien ikke har vært særlig kraftig, eller fordi det er så lenge siden at det er vanskelig å få en god sykehistorie/anamnese.

Tross det, må pasienten hjelpes. Nå virker det som om dere har prøvd ut "unipolarveien" ved at du har prøvd tre gode AD. Når dette ikke har ført frem, er tiden inne for å prøve "bipolarveien". Vanligvis starter det med at en prøver ut Lamictal i passende doser kontrollert med serumkonsentrasjonsprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, kupton skrev:

Diagnosens hovedhensikt er å gi korrekt behandling. Hvorvidt en person med depresjon har en unipolar depresjon eller en BP2, kan noen ganger være særdeles vanskelig å avgjøre. Dette fordi den mulige hypomanien ikke har vært særlig kraftig, eller fordi det er så lenge siden at det er vanskelig å få en god sykehistorie/anamnese.

Tross det, må pasienten hjelpes. Nå virker det som om dere har prøvd ut "unipolarveien" ved at du har prøvd tre gode AD. Når dette ikke har ført frem, er tiden inne for å prøve "bipolarveien". Vanligvis starter det med at en prøver ut Lamictal i passende doser kontrollert med serumkonsentrasjonsprøver.

Mine mulige hypomanier har omtrent vært slik, økt energi, mindre behov for søvn 2-5 timer, høy aktivitetsnivå, mer sosial, snakker mer og mer kreativ. 

Har prøvd "bipolarveien" i 2 år med Litium, med en litiumverdi på 0,9 på det høyeste. Har vært plaget av altfor mange bivirkninger som har hatt stor påvirkning i hverdagen min. Derfor har jeg hatt et ønske om å slutte med medisin. Har ikke hatt fullgod effekt av litium, men det ser ut til at jeg har hatt noe effekt for depresjon har forverret seg litt etter de siste to nedtrappingene, bruker nå bare 42 mg Lithionit. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å ta litium lenger, men har mulighet til å gå tilbake til en litt høyere dose der jeg fremdeles hadde litt effekt av medisin og mindre bivirkninger. Må se hvordan dette går, men et annet alternativ til å teste ut medisin var å prøve ut Nardil.

Det som er mest trist opp i alt dette er at frem til høsten 2015 var jeg i full arbeid, mens nå klarer jeg ikke å arbeide lenger. Har alltid vært aktiv, men nå har jeg ikke motivasjon og energi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...