Gå til innhold

Persondata


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler , tror og har dere tillit til at persondata, epikrise, og pasienthistorikk blir godt nok tatt vare på både i det private og offentlige helsevesen.

Er det noe problem at mange mennesker veksler mellom å bruke private og offentlige helsetjenester?

For hvem?

Har dere noen gang lest deres egen journal?

Tror dere nav representanter har gjort det? Eller Politi eller andre? Forskere? Tannleger?

Tror dere noen diagnoser eller pasienter plukkes ut og følges mer enn andre av myndighetene? At man lærer av deres tilfeller? Er det lov?

Føler dere trygghet på sånne ting?

Har dere noen gang hatt bruk for disse datane som kanskje samles i systemet selv? Nytte av det?

 

 

 

 

Anonymkode: 1add8...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har vi det ikke like lett og alle har vi ikke den samme tro på alt.

Anonymkode: 1add8...665

Man kan jo se hvem som harvært å sett i journalen på helse Norge,det er som regel bare de som skriver der og noen nyskjerrige sekretærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen gang lest deres egen journal?

Jeg gikk inn av nysgjerrighet da det kom elektronisk kjernejournal eller hva det nå var. Der sto det at jeg hadde et komplisert brudd i 2014 og derfor måtte ha en operasjon, og det er helt korrekt. Det er vel det mest sprelske jeg har foretatt meg innenfor helsevesenet noen gang. Jeg var riktignok ikke helt i toppform som nyfødt, men papirene på den historien eksisterer nok ikke lenger.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere nav representanter har gjort det? Eller Politi eller andre? Forskere? Tannleger?

Nei, hvorfor i alle dager skulle de det (spesielt politiet)? Bortsett fra evt. forskere - jeg har samtykket til at Kreftregisteret kan gi mine celleprøvedata til forskning hvis noen vil ha dem.  Ellers er jeg ikke i så mange registre, siden jeg foreløpig er svært så frisk. To fødsler og en spontanabort er nok i Medisinsk Fødselsregister, og det er vel så kjedelig og gjennomsnittlig som det kan få blitt.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere noen diagnoser eller pasienter plukkes ut og følges mer enn andre av myndighetene? At man lærer av deres tilfeller? Er det lov?

Kun forskning, og det foregår ifølge et regelverk som er svært omfattende, særlig etter at GDPR ble innført.  Ingen enkeltpersoner kan identifiseres i slike data, og de får som regel ikke fulle journaldata, bare oppsummerte data om avgrensede emner fra registre. Eksempelvis kan forskere søke om å få fødselsår, diagnosetidspunkt og eventuelt dødsårsak og -år for alle som har fått diagnosen tarmkreft de siste X årene (og de får det ikke uten at det er et seriøst forskningsprosjekt). De får ikke utlevert fulle journaler på alle kvinner født en bestemt periode i et avgrenset område for å se om de kan finne noen gøyale enkelttilfeller.   
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
34 minutter siden, Fionys skrev:

I min journal står det veldig mye, det meste er korrekt bortsett fra at det står at jeg er sinnsyk.

Hæ? Står det rett ut at du er "sinnsyk"? Tror det ordet ble brukt som beskrivelse av psykose i gamle dager (?). Virker jo veldig talentløst å bruke en slik beskrivelse i dag om psykisk lidende mennesker. Det bør jo i stedet stå en spesifikk diagnose etter dagens retningslinjer for diagnostisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Hæ? Står det rett ut at du er "sinnsyk"? Tror det ordet ble brukt som beskrivelse av psykose i gamle dager (?). Virker jo veldig talentløst å bruke en slik beskrivelse i dag om psykisk lidende mennesker. Det bør jo i stedet stå en spesifikk diagnose etter dagens retningslinjer for diagnostisering. 

Det står noe sånt som at sinnsykdommen debuterte da og da. Har aldri hatt noen sinnsykdom eller psykose som det heter i dag.

Helt enig i at det er talentløst og skal ta det opp med han litt senere i høst når jeg har time hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
3 minutter siden, Fionys skrev:

Det står noe sånt som at sinnsykdommen debuterte da og da. Har aldri hatt noen sinnsykdom eller psykose som det heter i dag.

Helt enig i at det er talentløst og skal ta det opp med han litt senere i høst når jeg har time hos han.

Ja, dette bør du ta opp, for det går da virkelig ikke an for en lege å bruke slike ord i dag. Er i alle fall min mening.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...