Gå til innhold

Disney får kritikk for norsk «Løvenes konge»-versjon - kun hvite dubbere (nei det er ikke 1. april i dag)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør kun folk med røtter fra Afrika få lov til å dubbe løver?

https://www.vg.no/rampelys/i/6jy22o/disney-faar-kritikk-for-norsk-loevenes-konge-versjon-jeg-blir-irritert

Sitat

 

I den originale versjonen har nesten alle skuespillerne røtter til Afrika. I et innlegg på Facebook blir dette kraftig kritisert av Kaja Sannerud Andersen.

– Den norske utgaven kjører nesten uten unntak «The Whitest Cast Alive», står det i innlegget.

– Du mister en dimensjon med filmen som du kunne hatt. Man kunne brukt skuespillere som kunne vært med på ramme inn settingen på en annen måte. Jeg vil ikke si noe stygt om den norske casten, jeg har blitt fortalt at den er bra. Men når det er et gjennomgående problem at det ikke er multikulturelle dubbere, så kunne man i alle fall brukt denne anledningen til å gjøre noe med det, sier hun.

 

Anonymkode: 9d3d6...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den originale versjonen har nesten alle skuespillerne røtter til Afrika. I den norske versjonen er det bare én, men Disney vil ikke forklare hvorfor.

 

Ja her håper jeg disney svarer, hvorfor er nesten alle skuespillerne i USA versjonen svarte , når de bare utgjør 12% av USA befolkning, her mistenker jeg diskriminering av hvite løve stemmer. Hva skjedde med likestillingen ???

Men fra alvor til spøk, synes det er skremmende hvor tribalistisk og rasistik folk har blitt og særlig mediene, tror det er farlig på sikt.

Ifølge wikipedia er 2% av norges befolkning "fra afrika", og med 1/14 i filmen "fra afrika" tilsvarer det 7%, det er en overrepresentasjon på 3.5x ....

Det fremstår dermed ikke som noen diskriminering av "afrikanere" har funnet sted i valget av " løve stemmer" ..... helt motsatt....

En kan lure på hva VG sin agenda er, dette rase fokuset minner meg om andre folk vi har sett på nyhetene i det siste, veldig farlig

Skjerpings medier....

Anonymkode: 392a2...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...