Gå til innhold

Middelhavet og migranter: Jusprofessor om «Ocean Viking»: Norge plikter å sørge for trygghet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leger Uten Grenser samarbeider med organisasjonen SOS Mediterranée om redningsoperasjoner i Middelhavet og har leid det norske lasteskipet «Ocean Viking». I løpet av fire dager i august har skipet tatt om bord 356 mennesker.

Siden «Ocean Viking» har norsk flagg, plikter Norge å sørge for en trygg havn for menneskene om bord, sier professor i havrett Erik Røsæg. – Det spiller ingen rolle at skipet ligger i internasjonalt farvann, sier han.

Justisminister Kallmyr sier: – Migrantene kommer ikke til Norge

Hva tenker du om dette, har Norge ansvar for dette?

https://www.nrk.no/urix/jusprofessor-om-_ocean-viking__-norge-plikter-a-sorge-for-trygghet-1.14662748

Anonymkode: 2b689...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig legene selv bør pålegges å innlosjere migrantene hjemme hos seg selv, og også stå for fullt underhold?

Anonymkode: 2b689...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en stiller feil spørsmål, spørsmålet bør ikke være hva vi er "pålagt" å gjøre etter "lovene", spørsmålet bør være hvordan skal vi endre systemet/lovene slik at vi får en mer moderne og velfungerende asyl system fremover

Er det krig i Sverige synes jeg de skal få banke på døra og søke asyl her, er krigen i afghanistan derimot er det lite hensiktsmessigt å kreve/tillate at de skal gå eller sykle fra afghanistan, gjennom titalls trygge land..., for å komme helt hit og søke asyl

 jeg vil foreslå endring i regelverket slik at er du nabolandet til et land som typisk kvalifiserer for asyl pga krig etc så må du gi folk opphold ihvertfall midlertidig, men i disse områdene kan FN registere asylanter som ønsker å bosettes i andre land ettersom det som regel er overfylt i nabolandet.

Dette kan vi kalle "kvoteflyktninger", og land som ønsker å bidra kan si til FN at vi har kapasitet til X antall flyktninger neste år, og FN flyr dem inn (med fly, ikke en falleferdig plastbåt med 50 personer i med 10% sjangse for å drukne..) fra nabolandet hit, og det er oppsett klart for å sørge for at de blir integrert og ikke stuet bort i en ghetto i Oslo Øst, fordi vi ikke hadde kontroll over strømmen

Dette tror jeg ville vært bedre, isteden for dagens svarteper lek, hvor en forsøker drukne så mange som mulig i middelhavet, for å kunne hevde at en tar imot alle som søker asyl, det blir for dumt

 

Men, siden jeg virker være helt alene i å mene dette, får dette fortsette med tullet, men jeg tror ikke det er en god ide... -_- 

Anonymkode: ed799...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hvis flere flyktninger slipper til havn i europa, vil flere bli fristet til å prøve. Flere vil da dø, ved drukning, eller ende opp i fangenskap i Libiya. og vi får en ond spiral. Folkene bruker alle sine penger på å dra til europa, der de mest sannsynlig ikke har krav til beskyttelse. Dette er en kostbar prosess. Hvis man faktisk brukte disse pengene til hjelp i nærområdene så ville man kunne hjelpe mange flere. Men dette ser ikke folk på venstresiden ut til å ta til seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ja. Men jeg ser at det ikke er lett. Men det er en livsviktig lov å bevare. Grunnlaget for nesten  all handel .Stort dilemma.

Anonymkode: c3a3c...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper at man til slutt får hjelpen man trenger der nede.Det var vistnok flere hundre mindreårige barn der også. Det er jo uholdbart. Håper man endelig får hjelp der. Godt Leger uten grenser står på for de rammede.

Anonymkode: c3a3c...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ja. 

Anonymkode: c3a3c...c6a

De kan bo hjemme hos deg da?

Anonymkode: 2b689...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Håper at man til slutt får hjelpen man trenger der nede.Det var vistnok flere hundre mindreårige barn der også. Det er jo uholdbart. Håper man endelig får hjelp der. Godt Leger uten grenser står på for de rammede.

Anonymkode: c3a3c...c6a

Disse båtene drar nedover dit, for å bevisst drive menneskesmugling. Dem vet hva dem gjør, og det hele er godt organisert. Det er ikke noen forskjell på dem og andre menneskesmuglere. Send skipene til de landene hvor flyktningene har sitt opphav, og sett dem trygt på land. Nei til menneskesmugling, uansett hvem som utfører det. Samtidig burde organisasjoner og personer som utfører det, få straff og båtene konfiskert.

Anonymkode: 1ab46...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...