Gå til innhold

Enkelte ting er veldig rart.At kvinner ikke har lært seg å tie i forsamlinger enda.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man ser på verden er det mange kvinner i ulike kulturer som blir undertrykt. Faktisk er det kvinner som kommer fra såkalte kristne land som er mest frigjorte. Likevel klarer folk på dette forumet å grave frem enkelte setninger i bibelen som ble skrevet for noen tusen år siden og si at kristendommen er den mest diskriminerende og voldelige. Gud skapte mann og kvinne i sitt bilde. Altså som et bilde av seg selv. Noe spesielt verdifullt som han kunne ha kontakt med på en helt annen måte enn resten av det han hadde skapt. Da Jesus gikk på jorden hadde han både mannlige og kvinnelige etterfølgere. Dette var i en tid da kvinner ikke hadde samme status som menn og de måtte holde seg utenfor menns område i tempelet. Jesus var radikal og sa at for Gud er det ikke forskjell på kvinne eller mann, slave eller fri. Han talte feks imot prestene da de kom med en kvinne som de ville steine pga hor. Det var flest kvinner som stod ved korset i sympati da Jesus døde fordi mannfolka hadde stukket av. Da kristendommen var ny og folk som hadde vokst opp med jødedom eller andre religioner skulle tilpasse seg i menighetene var det nok utfordringer. Paulus skriver til en spesiell menighet der det var et problem at kvinner satt sammen med ungene sine og snakket sammen. Det forstyrret gudstjenesten. Derfor skrev Paulus at kvinnen måtte tie i forsamlingen. Siden har da kirken og menn brukt dette som et argument. Men for Gud er kvinne og mann likestilt. Og i de fleste kristne menigheter i verden i dag er man enig om dette. Selvfølgelig kan du gjøre narr av alt jeg skriver her og si at du ikke tror på Gud. Men uavhengig av det er det greit å snakke sant om hva kristendommen står for. 

Anonymkode: e18d2...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Selv er jeg mye en tviler på livets hav men står allikevel som medlem i Statskirken.

Jo vi er kommet langt i den vestlige verden men fremdeles er der grupperinger føler jeg som driver med hersketeknikker og " outing". Noe som ofte rammer kvinner med alle bakgrunner og legninger tror jeg. Enkelte må ha virkelig lite å fordrive døgnets tider med som kan stå bak mobbing av all art.

Det kristne budskap er vmsværy verdifull kulturarv tror jeg mange ser i dag selv om våre syn på så mye kan være forskjellige. Vi er ikke alle like.

Anonymkode: 7fc72...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Når man ser på verden er det mange kvinner i ulike kulturer som blir undertrykt. Faktisk er det kvinner som kommer fra såkalte kristne land som er mest frigjorte. Likevel klarer folk på dette forumet å grave frem enkelte setninger i bibelen som ble skrevet for noen tusen år siden og si at kristendommen er den mest diskriminerende og voldelige. Gud skapte mann og kvinne i sitt bilde.

For 6000 år siden?

Anonymkode: 6d4f7...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Likevel klarer folk på dette forumet å grave frem enkelte setninger i bibelen som ble skrevet for noen tusen år siden og si at kristendommen er den mest diskriminerende og voldelige

Anonymkode: e18d2...872

Du sikter sikkert til meg :P , beklager om du fikk det inntrykket, jeg mener ikke at kristendommen er verst, bla.a er islam en del værre imho. 

Men, isteden for minst ille bør vi vel sikte på hva som er optimalt fremover, religionene våre er farget av tiden de ble laget, kanskje vi bør lage en ny relgiion tilpasset 2019, siden vi vet bedre nå enn man visste den gang, er du imot det ? 

Å styre verden/landet/livene våres, etter hva de mente var riktig for 2000 år siden, vil føre til ille konsekvenser, det var derfor jeg viste deg disse setningene fra bibelen som angivelig er guds budskap, de er farget av tiden, fordi religionen ble laget på den tiden, og nå i ettertid er det åpenbart at det er galskap å styre land etter hvordan en styrte land på den tiden.

 

God bedring :)  Og lykke til :) 

Anonymkode: b5299...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Kristendommen sånn den er i den norske kirke er ikke kristendom basert på bibelen. Det er utvannet hippie kristendom.

 

Kristendommen i tidligere tider forfulgte folk, torturerte folk, brant de på bålet også videre.

 

Den kirken som vier homofile og som har kvinnelig biskop er selvfølgelig mye bedre enn den gamle kirken. Men dette gjør også kristendommen veldig lite troverdig. Når de har snudd på flisa på den måten ,og nærmest blitt en avdeling av SV, Venstre eller noe annet liberalt parti.

 

I store deler av verden er kristendommen fortsatt en formynder, men ikke i like stor grad som Islam. Men dette er pga utvanningen av religionen ikke  historien. For historisk var kristendommen ikke særlig mindre konservativ enn islam.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye nonverbale ting som kan undertrykke også i dag. Men det er kanskje føler mye.  Men å overta menn sine negative ting synes jeg ikke om.

Anonymkode: 7fc72...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...